mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > LPG - wciąż jeszcze się opłaca

LPG - wciąż jeszcze się opłaca

Ostatnia obniżka cen paliw okazała się tylko chwilowa i obecnie ponownie kierowcy na stacjach benzynowych muszą się liczyć z poważnymi wydatkami. I choć podwyżki dotknęły wszystkie najpopularniejsze paliwa - także LPG - to jednak wciąż autogaz jest najkorzystniejszą opcją. Czy jednak w każdym przypadku montaż instalacji gazowej jest opłacalny?

LPG - wciąż jeszcze się opłaca
Polska należy do największych rynków autogazu nie tylko na Starym Kontynencie, ale również i na całym globie. Szacuje się, że po polskich drogach jeździ obecnie nawet 2 miliony samochodów wyposażonych w instalację gazową, dlatego też wzrost cen tego paliwa o prawie pół złotego za litr na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy mocno dał się we znaki sporej grupie kierowców.

Mimo to, warsztaty montujące tego typu instalacje nie narzekają na brak roboty i wciąż nowi kierowcy rozpatrują przejście na to tańsze paliwo. LPG jest bowiem wciąż dużo bardziej korzystny cenowo od benzyny czy nawet oleju napędowego. I prędko się to nie zmieni. Już bowiem od początku przyszłego roku właściciele diesli będą zmuszeni do przełknięcia naprawdę gorzkiej pigułki w postaci wzrostu podatku akcyzowego na olej napędowy. W konsekwencji cena tego paliwa na stacjach benzynowych może wzrosnąć nawet o ponad 20 groszy na litrze. A jeśli w międzyczasie podrożeje jeszcze ropa na rynkach światowych, wówczas podróżowanie autami z silnikami wysokoprężnymi może stać się nawet mniej opłacalne niż z motorami benzynowymi.

Z tego to powodu właściciele aut z zamontowaną instalacją LPG wciąż podróżują dużo taniej, ale wcale to nie oznacza, że i ich nie czekają podwyżki. Bruksela planuje bowiem stopniowo podwyższać akcyzę na autogaz, docelowo nawet do czterokrotności obecnej minimalnej stawki. Dla kierowcy w Polsce może to oznaczać, że cena litra LPG poszybowałaby nawet do ponad 4,5 złotego. Na szczęście nie jest to scenariusz na najbliższe miesiące, a i wątpliwe, by stało się to w ciągu najbliższych dwócz czy trzech lat.

Jaka instalacja

Jeśli więc zależy nam na jak najoszczędniejszym przemieszczaniu się naszym samochodem, to bez wątpienia najlepszym wyborem jest montaż instalacji LPG. Tu jednak rodzą się pytania, jaką instalację wybrać i czy do każdego auta można taką instalację zamontować.

Jak zapewnia Piotr Bok, specjalista od instalacji samochodowych z firmy Inter Cars SA, przy dzisiejszej technologii niemal każdy samochód z silnikiem benzynowym można z powodzeniem dostosować do zasilania paliwem LPG. Instalacje gazowe najlepiej sprawdzają się w prostych czterocylindrowych silnikach z klasycznym układem wielopunktowego wtrysku paliwa. Konwersja jest prosta i niedroga, a instalacje LPG do takich samochodów sprawdzone są od lat.

- Prosty samochód czterocylindrowy, jak np. Opel Astra III, 1,6 czy Volkswagen Golf IV 1,4, można przystosować do zasilania LPG za ok. 2.000 - 2.500 zł. Koszt zawiera montaż dobrej klasy sekwencyjnej instalacji zasilania LPG produkcji polskiej z dobrymi wtryskiwaczami i reduktorem. Przy wyższych mocach i pojemnościach koszt może być nieco wyższy ze względu na droższy reduktor i więcej pracy – mówi Piotr Bok.

Generalnie ceny instalacji LPG mogą wahać się nawet od ok. tysiąca złotych do prawie 10 tys. zł. Dużo zależy od tego, jaką generację instalacji wybierzemy. Im nowsza jest to generacja (na rynku są dostępne generacje od I do V), tym z większym kosztem musimy się liczyć. Niestety, im nowsze mamy auto, tym nowszą generację LPG będziemy zmuszeni zamontować.

Turbo i duża moc to nie problem
Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu z mocą kilkuset koni mechanicznych pod maską, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, jednak na rynku dostępne są również rozwiązania dedykowane do bardzo mocnych i skomplikowanych aut.

- W przypadku samochodów wyposażonych w silnik z turbosprężarką, która generuje bardzo wysoką moc, może okazać się, że z uwagi na duże ciśnienie powietrza w układzie dolotowym możemy zastosować wyłącznie wtrysk paliwa LPG w fazie ciekłej. Koszt takiej przeróbki to nawet ok. 10 tys. zł. Podobna sytuacja występuje w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których mamy do czynienia z uwarstwieniem mieszanki paliwo - powietrze (np. silniki FSI, TFSI). Są na rynku instalacje, które umożliwiają przystosowanie takiego samochodu do jazdy na LPG, ale ich koszt jest wysoki, a oszczędności mogą pojawić się dopiero po dłuższym czasie użytkowania – wyjaśnia ekspert z Inter Cars.

Czy zatem warto przerabiać takie samochody? - Jeśli rocznie pokonujemy dystans 15.000 km zdecydowanie nie, ale jeśli ten dystans to 60.000 km, warto już taką możliwość rozważyć – podpowiada ekspert.

Wysoki koszt przeróbki może odstraszać, jednak jeśli rzeczywiście dużo jeździmy, oszczędności na paliwie bardzo szybko mogą zrekompensować koszt instalacji. Jeśli weźmiemy pod uwagę nawet najdroższą instalację LPG za 10.000 zł, a nasze auto spala średnio 8l paliwa na 100 km, to przejeżdżając średnio 60.000 km rocznie, koszt przeróbki zwróci się już po około 300 dniach. Zwrot tej inwestycji będzie jeszcze szybszy, jeśli stosunek ceny benzyny do LPG będzie się pogarszał.

Inne koszty
Posiadanie samochodu wyposażonego w instalację LPG to nie tylko oszczędności na stacji benzynowej, jednak na szczęście, poza największym wydatkiem, jakim jest dostosowanie auta do zasilania gazem, dodatkowych czynności związanych z eksploatacją pojazdu na LPG nie jest dużo i nie są także bardzo kosztowne. Przykładowo koszt okresowego badania technicznego na Stacji Kontroli Pojazdów dla samochodu z instalacją gazową jest wyższy o ok. 60 zł.

Posiadaczy nowych aut może także zmartwić fakt, że ważność badania technicznego w samochodzie przystosowanym do zasilania LPG zostaje skrócona do jednego roku.
 
O czym jeszcze należy pamiętać aby samochód zasilany LPG działał sprawnie? - Standardowo co 10-15 tys. km należy wymienić filtry fazy ciekłej i lotnej (w przypadku instalacji sekwencyjnej) oraz podłączyć skaner diagnostyczny celem kontroli parametrów pracy. Koszt takiego przeglądu waha się między 100 a 200 zł, w zależności od typu instalacji oraz ceny filtrów – tłumaczy nasz rozmówca.

Podsumowując, jeśli rozważamy montaż instalacji LPG w naszym samochodzie, to najważniejszy jest rachunek ekonomiczny, czyli koszt konwersji i uzyskane oszczędności na każde 100 km przebiegu. Rachunek taki odpowie nam na pytanie, po jakim przebiegu zwróci się zamontowana instalacja. Wiedząc, ile kilometrów przejeżdżamy rocznie oraz jak długo chcemy eksploatować samochód możemy sobie odpowiedzieć, czy przeróbka na zasilanie gazowe ma sens. A podwyżki cen autogazu, o ile dalej będą się utrzymywać w podobnym tempie, co najwyżej wydłużą nam tylko okres, po którym montaż instalacji gazowej nam się zwróci.
Tematy w artykule: LPG paliwa autogaz gaz ceny paliw

Podobne wiadomości:

Benzyna będzie drożeć

Benzyna będzie drożeć

Aktualności 2016-04-04

Będą podwyżki cen paliw

Będą podwyżki cen paliw

Finanse i prawo 2016-02-10

Komentuj:

~w 2011-10-26

Od glodu, pozaru i takich firm uchowaj nas Panie. Do turbo TYLKO wtrysk w fazie cieklej. Chyba tam zadzwonie i ich wysmieje.

~pepere 2011-10-17

Za te kilka lat jak litr gazu będzie kosztował 4-4.50zł to benzynka będzie wtedy kosztowała 8zł.

~don juan 2011-10-17

już to gdzieś w jakimś komentarzu pisałem, obecnie opłaca się kupować małe auta z małymi silnikami benzynowymi, oczywiście mówię tu o wszystkich kosztach związanych z autem, a nie o samym paliwie

~chychak 2011-10-17

podwyżja cen LPG procentowo jest masakrycznie duża, nie ma tu mowy, ale również do góry w ostatnim okresie poszły same instalacje, więc powoli jazda na LPG staje się coraz mniej opłacalna

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport