mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Które zimówki warto, a których nie należy kupować (185/60 R14)

Które zimówki warto, a których nie należy kupować (185/60 R14)

Jeśli sprawdzą się ostatnie prognozy pogody, to czeka nas już wkrótce pierwszy tegoroczny atak zimy. Jeśli w związku z tym planujesz zakup opon zimowych, to ten artykuł może okazać się bardzo pomocny. Prezentujemy bowiem najnowsze testy opon zimowych, jakie przeprowadzili specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC. Dziś opony o rozmiarze 185/60 R14 T.

Które zimówki warto, a których nie należy kupować (185/60 R14)
Jak co sezon dzięki ADAC możemy przekonać się, jak w praktyce zachowują się opony różnych producentów, o najbardziej popularnych rozmiarach. Na specjalistycznym torze można sprawdzić właściwości jezdne opon na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu oraz na lodzie. Ponadto badane są głośność danej opony, wpływ na zużycie paliwa oraz trwałość bieżnika.

Przed tegoroczną zimą pod lupę ADAC trafiły opony zimowe w rozmiarach 185/60 R14 T (indeks prędkości do 190 km/h) i 205/55 R16 H (indeks prędkości do 210 km/h). Aby testy były jak najbardziej rzetelne, opony zakupione zostały w normalnej sprzedaży detalicznej w losowo wybranych punktach. Łącznie zakupionych zostało ok. 2.000 sztuk 34 różnych opon.

W przypadku mniejszych zimówek do testu stanęło 16 kompletów opon. Opony o tym rozmiarze pasują do bardzo szerokiej grupy modeli, w tym m.in. do starszych generacji Fiata Punto, Forda Escorta i Fiesty, Hondy Civic, Renault Clio i Megane, Seata Ibizy i Cordoby, Skody Fabii oraz Volkswagena Golfa II, III i Polo. Poza tym z pewnymi zastrzeżeniami opony o takich rozmiarach mogą być wykorzystane do modeli, które mają zalecane stosowanie ogumienia o rozmiarze 175/60 R 14 T bądź 195/60 R 14 T.

>>Zobacz wszystko o oponach dostępnych na polskim rynku<<

Jakie opony okazały się najlepsze? Aż sześć zimówek uzyskało maksymalną ocenę "szczególnie godna polecenia". Kolejno, według małych punktów, były to Vredestein Snowtrac 3, Fulda Kristall Montero 3, Continental WinterContact TS800, Bridgestone Blizzak LM30, Goodyear UltraGrip 7+ i Dunlop SP Winter Response. Kolejne trzy opony - Kleber Krisalp HP2, Semperit Master-Grip i Uniroyal MS +6 - zostały ocenione jako "godne polecenia", zaś dwie - Kumho l'Zen KW23 i Lassa Snoways Era - otrzymały notę "dopuszczalna".

W przypadku pozostałych pięciu zimówek zakup każdej z nich wiąże się już z podwyższonym ryzykiem. Jeśli więc nie chcemy niepotrzebnie sprokurować niebezpiecznej sytuacji na drodze, powinniśmy wystrzegać się takich opon jak Firestone Winterhawk 2, Pneumant PN 150 Wintec, Marangoni 4 Winter, Sava Eskimo S3 oraz najgorszej w raporcie ADACm produkowanej na Tajwanie Federal Himalaya WS-1.

Na suchej nawierzchni, o dziwo, najlepiej spisała się opona Kleber Krisalp HP2. Jednak poza dwoma oponami wszystkie pozostałe nie wykazały jakichś poważniejszych wad. Najgorzej w tej części testu wypadły dwie najgorsze w całym zestawieniu opony - Sava Eskimo S3 i Federal Himalaya WS-1. Ta pierwsza miała kłopoty ze stabilnością podczas jazdy oraz uślizgami tylnej osi, zaś Federal ze wszystkimi badanymi cechami.

>>Oceń opony w swoim samochodzie<<


Zwycięzcą klasyfikacji na mokrej nawierzchni okazał się Dunlop SP WinterResponse. Słabo spisało się sześć opon, z czego jedna (Uniroyal MS +6) nieznacznie tylko przekroczyła dopuszczalne wartości. Słaba przyczepność na mokrym była przyczyną słabszej oceny dla opon marki Lassa i Pneumant. Pozostałe trzy - Marangoni, Sava i Federal - słabo wypadły we wszystkich kryteriach, jednak szczególnie ich droga hamowania okazała się za długa.

Stosunkowo dobrze wszystkie opony wypadły podczas testu na śniegu, za to dość słabo podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni. W obu przypadkach zwycięzcą okazała się opona marki Vredestein. Na śniegu nieznacznie poniżej średniej wypadły opony Kleber, Federal, Kumho, Firestone i Pneumant. Ich słabą stroną były uślizg boczny oraz gorsza trakcja podczas podjazdu. Jak się okazuje testowane opony nie najlepiej spisują się na lodzie, a najgorzej wypadły tym razem Kleber, Uniroyal i ponownie Federal.

Najmniejszy wpływ na spalanie podczas testu wykazała Fulda Kristall Montero 3. W porównaniu do najsłabszej w tej części opony Lassa, można zaoszczędzić na 100 przejechanych kilometrach 0,4 litra paliwa.

opona
cena (euro)
sucha
mokra
śnieg
lód
hałas
spalanie
zużycie
ocena
Vredestein Snowtrac 3
50-83
2,8
2,2
1,8
2,8
3,7
2,3
1,0
szczególnie godna polecenia
Fulda Kristall Montero 3
46-72
2,7
2,1
2,0
3,0
4,01,9
2,1
szczególnie godna polecenia
Continental WinterContact TS800
54-85
2,4
2,2
2,1
3,3
3,8
2,6
0,8
szczególnie godna polecenia
Bridgestone Blizzak LM30
55-85
2,5
2,1
2,4
2,9
3,4
2,3
2,0
szczególnie godna polecenia
Goodyear UltraGrip 7+
53-88
2,6
2,2
2,33,0
3,2
2,6
2,2
szczególnie godna polecenia
Dunlop SP Winter Response
52-852,91,92,4
3,1
3,4
2,6
3,0
szczególnie godna polecenia
Kleber Krisalp HP2
48-76
2,32,4
2,8
3,4
4,1
2,1
1,5
godna polecenia
Semperit Master-Grip
47-73
2,6
2,3
2,4
3,6
3,6
2,6
2,1
godna polecenia
Uniroyal MS +6
46-73
2,42,7
2,4
3,7
3,2
2,7
2,5
godna polecenia
Kumho l'Zen KW23
45-64
2,5
2,2
3,1
3,1
3,9
2,4
2,8
dopuszczalna
Lassa Snoways Era
50-56
2,7
3,3
2,5
3,0
3,8
3,0
2,2
dopuszczalna
Firestone Winterhawk 2
49-79
2,42,3
3,6
3,3
3,6
2,4
2,4
niepolecana
Pneumant PN 150 Wintec
44-71
2,4
3,2
3,6
3,2
3,8
2,3
3,3
niepolecana
Marangoni 4 Winter
38-52
2,84,9
2,1
3,1
4,0
2,4
2,6
niepolecana
Sava Eskimo S3
45-65
4,25,5
2,0
2,9
3,9
2,3
2,5
niepolecana
Federal Himalaya WS-1
44
5,0
5,5
2,8
3,9
4,2
2,5
1,8
niepolecana

>>Zobacz wszystko o oponach dostępnych na polskim rynku<<


Już jutro wyniki testu opon o rozmiarze 205/55 R16 H - zapraszamy!

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~leon 2010-02-25

ja jezdze na debicach frigo s-30 ktorych w tym tescie nie zawarto i musze powiedziec ze oponki sa naprawde super,zadnych do nich zastrzezen niemoge miec.daja rade we wszystkich warunkach jak by sie mialo gasienice a nie opony

~barber 2009-10-21

opony marki Kleber jedne z najlepszych jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości

~HellFire 2009-10-14

Warto się też zainteresować naszymi, polskimi oponami Dębica Frigo Directional, które przy bardzo atrakcyjnej cenie mają naprawdę dobre osiągi - przynajmniej na śniegu i lodzie. Trudno mi je porównywać jakoś obiektywnie na suchym i mokrym, ale na Dębicach dojeżdżałem w miejsca gdzie wymiękły nawet testowane Fuldy (które miałem przed Dębicami). Ogólne wrażenie Dębica vs Fulda jest takie, że na trudne warunki wybrałbym Dębicę. Jeżeli chodzi o ogólnie testowanie zimówek, to jest jeszcze jedna istotna cecha której w teście nie ma. Opony powinny zostać również przetestowane ponownie po jakimś większym przebiegu (można jakoś sztucznie, szybko pozbyć się 2-3mm bieżnika), tak żeby sprawdzić czy opony zachowują swoje właściwości również po utracie części bieżnika. Istotna jest również podatność na starzenie się gumy - bywają zimówki które dobrze zachowują się i po 5-6 latach, a są takie które nawet pomimo dobrego bieżnika należy wyrzucić już po 3-4 latach (istotne dla tych którzy jeżdżą mało i mało zużywają opony).

~krystyna z gazowni 2009-10-13

mam Fulde (nie pamietam teraz dokladnie jaki model) zimówki od dwóch lat i powiem krótko są zarąbiaszcze, tak więc za rok, dwa lata zapewne znowu postawię na te marke

~kiejstut 2009-10-13

Marangoni - potwierdzam badziewie straszne, jeździłem dwa sezony i mialem kilka dosć poważnych sytuacji na drodze. Jestem natomiast zaskoczony wynikami opon Vredestein oraz Sava - obie raczej niskobudżetowe, ale z tych solidnych opon. Oczywiście Vredestein na duży plus za pierwsze miejsce, a Sava za bardzo słabe wyniki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport