mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Które fabryki zamknie Opel?

Które fabryki zamknie Opel?

Dziś ostatecznie kanadyjsko-austriacko-rosyjskie konsorcjum Magna/Sbierbank ma podpisać z General Motors list intencyjny o przejęciu Opla. Elementem ratowania niemieckiego koncernu mają być także zwolnienia pracowników. Jeśli o przyszłości fabryk Opla w Polsce nie będzie decydowała polityka, zakłady w dalszym ciągu powinny działać – czytamy w Rzeczpospolitej.

Które fabryki zamknie Opel?
Magna - jeden z największych na świecie producentów części motoryzacyjnych razem z rosyjskim państwowym bankiem Sbierbank będzie miał większość (55 proc.) udziałów w Oplu. Zgodnie z zawartym w sobotę nad ranem porozumieniem Sbierbankowi przypadnie 35 proc. Taki sam udział uzyska koncern powstały po upadłości obecnego GM, a 10 proc. otrzymają pracownicy Opla.

Konsorcjum liczy, że uzyska 4,5 mld euro kredytów. Nowa firma, która natychmiast otrzyma 1,5 mld euro gwarancji kredytowych od niemieckiego rządu, zostanie wyłączona z GM, którego bankructwo najprawdopodobniej zostanie dzisiaj ogłoszone. Magna dołoży do nowej firmy 500 – 700 mln euro. Berlińskie porozumienie to dopiero początek prawdziwych negocjacji, które potrwają jeszcze minimum pięć tygodni. Z pierwszych dostępnych informacji wynika, że Magna planuje likwidację 11 tys. z ok. 50 tys. miejsc pracy w Europie, w tym 2500 – 2600 w Niemczech – informuje „Rz”.

Niemiecki minister finansów Peer Steinbrueck oczekuje również wsparcia w gwarancjach na 4,5 mld euro od krajów oraz poszczególnych landów, w których Opel i brytyjski Vauxhall (ta marka najprawdopodobniej zniknie) mają swoje fabryki. Takich możliwości polski rząd na razie nie brał pod uwagę. Wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska po poświęconej Oplowi naradzie w Brukseli powiedziała, że jej zdaniem fabryki Opla w Polsce są w dobrej kondycji finansowej.

GM ma w Polsce dwie własne fabryki. Pierwsza w Gliwicach uważana jest przez władze GM Europe za jedną z najlepszych pod względem jakości i wydajności. W Gliwicach przygotowywane jest wprowadzenie do produkcji nowej astry IV. Polska wygrała w konkurencji o ten model z trzema innymi fabrykami. Pracuje tam 2600 osób. W tym roku gliwickiej fabryce kończy się okres zwolnienia podatkowego. Druga fabryka GM to zbudowana w 1997 r. wspólnie z japońskim koncernem Isuzu GM Powertrain produkująca silniki Diesla w Tychach. Ten zakład zatrudnia 500 pracowników, a negocjacyjne przecieki wskazują, że to on właśnie obok belgijskiego zakładu w Antwerpii i jednej z fabryk Vauxhalla w Wielkiej Brytanii miałby być zamknięty.

Podobne wiadomości:

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Komentuj:

~To co nagle w UK 2009-06-01

marka Opel się pojawi ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport