mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kierowcy nie widzą, że nie widzą

Kierowcy nie widzą, że nie widzą

Wzrok to bez wątpienia najważniejszy ze zmysłów w przypadku osób prowadzących pojazdy samochodowe. Tymczasem, jak pokazują badania, wraz z wiekiem coraz więcej kierowców cierpi na różne wady wzroku, a co gorsza, bardzo często są tego całkowicie nieświadomi.

Kierowcy nie widzą, że nie widzą
W grupie kierowców po 40 roku życia około 10 proc. to osoby z niezdiagnozowaną lub nieskorygowaną wadą wzroku, w grupie 60-latków odsetek ten wynosi już około 20 proc. - jak wynika z badań przeprowadzonych w klinice Okulus z Bielska-Białej. - Problem staje się poważny zwłaszcza wśród osób najstarszych, które, pomimo że widzą kilkakrotnie gorzej, wsiadają za kierownicę bez okularów - informuje dr Iwona Filipecka, z bielskiej kliniki. - W przypadku osób przed 40 rokiem życia sytuacja wygląda nieco lepiej, bo nawet, jeśli nie noszą przepisanych okularów to zazwyczaj mają je w aucie.
 
Niebezpieczeństwo spowodowania wypadku przez osoby źle widzące rośnie szczególnie podczas okresów wzmożonego ruchu, a także w okresie jesienno-zimowym, kiedy bardzo często prowadzimy auto już po zmroku. Około 90% reakcji kierowców opiera się na wrażeniach wzrokowych. - Pacjenci często nie mają świadomości, że zaczęli widzieć gorzej, ponieważ proces ten postępuje powoli, zwykle obuocznie, a organizm adaptuje się do gorszego widzenia - wyjaśnia dr Filipecka. Zazwyczaj zmiany zachodzące w oku pojawiają się z wiekiem i mogą być dostrzegalne dopiero na  badaniach u okulisty. Problem jest, że ze względu na wydawanie bezterminowych praw jazdy, uzyskanych w młodości, starsi kierowcy nie dostrzegają potrzeby ponownego badania okulistycznego. Najczęściej u osób po 40 roku życia pojawia się wada wzroku spowodowana zmianami w soczewce oka. Zmiany te sprawiają także, że bardziej przeszkadzają nam oślepiające światła innych pojazdów oraz zmniejsza się percepcja.
 
Na drodze bez okularów widać niewiele
Jak w rzeczywistości brak okularów może wpłynąć na bezpieczeństwo podczas jazdy? Dla przykładu, krótkowidz bez okularów przede wszystkim widzi wyraźnie z mniejszej odległości. Na drodze skutkuje to tym, że później dostrzega znaki drogowe, rowerzystę czy pieszego. W gorszych warunkach pogodowych czy o zmierzchu sytuacja ta nasila się, a niebezpieczeństwo spowodowania wypadku rośnie. Szczególną ostrożność w czasie wzmożonego ruchu powinny zachować nie tylko osoby z wadami wzroku. Problem z prowadzeniem samochodu sprawiają także schorzenia oczu, takie jak zaćma, AMD, czyli starcze zwyrodnienie plamki oraz jaskra. W przypadku pierwszych dwóch schorzeń, upośledzają one zdolność widzenia. Jaskra natomiast ogranicza pole widzenia kierowcy, co także przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Aby wyobrazić sobie, jak widzi osoba z jaskrą, wystarczy złożyć dłonie w "rulonik" pusty w środku i przyłożyć do oczu (rodzaj lornetki zrobionej z dłoni). Widzimy wówczas tylko to, co jest na środku, natomiast nie dostrzegamy obrazu bocznego, który w przypadku prowadzenia pojazdu jest bardzo istotny.
 
Istnieje także spora grupa kierowców, którzy, pomimo wykrytej wady, podróżują bez okularów. W sytuacji, gdy posiadamy terminowe prawo jazdy z tego powodu i zostaniemy zatrzymani przez policję do kontroli, możemy, jak informuje nadkomisarz Włodzimierz Mogiła z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Katowicach, otrzymać nawet mandat w wysokości 500 złotych. – Osoba taka stwarza bardzo duże zagrożenie w ruchu drogowym, dlatego gdy zostanie zatrzymana przez policję będzie traktowana jak prowadzący bez uprawnień - poucza nadkomisarz Mogiła.
 
Długa trasa? Rób postoje i ćwicz oczy
Długie podróże przyczyniają się do stanu znużenia kierowcy, który szczególnie odczuwalny jest po kondycji naszego wzroku. - Wytężanie go podczas jazdy powoduje zmęczenie oczu, a to z kolei skutkuje chwilowym widzeniem "za mgłą" i zaburzeniem postrzegania. Co zatem należy zrobić, aby oczy mogły odpocząć? Oto kilka rad proponowanych przez dr Filipecką:
 
1. Rób postoje co 2 godziny, na 15 minut - wysiądź z auta, przespaceruj się.
2. Podczas przerwy popatrz przez chwilę na różne odległości.
3. W trakcie postoju staraj się często mrugać, by nawilżyć oczy.
4. Podczas długiego korzystania z ogrzewania lub klimatyzacji w samochodzie, zaopatrz się w krople do oczu, które zniwelują stan pieczenia wywołany nawiewem.
5. Jeśli nosisz soczewki, pamiętaj o zakrapianiu kropli nawilżających.
6. Podróżując nocą staraj się nie skupiać wzroku na światłach aut jadących z naprzeciwka.
7. Wypocznij przed podróżą - mała drzemka pozwoli na odpoczynek oczu.
8. Prowadząc staraj się wypatrywać jak najwięcej elementów np. patrzeć na linie pobocza, oddzielającą pasy, pamiętając o uważnym obserwowaniu sytuacji na drodze i na poboczu.
9. Nie mruż oczu - pozornie wyostrza to wzrok, ale zawęża pole widzenia na drodze.

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

~kierowca 2010-11-11

Oprócz problemu ze wzrokiem występującego szczególnie wśród osób w podeszłym wieku u niektórych kierowców (szczególnie tych z przeciwnej grupy wiekowej) występuje problem braku myślenia i brawury. O ile słaby wzrok można łatwo zdiagnozować to na głupotę badań niestety nie przeprowadza się. A szkoda.

marko1 2010-11-11

kike badania okresowe przechodzi każdy człowiek pracujący a między innymi i wzroku. Autor pisze, że osoby które powinny zakładać okulary w czasie jazdy nie robią tego a potem skutki są katastrofalne.

~kike 2010-11-09

dlatego jestem za obowiązkowymi badaniami okresowymi np, dla kierowców powyżej 50-60 roku życia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport