mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Komfort, pewność i bezpieczeństwo na co dzień

Komfort, pewność i bezpieczeństwo na co dzień

Znakiem rozpoznawczym Volvo jest i pozostanie bezpieczeństwo. W przetestowanych pod względem poziomu bezpieczeństwa kabinach Volvo można czuć się pewnie – zarówno za kierownicą jak i na miejscu pasażera.

Komfort, pewność i bezpieczeństwo na co dzień

W nowych modelach Volvo FH i FM wprowadzono szereg elementów zwiększających bezpieczeństwo: zastosowano nowa bezpieczną kierownicę, nową poduszkę powietrzną SRS (opcja), bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa montowane w fotelu (opcja) oraz nową mocniejszą przednią osłonę zabezpieczającą przed wjechaniem pod pojazd. Tak jak dotychczas, kierowca znajduje się w „klatce bezpieczeństwa” wykonanej z wysokowytrzymałej stali. Poza testowaniem kabiny pod kątem wytrzymałości na obciążenia, sprawdzano zachowanie się całego pojazdu podczas testu zderzeniowego z prędkością 30 km/h z nieruchomą przeszkodą.

W obecnie produkowanych modelach FH i FM zastosowano nową, grubszą – bezpieczną kierownicę (w opcji dostępną z poduszką SRS), zapewniającą przyjemny uchwyt i lepszą widoczność tablicy wskaźników. Fotel kierowcy zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę. Fotele zostały wzmocnione i wyposażone we wbudowany ogranicznik ruchu, który w momencie zderzenia zapobiega przesunięciu się fotela do przodu. Nowością są trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa montowane w fotelu.
 
Pozostałe elementy, które pełnią funkcję ochronną i zmniejszają ryzyko obrażeń w wyniku wypadku to:
·koło kierownicy absorbujące energię ze zderzenia,
·nowy, pochłaniający energię materiał zastosowany na przednich słupkach kabiny,
·obicia foteli i tapicerka wykonana z materiałów niepalnych,
·urządzenie ostrzegające przed pożarem (czujnik dymu i wysokiej temperatury) znajdujący się w standardowym wyposażeniu wszystkich kabin z miejscem do spania.

Również pozostali uczestnicy ruchu drogowego są chronieni w razie wypadku. Wbudowana, przednia osłona zabezpieczająca (FUPS) zapobiega w razie zderzenia czołowego przed wjechaniem pod pojazd ciężarowy samochodu osobowego. Osłonę zabezpieczającą stanowi mocny profil stalowy mocowany do ramy podwozia, przekazujący energię zderzenia bezpośrednio na podłużnice. Osłona jest wytrzymała na duże obciążenia – ok. 8 ton przy zderzeniu bocznym i 16 ton przy zderzeniu czołowym.
 
W nowych kabinach jeszcze bardziej poprawiono własności ergonomiczne, dzięki czemu kierowca ma idealną pozycję w czasie jazdy, a wszystkie wskaźniki i przełączniki znajdują się w zasięgu wzroku. Przy nowej elektronicznie sterowanej automatycznej skrzyni biegów typu I-shift, nie tylko nie trzeba zmieniać biegów podczas jazdy. Przy wysiadaniu z kabiny, tak jak w poprzednich modelach, kierownicę można odchylić w kierunku przedniej szyby. Blokada położenia jest zwalniana nogą – jest to bardzo funkcjonalne rozwiązanie, chwalone przez kierowców.
 
Wygodny fotel kierowcy odgrywa bardzo ważna rolę ze względu na dużą liczbę godzin, jakie kierowca spędza w kabinie. Do wyboru jest jeden z trzech typów foteli – Standard, Komfort oraz DeLuxe (tylko dla modeli FH). Wszystkie fotele mają grubsze, bardziej miękkie i wygodne poduszki siedzenia i oparcia. Ponadto siedzisko jest o ok. 20 mm szersze niż dotychczas. Możliwości regulacji położenia siedziska i oparcia są bardzo duże we wszystkich typach modeli. W poziomie, położenie fotela można regulować w zakresie ok. 195 mm, zaś jego wysokość w zakresie ok. 100 mm. W kabinach pojazdów serii FH kierowca siedzi o ok. 30 mm niżej niż dotychczas.

Wszystkie główne podzespoły sterowane są przez elektroniczne jednostki sterujące, połączone w sieć. Centralny wyświetlacz ciekłokrystaliczny jest „oknem” prowadzącym kierowcę do elektronicznych układów pojazdu, pokazującym aktualny stan i działanie jego podzespołów. W dużej mierze kierowca może decydować jakie dane mają się ukazywać na wyświetlaczu. Układ elektroniczny rejestruje i natychmiast analizuje wszelkie nieprawidłowości lub usterki, a następnie za pomocą trzystopniowej skali gradacji ważności wyświetla informację na wyświetlaczu razem z ikoną obrazującą dany podzespół.

Opracowany przez Volvo system Dynafleet, to kompletny system dyspozytorsko-logistyczny. Pozwala on na bieżące podejmowanie decyzji umożliwiających efektywniejsze planowanie przewozów i lepsze wykorzystanie pojazdów. Dzięki jego wykorzystaniu można znacznie zmniejszyć ilość pustych przewozów, a także lepiej kontrolować zużycie paliwa i koszty eksploatacji pojazdu. Jednostka sterująca systemu Dynafleet posiada standardowe rozmiary radia samochodowego i może być instalowana w przygotowanym do tego otworze w tablicy przyrządów. Gdy w samochodzie został wyspecyfikowany system w wersji która umożliwia komunikację między pojazdem, kierowcą a biurem firmy – w kabinie pojazdu zamontowane są dodatkowe komponenty:
·czytelny 5-cio calowy chowany kolorowy monitor na którym wyświetlane są komunikaty tekstowe, mapy, informacje przekazywane przez RDS i inne,
·klawiatura telefonu komórkowego wraz z systemem głośno-mówiącym,
·na końcu duża, bezprzewodowa klawiatura ułatwiająca komunikację miedzy dyspozytornią a pojazdem.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport