mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kolejne urodziny Renault

Kolejne urodziny Renault

W tym roku dwa modele Renault - luksusowe 30 i 20 - obchodza swoje 35 urodziny. Zrewolucjonizowały one w swoich czasach pojmowanie klasy premium na ówczesnym rynku motoryzacyjnym.

Kolejne urodziny Renault

W 1975 roku w Genewie Renault pokazało swój luksusowy model 30, a kilka miesięcy później na świat przyszła jego czterocylindrowa wersja 20. Historia auta sięga roku 1970, kiedy to francuska marka zbudowała koncept BRV (Basic Research Vehicle), który miał stanowić bazę do badań nad bezpieczeństwem biernym i czynnym. Takie auto miało posiadać strefy kontrolowanego zgniotu oraz wzmocnioną konstrukcję drzwi i dachu. Wtedy zbudowano także koncepcyjny model P127 w nadwoziu hatchback. Auto było nieco większe niż Renault 16, jednak nikt wtedy nie przewidywał, że będzie jego następcą. Już wcześniej, bo w połowie lat 60. szef Renault podją decyzję o pracach nad silnikiem V8, z którymi mieli problemy także Peugeot i Volvo. W nieodległym czasie trzy marki postanowiły razem pracować nad jednostką, jednak koncepcja szybko upadła. W 1974 roku do seryjnej produkcji trafiła inna jednostka - V6 o pojemności 2,6 litra z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, blokiem i głowicą z aluminium.

Model 30 był początkowo roboczo nazwany 23, gdy jeszcze były prowadzone nad nim prace. Auto było jednym z najbezpieczniejszych samochodów na świecie, co potwierdziły testy zderzeniowe. Auto było napędzane silnikiem V6, który wszedł do produckji rok przed pokazaniem modelu w Genewie w 75. roku. i rozpędzał je do 178 km/h. Jednostka sparowana była z czterobiegową manualną lub trzybiegową, elektronicznie sterowaną, automatyczną skrzynią biegów. W wyposażeniu znajdowały się np. łamana kolumna kierownicy, wspomaganie, centralny zamek, welurowa lub skórzana tapicerka, klimatyzacja, chromowane zderzaki i przednia klejona szyba. Z kabiny wyeliminowano wszelkie ostre krawędzie, a niektóre elementy deski rozdzielczej wykonano z trudnopalnego materiału, który stosowany jest w samolotach pasażerskich.

Renault 30 miało nadwozie typu hatchback, co pokazywało jak odważni byli konstruktorzy firmy - w tamtych czasach takie auto w tej klasie to była wręcz profanacja. Wielu konserwatywnych klientów sprzeciwiło się pomysłowi, uznając go za zbyt śmiały, jednak auto zyskało dużą oprobatę wśród bardziej otwartych majętnych. Także różni ministrowie Republiki Francuskiej oraz dyplomaci docenili nowatorskość Trzydziestki.

Pare miesięcy później pokazano wersję 20 z silnikiem 1.6 o mocy 90 koni mechanicznych, pochodzącym z modelu 16 TX. W porównaniu z 30, samochód był jednak bardzo skromnie wyposażony i słaszy, jednak za cenę niewiele wyższą od 16 klienci dostawali nowoczesne i bardzo bezpieczne auto.

 


Później weszła do oferty mocniejsza wersja 30 o mocy 142 koni z pięciobiegową skrzynią manualną lub nowym automatem. W standardzie były aluminiowe felgi, "zielone" szyby, podgrzewane przednie siedzenia i welurowa tapicerka. To tyle o wersji z wtryskiej Bosh K-Jetronic, bo gaźnikowy model miał już 128 koni mocy. W 1979 roku klienci dostawali już powoli 20 z silnikiem diesla 2,1 litra (64KM).

W następnych latach oba modele - i 20, i 30 - rozwijały się, przedochodziły kolejne modyfikacje, żeby w końcu skończyć swój żywot 16 października 1983 roku. W ciągu ośmiu i pół roku Renault sprzedało 629,004 sztuki 20 i 153,704 30. Rok później na rynek wszedł model 25, który był ich bezpośrednim następcą.


Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport