mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Keraxy dla strażaków

Keraxy dla strażaków

Tabor Państwowej Straży Pożarnej województw centralnej Polski wzbogacił się o dziewięć nowoczesnych, ciężkich, sprzętowych pojazdów ratownictwa technicznego, zbudowanych przez firmę Inżynieria Samochodów Specjalnych Wawrzaszek na dostarczonych przez Renault Trucks Polska podwoziach Renault Kerax 430.10 4x4.

Keraxy dla strażaków
Te wyposażone w napęd na cztery koła wszechstronne i bogato wyposażone pojazdy prosto z Torunia pojechały do służby w komendach województw kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Keraksy stanowiły większość zakupu 12 specjalistycznych ciężarówek, zrealizowanego w ramach  projektu Bezpieczne Centrum- doposażenie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w ciężkie pojazdy i sprzęt do ratownictwa technicznego na drogach,  współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i objętego Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.

Projekt jest przedsięwzięciem pięciu komend wojewódzkich PSP: w Toruniu (lider), Łodzi, Kielcach, Poznaniu i Warszawie, które jako organy administracji rządowej podjęły współpracę w sprawie przygotowania i wdrożenia przedsięwzięcia w grudniu 2008 r. Prace  nad nim trwały do lipca 2010 r., kiedy to Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych i starszy brygadier Tomasz Leszczyński, kujawsko-pomorski Komendant Wojewódzki PSP podpisali umowę o dofinansowanie projektu przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z tą umową całkowity koszt jego realizacji wyniósł niemal 26,5 miliona zł, z czego ponad 22,5 mln zł pochodzi z EFRR, a niespełna 4 mln zł z budżetu państwa. Kolejne miesiące trwały procedury przetargowe i budowa pojazdów. Wreszcie 13 grudnia odbyło się uroczyste przekazanie samochodów strażakom. W uroczystości oprócz głównych bohaterów, czyli ciężarówek, które prężyły muskuły na toruńskim rynku, wzięli udział m.in.wicemarszałek Senatu RP Jan Wyrowiński, komendant główny PSP generał brygadier Wiesław Leśniakiewicz, przedstawiciele Sejmu i samorządów, prezydent Torunia Michał Zaleski, wspomniana już dyrektor Anna Siejda oraz komendanci wojewódzcy PSP. Przekazanie strażakom nowoczesnych pojazdów najlepiej spuentował prezydent grodu Kopernika:  Dobre samochody trafiają do dobrych ludzi. Oby jednak jak najrzadziej musieli ich używać...   

Nowe samochody, w większości Renault Keraksy z napędem na wszystkie koła wpłyną na poprawę   bezpieczeństwa na najważniejszych szlakach transportowych w wymienionych wyżej województwach, stanowiących centralną część Polski. Nasilający się z roku na rok ruch na drogach i duża liczba wypadków wymaga od strażaków posiadania sprzętu odpowiedniego do przeprowadzenia szybkiej akcji ratunkowej i likwidacji skutków katastrof drogowych. Coraz nowocześniejsze samochody, które są uczestnikami wypadków też stawiają przed nimi nowe wyzwania - ich konstrukcje powstają z materiałów o wysokiej wytrzymałości, więc do ich rozcinania podczas akcji ratunkowej trzeba mieć odpowiedni sprzęt. Trudności jest jednak znacznie więcej - przy wypadkach pojazdów ciężarowych często trzeba się uporać jeszcze z problemami stwarzanymi przez transportowany przez nie ładunek. Stąd w projekcie duży nacisk położono na dobranie odpowiednich pojazdów bazowych oraz ich bogate wyposażenie.

Nowy ratowniczy Renault Kerax, który w liczbie 9 sztuk zasilił strażacką flotę, to pojazd o technicznej dopuszczalnej masie całkowitej 19 000 kg, zbudowany na podwoziu o rozstawie osi 4495 mm i wyposażony w kabinę dzienna typu Global z trzema pojedynczymi fotelami. Układ napędowy tej ciężarówki został sprawdzony na wielu najtrudniejszych trasach świata, w tym w słynnym Rajdzie Dakar.

 Źródłem mocy jest 11-litrowy silnik DXi11 rozwijający maksymalnie 430 KM (323 kW) i maksymalny moment obrotowy 2080 Nm przy 1200 obr./min. Ta imponująca siła jest przenoszona stale na wszystkie koła przez zapewniającą wysoki komfort pracy i ochronę silnika przed przeciążeniami automatyczną skrzynię biegów firmy Allison Transmission oraz skrzynię rozdzielczą VG 2000/396. Podział momentu obrotowego to 30 proc. na przednią oś i 70 proc. na tylną przy przełożeniu drogowym i po 50 proc. przy włączonej blokadzie (napęd na trudne warunki i terenowy). Ze względu na duży ciężar wyposażenia, które dźwiga każdy z tych Keraksów wyposażono je we wzmocnione, 9-tonowe osie przednie. Na kołach założone są najnowszej generacji opony Michelin (pojedyncze z przodu, bliźniacze na tylnej osi).

Specjalistyczne nadwozie pożarnicze to dzieło bielskiej ISS Wawrzaszek, firmy która bardzo często jako podstawę swoich projektów wybiera ciężarówki Renault. W barwach polskich i zagranicznych  strażaków służą już setki  Keraksów, Premium i Midlum zabudowanych w jej fabryce. Te najnowsze, przekazane PSP w Toruniu otrzymały klasyczne, sprzętowe nadwozia ze szkieletem stalowym i poszyciem z aluminium. Ich boki otwierają się całkowicie (żaluzje i klapy) zapewniając strażakom wygodny i szybki dostęp do każdego narzędzia lub urządzenia przewożonego w jego wnętrzu. A mieści się w nim naprawdę wiele, m.in.: generator prądu stałego o mocy 20 kVA,  przenośny agregat prądotwórczy (6,5 kVA), 3 zestawy narzędzi ratowniczych o napędzie hydraulicznym, zestaw stabilizacyjnych podpór mechanicznych i hydraulicznych, wysoko  i  niskociśnieniowe poduszki pneumatyczne, spalinowe pilarki łańcuchowe i piły tarczowe, podręczny sprzęt burzący, sprzęt ratownictwa medycznego, sprzęt gaśniczy, narzędzia nieiskrzące i wiele innych. Prace ratowników wspomaga też zamontowany na tylnym zwisie pojazdu spory żuraw hydrauliczny o momencie udźwigu 150 kNm oraz potężna wyciągarka linowa na przednim zderzaku.   

Podobne wiadomości:

IKEA testuje paliwo LNG

IKEA testuje paliwo LNG

Ciężarówki i Autobusy 2015-06-09

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.