mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kiepskie wyniki francuzów w testach Euro NCAP

Kiepskie wyniki francuzów w testach Euro NCAP

Euro NCAP, niezależna instytucja przeprowadzająca testy zderzeniowe, sprawdziła sześć kolejnych modeli. Wynik pięciogwiazdkowy, który już powoli stał się standardem, zdobył tylko Volkswagen Golf Sportsvan. Zaledwie trzy gwiazdki otrzymały za to Renault Megane oraz bliźniacze Citroen C-Elysse i Peugeot 301.

Kiepskie wyniki francuzów w testach Euro NCAP
Bezpieczeństwo oferowane przez dostępne współcześnie w sprzedaży samochody rośnie z roku na rok - chyba nie trzeba specjalnie nikogo o tym przekonywać. Najlepszym dowodem na to są wyniki testów zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależną instytucję Euro NCAP. Maksymalny wynik pięciogwiazdkowy nowe modele zdobywały niemalże seryjnie, jedynie wśród najmniejszych aut oraz tych z segmentów budżetowych zdarzały się gorsze rezultaty, choć już trzy gwiazdki odbierane były jako prawdziwa katastrofa.

Jednak obecnie sytuacja mocno się zmieniła. A wszystko przez zmianę kryteriów oceniania oraz przyznawania gwiazdek przez Euro NCAP. Instytucja ta postanowiła wymóc na producentach aut wprowadzenie pewnych systemów bezpieczeństwa, uzależniając otrzymanie odpowiedniej liczby punktów właśnie za obecność tychże rozwiązań na liście wyposażenia standardowego. Jeszcze w ubiegłym roku były to jedynie system ESP, ogranicznik prędkości oraz system przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa. Obecnie dodatkowe punkty można otrzymać również za system automatycznego hamowania czy asystenta pasa ruchu, przy czym nie muszą być one dostępne we wszystkich wersjach wyposażeniowych, a jedynie w większości.


W najnowszej fazie testów zderzeniowych Euro NCAP wzięło pod lupę sześć modeli, choć tak naprawdę crash testy przeszło tylko pięć. Citroen C-Elysee oraz Peugeot 301 są identyczne pod względem konstrukcyjnym, więc wyniki uzyskane przez Citroena Euro NCAP uznała również za wiążące dla Peugeota. Oba te modele, stworzone z myślą o nieco uboższych rynkach, już na starcie mają gorsze wyposażenie seryjne, co zaowocowało zaledwie 33-proc. wynikiem w tej kategorii testów. Za ochronę dorosłych pasażerów francuskie bliźniaki otrzymały po 71 proc. punktów, co jest wynikiem przeciętnym, ale zgodnie z wcześniejszą punktacją mogłoby się zakończyć rezultatem 4-gwiazdkowym.

Również trzy gwiazdki otrzymał MG 3. Marka brytyjska obecnie znajduje się jednak pod rządami chińskiego koncernu motoryzacyjnego (SAIC) i od ubiegłego roku oferuje m.in. model 3 na rynku brytyjskim. Patrząc przez pryzmat chińskiej motoryzacji taki wynik można uznać za przyzwoity, choć trzeba przyznać, że z całej przetestowanej szóstki MG 3 uzyskało najgorszą notę za ochronę dorosłych pasażerów (69 proc.).


Największą niespodzianką, in minus, najnowszej fazy testów zderzeniowych jest z pewnością wynik uzyskany przez Renault Megane. Zaledwie trzy gwiazdki to dla tej marki bardzo słaby rezultat, jak wiemy bowiem, Renault słynęło z bezpiecznych modeli. W przypadku najnowszej odsłony Megane, przyczyną takiego rezultatu były częściowe braki w wyposażeniu, ale i kwestie wymagań Euro NCAP. Otóż system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa (zgodnie z najnowszymi trendami dostępny na przednich fotelach oraz na tylnej kanapie) informuje o niedopełnieniu tego obowiązku jedynie tekstowo i tylko w jednym języku. To za mało dla Euro NCAP, stąd obniżona ocena.

Na tym tle nieźle wypadł Ford Tourneo Courier. Segment kombivanów nigdy nie należał do najlepiej wypadających w testach Euro NCAP, dlatego też cztery gwiazdki małego Forda można uznać za wynik co najmniej przyzwoity. Warto dodać, że Tourneo Courier oferuje najlepszą ochronę dla pieszych spośród wszystkich rozbitych modeli.

Największe brawa w tej edycji crash testów należą się dla Volkswagena Golfa Sportsvana. Rezultat pięciogwiazdkowy mówi sam za siebie. Ten minivan oparty na Golfie okazał się najlepszy w kategorii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, jak i małych dzieci. Golf Sportsvan spełnia także standardy Euro NCAP co do wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo. Poza wcześniej już wymaganymi układem ESP, systemem SBR i ogranicznikiem prędkości, Volkswagen posiada również system Front Assist z City Emergency Braking, który rozpoczyna hamowanie, gdy wykryta zostanie przeszkoda przed autem, a kierowca nie zaczyna hamować.

 łączna ocena
ochrona dorosłych
ochrona dzieci
ochrona pieszych
systemy bezpieczeństwa
Citroen C-Elysee
* * *
71%
75%
54%
33%
Ford Tourneo Courier
* * * * 84%
84%
74%56%
MG 3
* * *
69%
71%
59%38%
Peugeot 301
* * * 71%75%
54%
33%
Renault Megane* * * 83%
78%
60%
48%
Volkswagen Golf Sportsvan
* * * * * 87%
85%
62%
73%



Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.
Renault Megane
Renault Megane
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr. hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Peugeot 301
Peugeot 301
Cena podstawowa już od: 41 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.
Citroen C-Elysee
Citroen C-Elysee
Cena podstawowa już od: 39 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.
Ford Tourneo Courier
Ford Tourneo Courier
Cena podstawowa już od: 47 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi van-5dr.
Mazda 3
Mazda 3
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Komentuj:

~Gucio 2015-09-15

Gonzo masz rację w 100% . Testy w USA wyraźnie pokazują miejsce VW . Wystarczy uderzenie w 1/4 boczną część pasa przedniego i niemieckie auta padają- samo życie...

~Paweł 2014-06-26

Wiadomo, że nie ma Adidasów za 50 zł. Ludziska chcą tanio, to i mają tanio. Zasiłek pogrzebowy też za Tuska staniał

~jarek 2014-06-26

@ aaa nie wiem co Gonzo miał na myśli, ale Euro NCAP co jakiś czas zmienia kryteria oceniania i punktowania testowanych modeli. Od tego roku więcej punktów przydziela za różne systemy bezpieczeństwa. Nie masz ich, masz niewiele punktów w tej kategorii. I choćbyś miał po 100 proc. punktów za pozostałe kategorie (bezp. dorosłych, dzieci i pieszych) to i tak nie dostaniesz pięciu gwiazdek...

~aaa 2014-06-26

Gonzo, możesz podać jakie warunki testów zmieniono w ostatnim czasie?

~Adam 2014-06-26

Jednak śmieciowa elektronika zwycięża w testach nad rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Takie auta dla niedouczonych idiotów. Ciekawe jak będzie to działać za 5-10-15 lat jak w końcu te nowości trafią do Polski?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport