mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kobiety i starsi bardziej narażeni w wypadkach

Kobiety i starsi bardziej narażeni w wypadkach

Przeprowadzane testy zderzeniowe dowodzą, że producenci tworzą coraz bardziej bezpieczne samochody. Sporo w tym racji, jednak na publikowane wyniki powinniśmy patrzeć z pewną ostrożnością. Nie zawsze model z bardzo dobrym rezultatem, uchroni przed obrażeniami każdego w razie wypadku.

Kobiety i starsi bardziej narażeni w wypadkach
Przede wszystkim testy zderzeniowe przeprowadzane są w laboratoriach, w których panują ściśle określone warunki. Auta rozpędzane są do zaplanowanych prędkości, uderzane są dokładnie w wytypowane miejsca. Nie ma żadnych szans, żeby następnie w realnych warunkach w czasie wypadku uderzenie nastąpiło dokładnie w to samo miejsce i z taką samą siłą. I już samo to oznacza, że teoretycznie bezpieczniejszy samochód, uderzony inaczej może wypaść gorzej niż inny model, który w testach zderzeniowych uzyskał nieco gorszą ocenę.

Jest jeszcze druga kwestia, na którą uwagę zwraca ADAC. Chodzi o manekiny imitujące kierowcę oraz pasażera w czasie crash testów. Manekiny odzwierciedlają bowiem "typową" osobę, jaka może zasiąść czy to za kierownicą, czy na fotelu pasażera. Ważą 75 kilogramów i mierzą 175 cm wzrostu. To do osób o takich gabarytach dostosowane są poduszki powietrzne oraz pasy bezpieczeństwa. Dzieci, osoby starsze, a nawet kobiety znacznie bardziej są narażone na poważniejsze obrażenia w razie kolizji czołowej.

Specjaliści z ADAC przebadali 5 tys. poważnych wypadków pod względem obrażeń, jakie odniosły osoby zasiadające na przednich fotelach. Już na wstępie zwracają uwagę, że modele wyposażone w inteligentne systemy bezpieczeństwa biernego (pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne) zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa podróżującym o różnym wzroście i wadze. Znaczne różnice w ochronie widać z kolei w tych autach, które nie są wyposażone w systemy najnowszych generacji.

Z najmniejszymi obrażeniami z wypadków wyszły osoby w przedziale wiekowym od 18 do 35 lat. Dla osób powyżej 55 roku życia, ryzyko poważnych ran wzrasta o 14 proc., dla osób powyżej 75 lat, to ryzyko jest już wyższe o 22 proc. U osób starszych spada odporność tkanki, organów oraz całego szkieletu kostnego. Także u młodszych osób, pomiędzy 12 a 18 rokiem życia, zauważalny był, o ok. 5 proc., wzrost poszkodowanych z poważniejszymi obrażeniami.

W przypadu kobiet duży udział, bo aż 62 proc., stanowią poważne obrażenia okoli klatki piersiowej. U mężczyzn odsetek z tego typu ranami jest niższy aż o 46 proc. Skąd aż tak wielka różnica? Wg ekspertów z ADAC wynika to w głównej mierze z tego, że kobiety zajmują pozycje znacznie bliżej kierownicy czy też przedniej poduszki pasażera. W obu przypadkach, przy eksplozji airbagów z początkową prędkością sięgającą nawet 300 km/h o poważne obrażenia wcale nie jest trudno.

Niestety, rosnąca liczba starszych kierowców oraz kobiet za kółkiem będzie przyczyniać się do różnic w skutkach wypadków. Dlatego wg ADAC niezbędne jest, aby producenci badali poziom ochrony zapewniany przez auto osobom o różnych gabarytach i następnie stosowali takie rozwiązania, które zapewnią bezpieczeństwo nie tylko dorosłym mężczyznom, ale także starszym, kobietom oraz dzieciom.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Takata wymieni 40 mln poduszek

Takata wymieni 40 mln poduszek

Aktualności 2016-05-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport