mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kryzys nie ominie Fiata

Kryzys nie ominie Fiata

W Polsce marka Fiat kojarzona jest przede wszystkim z produkowanymi w Tychach małymi autami. Na razie kryzys nie dotknął tej fabryki, bo wciąż jest popyt na niewielkie samochody. W gorszej sytuacji są pozostałe polskie zakłady, produkujące części dla tego koncernu.

Kryzys nie ominie Fiata
Światowy kryzys wpłynął już mocno na sytuację wielu producentów. Problemy nie ominą także Fiata. Włoski koncern jest w trudnej sytuacji, jednak na razie największa polska fabryka Fiat Auto Poland w Tychach nie ma powodów do obaw. Powodem są lepsze notowania małych aut na światowych rynkach, a właśnie takie samochody produkowane są w naszym kraju. Gorzej wygląda sytuacja producentów części i komponentów, zależnych od wielkości produkcji Fiata.

Generalnie w lepszej kondycji są spółki produkujące głównie na potrzeby fabryki w Tychach. Niestety w niektórych spółkach zamówienia spadły i są problemy z utrzymaniem poziomu produkcji. Obecnie w najtrudniejszej sytuacji jest fabryka Fiat GM Powertrain Polska, produkująca silniki diesla m.in. dla Fiata i koncernu General Motors. W związku ze spadkiem zamówień na samochody zakład musiał ograniczyć produkcję, miał już przestoje, a możliwe są także kolejne. Produkcję musiał też ograniczyć Teksid Iron Poland produkujący odlewy żeliwne. W lepszej sytuacji jest spółka Automotive Lighting Polska. Tu powstają elementy oświetlenia najnowszej generacji, a te nadal dobrze się sprzedają.

Tyski zakład chce w tym roku w pełni wykorzystać swój potencjał produkcyjny. W planach jest produkcja blisko 500 tys. aut. Fabryka musi być jednak elastyczna i dopasowywać poziom produkcji do wielkości zamówień, dlatego dalszy wzrost produkcji, o którym mówiło się przed kryzysem, jest wątpliwy.

Równie wątpliwe są nowe inwestycje. Do tej pory wydatki włoskiego koncernu były spore. Na uruchomienie produkcji Fiata Pandy i Fiata 500 firma wydała 900 mln euro. Z kolei na projekt związany z uruchomieniem w Tychach w 2008 roku produkcji modelu Ka, kolejne 210 mln euro wydał Ford. Dzięki tym inwestycjom i ponad 36% wzrostowi produkcji do pracy przyjęto 1500 osób. Obecnie zatrudnienie wynosi 5800 osób. Niestety w tym roku liczba ta raczej się nie zwiększy. Nie oznacza to jednak, że jeden z największych zakładów należących do Fiata nie będzie się rozwijać. W tym roku do produkcji ma wejść kilka nowych wersji modeli, m.in. Fiat 500 cabrio i Panda po face liftingu.

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport