mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kara za brak opłaty za przejazd ciężarówką zgodna z konstytucją

Kara za brak opłaty za przejazd ciężarówką zgodna z konstytucją

Kara pieniężna za nieuiszczenie opłaty za przejazd po drogach krajowych samochodem o masie ponad 3,5 tony, w sytuacji gdy kierowca nie posiadał karty opłaty w pojeździe w momencie kontroli, jest zgodna z konstytucją. Tak brzmi orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego.

Kara za brak opłaty za przejazd ciężarówką zgodna z konstytucją
Trybunał oceniał zasadność kary 8 tys. zł za wykonywanie usług transportu drogowego pojazdem bez licencji i 3 tys. zł kary za brak opłaty za przejazd po drogach krajowych. TK rozpoznawał skargę dot. zgodności z konstytucją przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Chodzi o zrównanie odpowiedzialności osób, które w czasie kontroli drogowej nie miały karty potwierdzającej uiszczenie opłaty za przejazd po drogach z osobami, które takiej opłaty w ogóle nie wniosły.

Zbigniew S. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, w której dowodził, że nałożone na niego kary są niewspółmierne do popełnionych wykroczeń. WSA podtrzymał kary nałożone przez Urząd Celny jako zgodne z przepisami,  ale zwrócił się także do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem czy nie naruszają one zasady proporcjonalności. 

Trybunał orzekł, że kary za brak karty w czasie kontroli są zgodne z konstytucją, a ta, którą nałożono na Zbigniewa S., czyli 3 tys. zł, nie była nadmierna. 

Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że mechanizm uiszczania opłat składa się z dwóch czynności: nabycia karty opłaty w przeznaczonym do tego punkcie oraz jej prawidłowego wypełnienia. Wykonanie tych czynności pozwala na przypisanie karty do określonego pojazdu i czasu przejazdu. Mechanizm ten jest analogiczny do stosowanych powszechnie opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej, gdzie do stwierdzenia, że opłata została uiszczona konieczne jest nie tylko nabycie biletu, ale również jego poprawne skasowanie.  Opłata drogowa służy konkretnemu przejazdowi, a karta opłaty stanowi dowód uiszczenia tej opłaty, dlatego prawidłowo wypełniona musi znajdować się w pojeździe w trakcie przejazdu. Nałożenie na przewoźnika wyżej wymienionych obowiązków gwarantuje przypisanie karty opłaty do wskazanego pojazdu, przy użyciu którego w ustalonym terminie będzie wykonywany transport. Zapobiega to wielokrotnemu wykorzystywaniu karty opłaty przez więcej niż jeden pojazd lub przez jeden pojazd, ale w różnym czasie.

Trybunał nie podzielił stanowiska sądu pytającego, że dla realizacji celów określonych w ustawie nie jest konieczne zrównanie odpowiedzialności osób, które nie posiadały karty opłaty w pojeździe w momencie kontroli z osobami, które takiej opłaty w ogóle nie uiściły. Określony w przepisach tryb wnoszenia opłat za przejazd po drogach krajowych powoduje, że okazanie karty opłaty po kontroli nie gwarantuje, iż została ona wypełniona przed rozpoczęciem przejazdu, a więc czy w istocie opłata za ten konkretny przejazd została uiszczona. W związku z tym nie ma podstaw do łagodniejszego potraktowania tego typu niedopełnienia obowiązku ustawowego.

Podobne wiadomości:

Bezpłatna pomoc na autostradach w Czechach

Bezpłatna pomoc na autostradach w Czechach

Aktualności 2016-02-12

Koniec sadzenia drzew przy drogach - Trybunał orzekł

Koniec sadzenia drzew przy drogach - Trybunał...

Aktualności 2015-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport