mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > KUL-car dla osób na wózku

KUL-car dla osób na wózku

KUL-car to jednoosobowy, elektryczny samochód przeznaczony dla osób na wózku inwalidzkim. Pojazd zaprojektowany został przez Polaków w taki sposób by osoby z niedowładem nóg, nie wysiadając z wózka, mogły samodzielnie prowadzić auto. Kompaktowe rozmiary pojazdu pozwolą też zaparkować na dowolnym miejscu - zapewniają twórcy. Projekt zajął pierwsze miejsce w konkursie "Młody Wynalazca 2009".

KUL-car dla osób na wózku
Autorami projektu są: Marlena Krzyżanowska - absolwentka Politechniki Warszawskiej i studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Krzysztof Buczek, - doktorant Instytutu Badań Systemowych PAN, pracownik Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Opiekunem i pomysłodawcą projektu jest dr inż. Bogdan Kuberacki, wykładowca Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Autorzy projektu chcą teraz pozyskać fundusze na jego budowę i rozpocząć sprzedaż.

Według projektantów, liczba potencjalnych odbiorców KUL-caru to ponad milion Polaków z niepełnosprawnością, którzy korzystają z wózków inwalidzkich. Marlena Krzyżanowska szacuje, że samochód produkowany seryjnie będzie kosztował ok. 20 tys. zł.

KUL-car będzie wyposażony w specjalną platformę ułatwiającą wózkowi inwalidzkiemu wjazd do samochodu. Po automatycznym otwarciu się prawych bocznych drzwi pojazdu, z jego wnętrza wysuwa się platforma, która opuszcza się 20 cm, aby osoba na wózku mogła na nią podjechać. Następnie platforma wsuwa się z kierowcą do środka pojazdu. W ten sposób osoba z niedowładem nóg będzie mogła samodzielnie dostać się do wozu i go opuścić. Dodatkowo KUL-car będzie miał m.in. automatyczną skrzynię biegów oraz ręczne sterowanie hamulca, a więc będzie można obsługiwać go jedynie za pomocą rąk.

Jak zapewniają projektanci, wymiary pojazdu obliczone są tak, by zajmował on jedno miejsce parkingowe przeznaczone dla zwykłego samochodu osobowego, nawet biorąc pod uwagę ruch platformy przenoszącej wózek. W ten sposób kierowca nie będzie musiał specjalnie szukać szerokiego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych.
Auto będzie złożone z tanich, seryjnie produkowanych na rynku podzespołów (np. podwozie ma być zbudowane na bazie popularnego Melexu), a do tego będzie ekologiczne, napędzane silnikiem elektrycznym. Prędkość maksymalna takiego wozu ma wynosić 50 km/h.

Podobne wiadomości:

Audi testuje system sterowanie gestami

Audi testuje system sterowanie gestami

Technika 2015-10-07

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autosan chce sprzedawać gaz
Autosan chce sprzedawać gaz
Władze spółki Autosan szukają sposobów na zwiększenie przychodów i atrakcyjności oferty. Polski producent autobusów poinformował o zawarciu porozumienia z największym dostawcą gazu w Polsce – grupą PGNiG.