mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Katastrofalny stan świateł

Katastrofalny stan świateł

Zaledwie 8 proc. przebadanych lamp w samochodach było poprawnie ustawione, zaś jakość ponad 10 proc. nie nadawała się do użytku. To wstępne wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego.

Katastrofalny stan świateł
Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wskazują, że prawidłowe ustawienie reflektorów ma zaledwie kilka procent pojazdów. Ten stan może mieć bezpośredni wpływ na zagrożenie bezpieczeństwa na drogach po zapadnięciu zmroku, gdyż wtedy dochodzi do większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a dodatkowo wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach.

Co prawda większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie za niewygórowaną cenę, jednak trzeba o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł. Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł.

Aby obiektywnie ocenić jakość oświetlenia pojazdów osobowych w połowie listopada 2013 r. Instytut Transportu Samochodowego wykonał na terenie Warszawy wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu. Badania przeprowadzono za pomocą nowatorskiego analizatora świateł - komputerowego urządzenia diagnostycznego, które oprócz precyzyjnego pomiaru ustawienia świateł umożliwia pomiar, analizę i ocenę całej wiązki świetlnej wysyłanej przez reflektor.

Wyniki tych badań pokazały, że przeważająca większość badanych samochodów miała źle ustawione światła. Ponadto jakość wiązki świetlnej była nieodpowiednia – zbyt blisko oświetlała drogę lub oślepiała innych użytkowników dróg.

Wstępne dane wskazują, że dokładnie ustawionych było zaledwie 8% lamp w przebadanych pojazdach, a tylko w jednym procencie pojazdów były prawidłowo ustawione oba światła! Ponad 10% przebadanych świateł miała na tyle złą jakość, że nie powinny być w ogóle używane w pojazdach.

ITS zwraca uwagę na kilka zjawisk, które mają związek z problemami wychwyconymi w trakcie badań:

­- spełnienie minimalnych wymagań homologacyjnych gwarantuje oświetlenie drogi na odległość od ok. 20 m, choć w praktyce może być ona większa - nowoczesne, dobrze wykonane światła mijania potrafią oświetlić drogę na odległość nawet ponad 150 m, ale pod warunkiem precyzyjnego ustawienia i odpowiedniego poziomowania przy zmianie obciążenia pojazdu.

- ręczny korektor pochylenia świateł – obowiązkowe wyposażenie większości samochodów osobowych - nie jest używany przez kierujących albo jest używany nieprawidłowo – to dodatkowo pogarsza sytuację na drodze powodując oślepianie albo zbyt mały zasięg oświetlenia.

- światła podczas kontroli okresowej są tylko ustawiane. Jednak precyzja tej regulacji budzi wiele wątpliwości – potwierdzają to badania.

- metodologia badania i ustawiania świateł w serwisach i stacjach kontroli pojazdów wymaga dużej staranności. Kilka lat temu zniesiono obowiązek certyfikacji przyrządów do ustawiania świateł.

- w praktyce brakuje możliwości oceny jakości oświetlenia – stosowana jest najczęściej ocena wzrokowa (świeci, nie świeci). Występują trudności z oceną i zakwestionowaniem jakości oświetlenia przez upoważnione służby. Nie ma też klarownych kryteriów serwisowych pozwalających podjąć decyzję, kiedy wymienić reflektor.

- reflektory i źródła światła niespełniające wymogów homologacyjnych, np. ksenonowe zamienniki są łatwo dostępne. Problem ten prawdopodobnie ulegnie nasileniu ze względu na dopuszczenie do stosowania reflektorów z lampą wyładowczą (ksenonów) 25W/2000 lm (lumenów) bez konieczności automatycznego poziomowania i urządzenia czyszczącego reflektory.

- ankieta przeprowadzona wśród kierowców w ramach "Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych" pokazała, że zdecydowana większość respondentów ma błędne przekonania dotyczące funkcjonowania i posługiwania się światłami.

Podobne wiadomości:

Zrób bezpłatny przegląd samochodu w Warszawie

Zrób bezpłatny przegląd samochodu w Warszawie

Aktualności 2017-08-22

Ciemność widzę!

auto motor i sport 0000-00-00

Jeszcze do połowy marca noce będą dłuższe niż dni, więc warto zadbać o komfort jazdy w tych trudniejszych warunkach.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.