mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kto lubi moc najbardziej?

Kto lubi moc najbardziej?

Mimo że już na dobre minęły czasy kiedy na stacjach benzynowych ceny paliw utrzymywały się na dużo, dużo niższym poziomie niż obecnie, paradoksalnie coraz większa rzesza klientów w Europie decyduje się na kupno samochodów z mocniejszymi silnikami.

Kto lubi moc najbardziej?
Takie wnioski wyciągnęła firma Polk specjalizująca się w doradztwie dla branży motoryzacyjnej. O ile sam sposób badania tego zjawiska w oparciu o preferencje klientów w poszczególnych osiemnastu krajach Europy Zachodniej przez firmę można uznać za nie do końca obiektywny – przedstawiony poniżej w tekście ranking państw może być zależny od wartości PKB przypadającego na mieszkańca w danym państwie oraz nie uwzględniono awansu technologicznego (bardziej ekologicznych i ekonomicznych silników) samochodów w stosunku do lat ubiegłych – o tyle samo zjawisko chęci posiadania przez Europejczyków mocniejszych aut jest zastanawiające, bowiem wszem i wobec głoszone są hasła przesiadania się społeczności Starego Kontynentu do małych, bardziej ekonomicznych samochodów.

Tym czasem według danych sporządzonych przez Polk średnia liczba koni mechanicznych przypadających na sprzedane nowe samochody w Niemczech wynosi 126 KM, podczas gdy w tym samym kraju na początku lat 80-tych wartość ta była aż o 60% niższa. Blisko 25 lat temu naszym zachodnim sąsiadom do szczęścia wystarczało około 79 KM w samochodzie.

Jeszcze więcej mocy pożądają Szwajcarzy i Szwedzi. W kraju położonym u podnóży Alp średnia moc jednego nowego samochodu osobowego wynosi ponad 146 KM, zaś w państwie skandynawskim około 142 KM. Na najniższym szczeblu zestawienia uplasowały się natomiast takie kraje jak Portugalia i o dziwo Włochy i Francja. W tych państwach potencjalny klient zadowoli się pojazdem ze średnią mocą około 100 KM. Reasumując to zestawienie, średnia wartość mocy w sprzedawanych nowych samochodach dla wszystkich osiemnastu badanych krajów Europy Zachodniej wynosi 115 KM na jeden egzemplarz auta.

Naturalnie wraz ze wzrostem koni mechanicznych pod maską zwiększyła się także pojemność silników jakimi dysponują nowo zakupione samochody. Na jednym z najbardziej zmotoryzowanych rynków Europy, w Niemczech średnia wartość pojemności silników przypadająca na jeden samochód wynosi około 1.8-1.9 l. Jest o 0.2 l. pojemności więcej niż w przytaczanych wcześniej dla porównania latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Średnia pojemność jednostek napędowych dla wszystkich krajów europejskich uwzględnionych w raporcie oscyluje w granicach 1.7 l. Podobnie jak w przypadku zestawień średniej mocy sprzedawanych pojazdów również w tym rankingu przewodzą Szwajcarzy i Szwedzi, którzy najczęściej decydują się na zakup auta z silnikiem o pojemności 2.0 l. Najniżej sklasyfikowano Portugalię. W najbardziej wysuniętym na zachód Europy kraju, najbardziej popularnymi silnikami są te o pojemności dochodzącej do 1500 ccm.

Różnice w proporcjach w odniesieniu do poszczególnych krajów zwracają uwagę na kilka dodatkowych czynników wpływających na takie, a nie inne dane. Wyniki przedstawione przez Polk ściśle związane są z siłą nabywczą ludności danego kraju, a co za tym idzie wskazują na zamożność wybranego społeczeństwa. Z drugiej strony różnice w wynikach mogą być spowodowane także zamiłowaniem kupujących do rodzimych marek, gdzie producenci w swoich flagowych modelach oferują różne gamy silników. Stąd można tłumaczyć niższy współczynnik mocy i pojemności silników we Włoszech, gdzie znakomicie sprzedaje się Fiat Panda z jednostką 1.1 l. o mocy 54 KM i wysoki poziom zapotrzebowania na moc w Szwecji gdzie najmniejszym oferowanym silnikiem w zestawieniu rodzimych producentów jest motor nowego Volvo C30 o pojemności 1600 ccm i mocy 100 KM.

Komentuj:

~Jacek 2006-12-02

146 KM w aucie benzynowym w Szwajcarii jest w sam raz. Pandą 1.1 nie ciężko dałoby podjechać się pod niektóre góry, a jeśli już to trzeba byłoby piłować silnik. To nie ma sensu. Benzyna 100 KM ledwie wystarcza w Alpach.

~Paweł 2006-12-01

tak, a większa masa obecnych aut powowduje że dziś potrzeba 150 KM do tego co 20 lat temu załatwiało 100KM

~Franek 2006-12-01

auto mocniejsze nawet o te 60% dzis jest duzo bardziej ekologioczne od mniejszych jednostek sprzed dwudziestu laty i to jest tu najważniejsze!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport