mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kierowcy bez polisy OC częściej powodują wypadki

Kierowcy bez polisy OC częściej powodują wypadki

Jak wynika z nowej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ryzyko spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego kierowcę jest wyższe, niż w przypadku ubezpieczonego kierowcy.

Kierowcy bez polisy OC częściej powodują wypadki

Nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków co roku zabijają na polskich drogach około 100 osób i ranią ponad 1700.  Ryzyko spowodowania przez nich wypadku jest kilka razy większe niż w przypadku ubezpieczonego kierowcy – wynika z najnowszej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Nieubezpieczeni nie tylko łamią prawo, nie kupując obowiązkowych ubezpieczeń OC, ale też przyczyniają się do zwiększenia cen polis dla wszystkich ubezpieczonych kierowców. Co więcej, stanowią większe zagrożenie na drogach.

Prawdopodobieństwo spowodowania przez nich wypadku z ofiarami w ludziach jest trzech do czterech razy większe niż w przypadku ubezpieczonego kierowcy. I tak, o ile spośród ponad pięciuset ubezpieczonych kierowców, tylko jeden spowoduje wypadek, w którym będą ranni – to w przypadku kierowców bez polisy OC już jeden na stu dwudziestu pięciu doprowadzi do podobnego wypadku.

Oznacza to, że ryzyko spowodowania - przez nieubezpieczonego kierowcę wypadku z rannymi - jest czterokrotnie większe niż w przypadku kierowcy ubezpieczonego.

- Szczególnie często sprawcami takich wypadków są nieubezpieczeni młodzi kierowcy w wieku 21 - 25 lat – zaznacza Sława Cwalińska Weychert, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Aż 20 procent nieubezpieczonych sprawców wypadków z ciężkimi obrażeniami to właśnie kierowcy w tej grupie wiekowej.

- Twarde liczby pokazują, że ci najbardziej niebezpieczni kierowcy, którzy przede wszystkim powinni się ubezpieczać, niestety najczęściej się nie ubezpieczają. Być może gdyby wcześniej odpowiedzialnie zadbali o swoje ubezpieczenie, to później zachowywaliby się również odpowiedzialnie na drodze – podsumowuje wiceprezes UFG.

Podobna prawidłowość występuje również u sprawców wypadków z ofiarami śmiertelnymi. Ryzyko spowodowania tego najtragiczniejszego wypadku - wśród kierowców bez polisy OC - jest ponad trzykrotnie większe, niż w przypadku ubezpieczonych posiadaczy pojazdów.

I tak na blisko siedem tysięcy ubezpieczonych posiadaczy pojazdów jeden zabije kogoś na drodze, podczas gdy wśród nieubezpieczonych już jeden na tysiąc dziewięćset.

- Niestety młodzi kierowcy, kupując swój własny pojazd, często wybierają auta o dużej pojemności silnika. A ta mieszanka - młody wiek i duża moc silnika - jest najbardziej ryzykowna, skutkująca wysoką ceną polisy OC. Niestety młodzi kierowcy często wpadają w pułapkę własnego irracjonalnego zachowania i rezygnują z ubezpieczenia OC – zauważa Agnieszka Świetlikowska, wicedyrektor Biura Likwidacji Szkód UFG.

Podobne tendencje obserwowane są również w innych krajach europejskich. Z danych dostępnych z rynku francuskiego wynika, że wśród nieubezpieczonych kierowców ryzyko zranienia lub zabicia kogoś na drodze jest około trzy razy większe, niż w przypadku ubezpieczonego sprawcy. Podobne statystyki podaje również Łotwa.

Na Węgrzech częstotliwość szkód wśród ubezpieczonych kierowców wynosi 3,2 proc., zaś wśród nieubezpieczonych jest o dwa punkty procentowe wyższe (ponad 5 proc.). Z kolei badania przeprowadzone na populacji szwedzkich użytkowników dróg pokazują, że prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego kierowcę jest większe o 34 punkty procentowe, niż przez kierowcę z polisą OC.

Co ciekawe szwedzkie przepisy ograniczają prawa nieubezpieczonych i gdy zostaną oni poszkodowani w wypadku spowodowanym przez innego kierowcę - to nie otrzymują odszkodowania za własne straty materialne, a jedynie za szkody osobowe (głównie koszty leczenia).

Z kolei w ponad dziesięciu stanach USA obowiązuje prawo „No Pay, No Play”, zakazujące wypłaty odszkodowania dla nieubezpieczonych kierowców (gdy są ofiarami wypadku) za szkody typu zadośćuczynienie za ból i cierpienie. W przypadku innych świadczeń - nieubezpieczeni poszkodowani otrzymują wypłatę pomniejszoną o tzw. udział własny (standardowo 10 tys. dolarów).

Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny szacuje, że po polskich drogach może poruszać się około 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Fundusz wypłaca odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub nieznanych sprawców.

Tylko w 2017 roku, szkody przez nich spowodowane kosztowały innych kierowców, kupujących obowiązkowe OC, ponad 100 mln złotych ze świadczeń wypłaconych poszkodowanym. Po takiej wypłacie, UFG występuje do posiadacza nieubezpieczonego pojazdu oraz do sprawcy wypadku, kierującego autem bez OC, o zwrot całej wypłaconej poszkodowanemu kwoty.

Do zadań Funduszu należy również wykrywanie nieubezpieczonych. Dzięki systemowi wyszukującemu właścicieli pojazdów bez OC w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych, skuteczność takiej identyfikacji rośnie z roku na rok.

Tematy w artykule: ubezpieczenia ubezpieczenie OC

Podobne wiadomości:

Ubezpieczenie OC przypisane do kierowcy zamiast samochodu - PiS proponuje zmiany

Ubezpieczenie OC przypisane do kierowcy...

Finanse i prawo 2017-12-18

UOKiK interweniuje, PZU zmienia praktyki wobec kierowców

UOKiK interweniuje, PZU zmienia praktyki...

Ubezpieczenie samochodu 2018-10-24

Komentuj:

~Jacaw 2018-10-25

Po pierwsze znów sprawdza się powiedzenie, że są małe kłamstwa, duże kłamstwa i statystyka. Ubezpieczeni kierowcy powodują zdecydowanie więcej wypadków niż nieubezpieczeni, przy czym odsetek nieubezpieczonych powodujących wypadki jest większy niż u ubezpieczonych - to dwie różne sprawy. Tacy kierowcy spowodowali śmierć 100 osób, a ogólnie w wypadkach w 2017 zginęło ponad 2800 osób. W moim odczuciu nie zostało to właściwie oddane w tym tekście i można po jego przeczytaniu odnieść wrażenie, że ryzyko wypadku z nieubezpieczonym kierowcą jest większe niż z ubezpieczonym, a jest dokładnie odwrotnie. Po drugie, cały czas nie rozumiem jak to jest, że tylu kierowców nie ma OC. Przecież wiadomo ile jest pojazdów zarejestrowanych, wiadomo też ilu kierowców wykupiło OC, więc tak trudno te dwie bazy ze sobą zestawić ? Owszem, wiem, że mogą być jakieś opóźnienia w przesyłaniu danych, ale to powinien to być promil przypadków.

~Ekspert Ubea.pl 2018-10-24

Warto zauważyć, że w przyszłym roku kary za brak OC ponownie wzrosną. Wysokość kary za brak OC samochodu osobowego powyżej 14 dni wyniesie aż 4500 zł. W połączeniu z faktem że kontrole UFG są coraz skuteczniejsze, niekupowanie OC jest naprawdę nieopłacalne. Katarzyna ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl

~Online Ekspert Compensa 2018-10-24

Dodatkowo, warto też pomyśleć o pełnym pakiecie ubezpieczeń. Na pewno warto rozważyć dołączenie NNW do ubezpieczenia samochodu, bo dzięki niemu ubezpieczyciel wypłaci kierowcy i pasażerom odszkodowanie, gdy ucierpią w wypadku komunikacyjnym w Polsce i za granicą. Podobnie jest z assistance, które zapewnia przede wszystkim pomoc w momencie nieplanowanego unieruchomienia auta (np. holowanie lub pomoc w „odpaleniu” silnika, gdy rozładuje się akumulator). Co do AC – ta polisa nie jest obowiązkowa, ale zdecydowanie warto zastanowić się nad jej zakupem. AC pozwala na naprawę tych uszkodzeń auta, które powstały z winy jego właściciela (np. zniszczony przedni błotnik w wyniku „parkowania” na znaku drogowym) lub zostały spowodowane przez niezależne czynniki, takie jak warunki atmosferyczne (m.in. silny wiatr, obfite opady deszczu) czy atak wandali. Polisa AC umożliwia również otrzymanie rekompensaty w przypadku kradzieży samochodu. Warto wspomnieć, że assistance w razie wypadku dodajemy w Compensie gratis do ubezpieczenia AC.

~andi 2018-10-23

co oni mają w głowach, dla mnie to za duże ryzyko jezdzenia bez OC, a tym bardziej że mozna ugrać ubezpieczenie w dobrej cenie w Yanosik. Grunt to przepisowo jezdzic

~andi 2018-10-23

co oni mają w głowach, dla mnie to za duże ryzyko jezdzenia bez OC, a tym bardziej że mozna ugrać ubezpieczenie w dobrej cenie w Yanosik. Grunt to przepisowo jezdzic

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Plebiscyt Best Cars 2019 ? zagłosuj!
Plebiscyt Best Cars 2019 ? zagłosuj!
W tym roku po raz 25. oddajecie swoje głosy na ulubione samochody, a my jak co roku jednej osobie wręczymy nagrodę główną ? nowe Subaru XV!