mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Kupiliśmy nieco ponad 239 tys. aut

Kupiliśmy nieco ponad 239 tys. aut

Jak podał instytut Samar, w 2006 roku Polacy nabyli łącznie 239.038 sztuk nowych samochodów osobowych. Choć sprzedaż wciąż utrzymuje się na niskim poziomie, to jednak w porównaniu z rokiem 2005 była o 1,5% wyższa.

Kupiliśmy nieco ponad 239 tys. aut

Jeszcze do sierpnia jednak wydawało się, iż tegoroczna sprzedaż nowych aut przyniesie kolejny niechlubny rekord pod względem wielkości sprzedaży. Dopiero znacznie lepsze jesienne miesiące spowodowały, iż skumulowany roczny wynik jest nieznacznie lepszy niż rok wcześniej.

Do końca roku trwała walka o palmę pierwszeństwa pomiędzy Toyotą a Skodą. I choć Toyota uzyskała wzrost sprzedaży o 8,5%, a Skoda o 4,1%, to jednak prawie tysiąc więcej sprzedanych aut w grudniu powoliło czeskiej marce utrzymać fotel lidera polskiego rynku samochodów nowych.

Czołowa dziesiątka:

markawielkość sprzedaży zmiana proc. udział w rynku (%)

Skoda
Toyota
Opel
Fiat
Ford
Renault
Volkswagen
Peugeot
Citroen
Honda

28.783
27.884
24.942
24.283
17.712
15.484
15.135
14.934
12.028
 9.911

+4,1%
+8,5
+10,1%
-0,9%
-5,1%
-4,6%
+21,8%
-1,4%
-8,4%
+1,5

12,04
11,67
10,43
10,16
7,41
6,48
6,33
6,25
5,03
4,15


Łącznie spośród 43 marek dostępnych na polskim rynku, 27 osiągnęło lepszy wynik niż rok wcześniej. Gorsza koniunktura nie miała większego wpływu na sprzedaż marek z tzw. segmentu premium. Przykładowo Jaguar uzyskał sprzedaż lepszą o 148%, Lexus o 114,7%, Mercedes o 22,4%, zaś BMW o 23%. Najgorzej ubiegły rok będą z kolei wspominać ci producenci, którzy bazują głównie na małych i średnich modelach. Duża konkurencja to z pewnością jeden z powodów słabszych wyników. Drugim i być może dużo istotniejszym jest utrzymujący się napływ "importowanych" aut używanych. Za tę samą cenę, a często nawet i sporo niższą można stać się posiadaczem znacznie większego auta, które dużo lepiej spełnia wymagania przeciętnej rodziny.

Dalszy rozwój na rynku samochodów nowych jest uzależniony od co najmniej kilku czynników, z których na pierwszy plan wysuwają się kwestie podatkowe. Czy i w jakiej postaci zostanie utrzymany zakaz odliczania VAT-u od aut firmowych, czy pozostanie podatek akcyzowy, czy też może zastąpi go już w tym roku tzw. podatek ekologiczny. Najbliższa przyszłość jest więc wciąż niepewna i raczej trudno liczyć na jakąś gwałtowną poprawę, jednak 5-proc. wzrost sprzedaży wydaje się jak najbardziej realny.

Czytaj także:
Skodę Fabia poproszę.. (2006-12-22)

Skoda goni Toyotę (2006-12-12)

Komentuj:

~l76 2007-01-18

Jestem bardzo ciekawy jak będzie wyglądał wynik sprzedaży VW w 2007 , rok temu zrobili duże upusty i jadą na tym przez cały rok bo przy obecnych "promocjach" to raczej nikt o zdrowym umyśle się nie skusi.

~Smok 2007-01-10

Tylko nowe auto. Tylko nowy Auris :-)

~maciej 2007-01-10

ja nie kupiłem, a nawet gdybym mial kupowac to zdecydowanie 3-5 letnie auto uzywane klasy sredniej lub nawet wyzszej sredniej, a gdybym chcial nowe to za tą sama kwote moghlbym co najwyzej pozwolic sobie na kompakcika

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.