mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kierowcy czy motocykliści - kto bardziej winny?

Kierowcy czy motocykliści - kto bardziej winny?

Sezon wakacyjny jak zwykle zbiega się z sezonem motocyklowym. Kierowcy samochodów częściej wyruszają w długie podróże, na drogach pojawia się jednocześnie więcej motocyklistów. Siłą rzeczy, częściej dochodzi także do konfliktowych sytuacji pomiędzy tymi dwiema grupami.

Kierowcy czy motocykliści - kto bardziej winny?
Jak pokazuje doświadczenie wcześniejszych lat łączne korzystanie z tych samych dróg przez kierowców oraz motocyklistów prokuruje często niebezpieczne sytuacje. Szybko poruszające się po drogach motocykle na niektórych kierowców działają niczym płachta na byka. Zrobią wiele, by pokazać, kto jest panem na drodze. Z drugiej strony jazda motocyklistów często woła o pomstę do nieba...

Na początek należy zauważyć, że aż 81,5% wypadków powodowanych jest z winy kierujących (dane policyjne za ubiegły rok). Oznacza to, że zarówno kierowcy, jak i motocykliści powinni szczególnie uważać na to, co robią. Inna sprawa, że sami motocykliści powodują mniej wypadków (choć trzeba uwzględnić też, że po ulicach porusza się mniej motocykli niż aut). Z winy samych motocyklistów w 2012 roku doszło do 994 wypadków, w których zginęło 151 osób a ponad tysiąc zostało rannych. Ogółem motocykliści uczestniczyli w 2.395 wypadkach, w których zginęło 240 motocyklistów i 12 ich pasażerów.

Jakie błędy popełniają motocykliści? Policyjne statystyki wskazują, że najczęstszą przyczyną wypadków jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie bezpiecznej odległości. Aż 1/3 wypadków z winy motocyklistów ma miejsce w wakacje, czyli w lipcu i sierpniu. Szczególnie wypadkowymi dniami są też weekendy, a konkretniej sobota i niedziela.

Kierowcy też mają swoje na sumieniu. Wypadki, w których został poszkodowany motocyklista są najczęściej, bo w 93% przypadków powodowane przez samochody – osobowe lub ciężarowe. Przyczyną tych wypadków jest zwykle nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wykonanie manewru skrętu, czy nieprawidłowa zmiana pasa ruchu.

Przyczyny wypadków wskazują też, że kierowcy (tak aut jak i motocykli) powinni często zerkać w lusterka a także sygnalizować z wyprzedzeniem swoje manewry. Czy istnieje sposób na skłonienie kierowców i motocyklistów do współpracy? Mandaty i punkty karne to środki raczej dyscyplinujące, które uzupełniane są akcjami informacyjnymi lub kampaniami społecznymi. Najnowsza z nich, czyli "Równi na drodze", która zachęca uczestników ruchu do "podzielenia się drogą” i wzajemnego szacunku".  

W sporze na linii kierowca-motocyklista nie ma jednego, zdecydowanego winnego. Każdy ma trochę racji, częściej jednak każdy ma trochę winy. Zyski z tego konfliktu są niewielkie, a tracą wszyscy.

Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

~Jon 2013-08-09

Autor użył słowa "prokurować" w nieodpowiednim znaczeniu. Zapewne chodziło o słowo prowokować, a to już ma kompletnie inne znaczenie

~dzwon_nik 2013-08-07

Patrz w lusterka - motocykle są wszędzie! A NIE POWINNY !

~aaa 2013-08-01

"w 93% przypadków powodowane przez samochody " + "nie ma jednego, zdecydowanego winnego". nnZaskakująca logika :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport