mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Które marki najmniej, a które najbardziej trują

Które marki najmniej, a które najbardziej trują

Komisja Europejska, w ramach walki o ograniczanie emisji dwutlenku węgla w sektorze motoryzacji, opublikowała raport, w którym zdradza, jakie marki samochodowe emitują najmniej CO2 do atmosfery, a które przyczyniają się do największego zatruwania naszego środowiska tym gazem. Wyniki nie są jednak specjalnie zaskakujące.

Które marki najmniej, a które najbardziej trują
Jak wynika z tego raportu, przy realizacji którego Komisji pomagała aktywnie Europejska Agencja Środowiskowa, europejskimi prymusami w 2011 roku pod względem średniej emisji CO2 na jedno auto były Toyota oraz Fiat. A dokładniej rzecz biorą Toyota razem z Lexusem oraz Fiat wspólnie z Alfą Romeo i Lancią.

Zwycięzców jest dwóch, gdyż Komisja Europejska przedstawiła wyniki średniej emisji dwutlenku węgla w oparciu o dwie metodologie. Według pierwszej, do uzyskania końcowego wyniku brano pod uwagę 65% samochodów danego producenta z najniższą emisją CO2. A to oznacza, że nie zostały uwzględnione najbardziej paliwożerne modele, jakie w swoich portfolio mają koncerny motoryzacyjne.

Druga metodologia zacznie obowiązywać dopiero od 2015 roku, ale już teraz Komisja pokazała, jak zgodnie z nią prezentowałyby się wyniki. W tej metodologii nie będzie już żadnej taryfy ulgowej. Średnia emisja CO2 dla koncernu będzie wyliczana w oparciu o 100% samochodów, jakie w danym roku zostaną zarejestrowane na kontynencie europejskim.

Jeśli weźmiemy pod uwagę pierwszą, stosowaną dziś, metodologię Komisji Europejskiej, to europejskim liderem w dziedzinie niskiej emisji CO2 jest Toyota. Średnia emisja dwutlenku węgla jednego modelu Toyoty i Lexusa na Starym Kontynencie wynosi obecnie 112,2 g/km. To znacznie mniej niż wynosi dziś średnia dla całego rynku (140 g/km), ale także wyraźnie poniżej celu, jaki dla tego japońskiego producenta postawiła Komisja Europejska (128,35 g/km).

Za plecami Toyoty uplasował się Fiat, ze średnią emisją CO2 na poziomie 115,3 g/km, przy ustalonym celu wynoszącym 119,2 g/km. Kolejne miejsca w rankingu zajęły francuskie koncerny - kolejno Citroen, Peugeot i Renault, a ich średnie poziomy emisji dwutlenku węgla wyniosły odpowiednio 118,8 g/km, 119,2 g/km i 120,7 g/km.

Wśród największych obecnych w Europie producentów większości udało się zrealizować stawiany im przez Komisję Europejską cel emisyjny. Gorszy wynik osiągnęły tylko Nissan oraz, nieznacznie poniżej tego celu, Skoda i Daimler.

Indywidualne cele dla każdego producenta wyznaczone zostały w oparciu o dane sprzedażowe na rynku europejskim w 2010 roku. Im więc lepsze wyniki będą uzyskiwać koncerny w tej dziedzinie, tym bardziej wyśrubowane cele będzie im stawiała Komisja Europejska. A wszystko oczywiście dla naszego wspólnego dobra w postaci jak najczystszego środowiska.

Nieco zmienione, choć wcale nie jakoś diametralnie, są te wyniki, jeśli uwzględnimy drugą metodologię, czyli średnia emisja będzie wyliczana na podstawie 100 proc. zarejestrowanych pojazdów. W takim przypadku Fiat prześcignąłby Toyotę, a Citroen i Peugeot zamieniłyby się na trzeciej i czwartej pozycji. Warto zwrócić tu uwagę, że dziś producenci nie spełniają jeszcze celów emisyjnych według bardziej restrykcyjnych norm przewidzianych przez Komisję od 2015 roku.

producent
średnia emisja (65 proc.)
średnia emisja (100 proc.)
cel emisji
Toyota
Fiat
Citroen
Peugeot
Renault
Hyundai
Ford
Volkswagen
Kia
Opel
Skoda
BMW
Nissan
Mazda
Audi
Daimler
112,241
115,285
118,764
119,208
120,700
120,858
121,128
125,987
126,251
126,920
127,869
129,253
132,131
133,729
133,883
137,762
129,056
125,013
131,418
131,021
133,824
134,244
136,552
140,352
143,272
139,529
139,193
146,355
147,197
149,458
151,832
160,166
128,349
119,240
127,361
127,704
127,045
126,725
126,226
130,715
131,248
130,483
127,225
137,409
128,875
128,523
140,365
137,323

Oczywiście zdecydowanym zwycięzcą tego rankingu byliby producenci wytwarzający tylko auta z napędem elektrycznym, a więc które nie emitują CO2. Takimi wynikami mogą się pochwalić Tesla bądź Think, jednak ich roczna sprzedaż jest póki co nieznaczna i wynosi odpowiednio 40 i 144 egzemplarze.

Na drugim końcu powyższego rankingu znaleźli się oczywiście producenci, którzy wytwarzają najmniej ekologiczne auta, czyli w większości super sportowe modele, bądź olbrzymie limuzyny. Przykładowo średnia emisja CO2 przez model marki Rolls-Royce wyniosła 315,6 g/km, a Bentleya 391,4 g/km. Wśród sportowych producentów niechlubny prym wiedzie Bugatti, którego modele emitują średnio aż 584,6 g/km. Znacznie niższy wynik zanotowały Ferrari (300,7 g/km), Aston Martin (333,5 g/km), Lamborghini (324,0 g/km) czy Maserati (353,5 g/km), jednak zdecydowanie najkorzystniej wygląda tu Porsche ze średnią emisją dwutlenku węgla wynoszącą 220,9 g/km. Warto odnotować, że spośród tych producentów tylko Ferrari zdołało uzyskać wynik lepszy niż postawiony mu indywidualny cel.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota Fiat CO2 środowisko emisja CO2

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

~kerowca 2012-01-21

Artykuł poprawny politycznie, CO2 to nie trucizna. Występuje jako naturalny składnik atmosfery ziemskiej. Bardzo szkodliwy dla zdrowia jest tlenek węgla i on powoduje zatrucia śmiertelne. Nazywanie CO2 trucizną świadczy o braku wiedzy.

~radush 2012-01-20

Prawda jest taka, że jeśli ranking tyczyłby się wszystkich modeli, a nie wybranych to liderem jest Fiat. Włosi zawsze znani byli z ekologicznych aut i nie raz dostawali za to nagrody, nie mniej jednak przyjemnie jest wiedzieć że inne koncerny też idą w ślad Fiata.

Fiatmaniak 2012-01-20

Fiat kładzie ogromny nacisk na ekologię. Auta włoskiej marki już emitują bardzo mało CO2 a założenia są jeszcze mniejsze. Cieszy fakt że Fiat stawia na takie aspekty jak ekologia, bezpieczeństwo, ekonomiczność i wysoka jakość.

~~*|*~ 2012-01-19

"A wszystko oczywiście dla naszego wspólnego dobra w postaci jak najczystszego środowiska." Panie Wojciechu Traczyk, Pan tak na poważnie? Jeśli to miała być ironia, wypadałoby zastosować cudzysłów. "Oczywiście zdecydowanym zwycięzcą tego rankingu byliby producenci wytwarzający tylko auta z napędem elektrycznym, a więc które nie emitują CO2." Albo ponownie zabrakło cudzysłowie albo wykazał się Pan tutaj kompletną ignorancją. Proszę się zastanowić, skąd się bierze prąd, który zużywają te "ekologiczne" auta... @kto Jak widać wieśwagen jest niewiele lepszy od tej tak wyszydzanej przez germanofilów "kiły", a gorszy od drugiego "ryżu", czyli Hyundaia, a nawet od Forda, co to jest podobno "gówno wort". Wyniki bejcy i mesia lepiej pominąć milczeniem.

~kto 2012-01-16

ted, misiaku - jak kupisz starożytnego passata b1 za 1000 złotych (albo golfa 2 za 2000) i pojeździsz nim załóżmy rok - niech będzie to 30k kilometrów - to zaśmiecisz środowisko mniej niż gdybyś miał kupić nowiutkiego priusika którego energetyczny koszt wytworzenia jest niemały. Recykling - słyszałeś kiedyś o tym? Bądź pro ekologiczny, a nie dajesz sobie prać pustą głowę medialną papką PRowców koncernów moto.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport