mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kryzys wymusza cięcia w europejskim przemyśle motoryzacyjnym

Kryzys wymusza cięcia w europejskim przemyśle motoryzacyjnym

Ostatnia fala kryzysu szczególnie boleśnie dotknęła europejski przemysł motoryzacyjny. Według danych Europejskiego Związku Producentów Pojazdów (ACEA), w roku 2012 sprzedaż samochodów osobowych w Europie spadła do poziomu 12 mln pojazdów (przy sprzedaży w latach przedkryzysowych rzędu 15-16 mln samochodów osobowych rocznie), co stanowi spadek o 8,2% w stosunku do roku 2011. Jest to największy spadek od roku 1993, czyli od ostatnich 20 lat.

Kryzys wymusza cięcia w europejskim przemyśle motoryzacyjnym
Utrzymujące się spadki sprzedaży wymuszają na europejskich producentach samochodów korekty planów produkcyjnych. Średnie wykorzystanie mocy produkcyjnych w europejskich fabrykach wynosi obecnie ok. 60% (przy czym, w niektórych fabrykach Fiata, czy Peugeot-Citroen (PSA) niewiele ponad 33%). Aby dostosować się do coraz mniejszego popytu, już w roku ubiegłym producenci coraz częściej decydowali się na przestoje w produkcji - np. PSA wyłączył na parę tygodni fabrykę w Trnawie (Słowacja), Fiat wstrzymał produkcję w Pomigliano D’Arco oraz w Tychach. Na krótki okres wstrzymano produkcję także w GMMP (Opel) w Gliwicach. PSA, Ford i Opel przymierzają się do ograniczenia zatrudnienia o przynajmniej 15 tys. osób w zakładach we Francji, Belgii i Niemczech.

Szacuje się, że kryzys wymusi zlikwidowanie w Europie co najmniej 10 zakładów produkcyjnych, co wiąże się z likwidacją ok. 80 tys. miejsc pracy. Zamknięto już włoskie fabryki Fiata w Termini Imerse i Mirafiori oraz Opla w Antwerpii (Belgia) i Strasburgu (Francja). Pomimo silnego sprzeciwu rządu francuskiego planowane było zamknięcie fabryki PSA w Aulnay sur Bois i ew. w Valenciennes. Sojusz PSA i GM rozważał także zamknięcie fabryki w Vigo lub Figuerelas (Hiszpania). Opel planuje wygaszanie produkcji w Bochum (Niemcy). Ford rozważa zamknięcie fabryk w Southampton (W.Brytania) i Genk (Belgia).

W przeciwieństwie do sytuacji w Europie, zdecydowanej poprawie ulega sytuacja samochodowych koncernów amerykańskich. Chrysler w ubr. osiągnął najlepszy wynik sprzedaży od 5 lat. Dobrze sobie radzą także General Motors oraz Ford. Spodziewane jest, że kolejne miesiące będą dla amerykańskiego rynku równie dobre. Wynika to przede wszystkim z drastycznej restrukturyzacji, jaką przeszły te koncerny. W roku 2008 znalazły się one na granicy bankructwa. General Motors i Chrysler skorzystały z rządowych kredytów ratunkowych. Pozbyły się nierentownych marek i zamknęły część zakładów produkcyjnych (GM zamknął 13 fabryk). Restrukturyzację bez pomocy państwa przeszedł Ford. Aktualnie
sprzyja im niezły stan gospodarki amerykańskiej, niskie stopy procentowe oraz lepszą jakość
sprzedawanych samochodów.

Na potrzebę podjęcia tak drastycznych działań jak to było w przypadku GM, Chryslera i Forda wskazują kierownictwa praktycznie wszystkich koncernów samochodowych w Europie. Uważają oni, że europejskie firmy motoryzacyjne wymagają konsolidacji, skoordynowanej akcji wszystkich producentów i udzielenia wsparcia przez Unię Europejską, która powinna zgodzić się na restrukturyzację przemysłu motoryzacyjnego, w formie jaka została zastosowana przy restrukturyzacji przemysłu hutniczego w latach 80 i 90. Komisja Europejska zgodziła się wówczas na pomoc finansową, likwidację hut i drastyczne cięcia produkcji. Zwracają także uwagę, że jeżeli każdy kraj podejmie działania na własną rękę, to powstanie bałagan z symptomami protekcjonizmu.

Utrzymania stanowisk przeciwnych zwolnieniom i zamykaniu fabryk będzie natomiast można spodziewać się po rządach wszystkich krajów, w których zlokalizowane są fabryki samochodów i w których przemysł motoryzacyjny odgrywa istotną rolę w gospodarce i w zatrudnieniu.

Stanowiska te próbowała pogodzić Komisja Europejska. Biorąc pod uwagę trudną, kryzysową sytuację w jakiej znalazł się europejski przemysł motoryzacyjny, Komisja Europejska aktywowała Grupę Wysokiego Szczebla pn. CARS 21 (High Level Group on Competitive Automotive Regulatory System for the 21st Century), której głównym zadaniem było określenie niezbędnych regulacji prawnych dla poprawy konkurencyjności i ekonomicznej sytuacji europejskiego sektora motoryzacyjnego oraz do wdrożenia przyjętej w maju 2010 r. „Europejskiej strategii na rzecz eko- i energoefektywnych samochodów”,
mającej zapewnić europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu konkurencyjną przewagę technologiczną nad pozaeuropejskimi producentami pojazdów.

Podobne wiadomości:

Volkswageny będą ładniejsze?

Volkswageny będą ładniejsze?

Aktualności 2010-05-19

Skoda stawia na 4x4

Skoda stawia na 4x4

Aktualności 2014-06-24

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport