mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Lakierowanie przyjazne dla środowiska

Lakierowanie przyjazne dla środowiska

W ciągu kliku ostatnich dziesięcioleci Volvo Trucks znacznie ograniczyło zużycie paliwa przez produkowane przez siebie samochody ciężarowe. Obecnie firma modernizuje swoje zakłady produkcyjne, aby również i one w jak najmniejszym stopniu oddziaływały na środowisko.

Lakierowanie przyjazne dla środowiska
Do polakierowania jednej kabiny samochodu ciężarowego potrzeba około 20 litrów lakieru, który następnie należy utwardzić w komorze suszarniczej. Mnożąc to przez dziesiątki tysięcy pojazdów rocznie - nie wspominając o konieczności ogrzewania lub chłodzenia innych wydziałów lakierni - staje się jasne, że tego typu zakład potencjalnie może mieć ogromny wpływ na środowisko naturalne pod względem zużycia materiałów i energii. Jednak dzięki ogrzewaniu energią pozyskiwaną z odpadów, chłodzeniu energią pobieraną wprost z otoczenia i prawie dwukrotnym ograniczeniu zużycia lakieru, lakiernia Volvo Trucks w Umeå, w północnej Szwecji, stała się godnym naśladowania przykładem tego, jak za pomocą błyskotliwych rozwiązań można zredukować oddziaływanie na środowisko.

Emisje w dół, inwestycje w górę
Od wielu lat załoga lakierni Volvo Trucks z realizuje program modernizacji skoncentrowany na redukcji emisji rozpuszczalników do atmosfery i podnoszeniu sprawności energetycznej. Każdy etap procesu lakierowania został opisany aż do najdrobniejszych szczegółów. Pracownicy są zachęcani do przedstawiania pomysłów i prowadzone są poważne inwestycje. Wszystko to przyniosło imponujące rezultaty. W okresie od 1999 do 2008 r. zużycie energii zmalało o 30 procent. To wspaniałe osiągnięcie jest tym bardziej godne uwagi, że w tym samym czasie nastąpił znaczący wzrost wydajności lakierni, m.in. za sprawą elementów z tworzyw sztucznych, które wcześniej były lakierowane w fabryce w Belgii, podczas gdy obecnie są wysyłane do Umeå.

- Lakierowanie tych elementów w innym miejscu stwarza ogromne trudności w dopasowaniu odcienia do koloru reszty kabiny. Dlatego zdecydowaliśmy o przeniesieniu tej operacji - wyjaśnia Hans Venngren, menedżer procesu ds. przygotowania powierzchni w Volvo Trucks.

Oszczędność energii wynika z wprowadzenia recyrkulacji powietrza zarówno w kabinach lakierniczych, jak i innych obiektach. Powietrze z różnych wydziałów fabryki jest kierowane na linię technologiczną, gdzie staje się czynnikiem roboczym, zaś w samych kabinach lakierniczych stopień jego recyrkulacji wynosi około 75 procent. W rezultacie znacznie spadło zapotrzebowanie na powietrze czerpane z atmosfery.

Paliwo z odpadów
W ograniczeniu zużycia energii pomogło także skuteczniejsze planowanie, np. wyłączanie urządzeń technologicznych na czas przerw w produkcji. Podjęto też szereg innych energooszczędnych kroków, np. zamontowano sprawniejsze silniki elektryczne.

- Wdrożenie lakierowania elementów z tworzyw sztucznych wspólnie z resztą kabiny wiązało się z koniecznością obniżenia temperatury w komorach suszarniczych o ponad 50 stopni Celsjusza, co naturalnie przyczyniło się do mniejszego poboru energii - wyjaśnia Venngren.  - A ponieważ wystarcza nam niższa temperatura, mogliśmy przejść z opalania komór gazem LPG na ich nagrzewanie energią dostarczaną z ciepłowni.

Energia z ciepłowni - w której część paliwa pochodzi z przetwarzania odpadów komunalnych - zastąpiła również olej opałowy wykorzystywany w układzie grzewczym. Reszta LPG nadal wykorzystywanego w instalacjach dopalania jest właśnie zastępowana proekologicznym eterem dimetylowym (DME) pozyskiwanym z biomasy.

Co za „chłodny" pomysł
Jednak najbardziej spektakularny sposób oszczędzania energii niewątpliwie dotyczy fabrycznego sytemu chłodzenia. W pobliżu lakierni znajduje się koryto rzeki Umeälven. Pod nią zaś płynie inna, podziemna rzeka, w której woda ma bardzo niską temperaturę przez cały rok. Lodowata woda z tej rzeki jest pompowana dwukilometrowym rurociągiem do fabryki. - Wodę tę wykorzystujemy w różnego rodzaju systemach chłodzących - mówi Venngren. - Zastąpiliśmy nią wiele konwencjonalnych chłodni, w których stosowano czynniki chłodnicze, np. CFC*.
W ramach kilkuetapowego projektu zmodernizowano wydział lakierniczy i usprawniono proces lakierowania. Rezultatem jest zmniejszenie zużycia farb i rozpuszczalników oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W 1988 r. na każdy metr kwadratowy powierzchni kabiny przypadało około 70 gramów rozpuszczalników emitowanych do otoczenia.

- Dzisiaj emisja ta nie przekracza 10 gramów i jest o wiele niższa od obowiązującego w Unii Europejskiej limitu 55 gramów na metr kwadratowy. I chociaż wciąż mamy sporo do zrobienia, jesteśmy naprawdę zadowoleni z naszych dotychczasowych dokonań - konkluduje Hans Venngren.

Paleta jak w drogerii
Lakiernia w Umeå słynie nie tylko ze swoich osiągnięć proekologicznych, ale także z bogatej palety kolorów, jakie jest w stanie aplikować na kabiny samochodów ciężarowych. - Potrafimy spełnić praktycznie każde życzenie klienta - mówi Denny Westerlund z działu prasowego fabryki w Umeå. Jako przykład Westerlund przytacza ekstremalny przypadek, kiedy to do fabryki przybył klient, by zamówić nowy samochód. Towarzyszyła mu żona. Gdy zapytaliśmy, jaki życzy sobie kolor, klient wzruszył ramionami i pozostawił wybór małżonce. Żona również była kierowcą samochodu ciężarowego. Po chwili wahania kobieta pokazała nam swoje pomalowane paznokcie i powiedziała: „Kabina ma być w takim kolorze".

- Życzenie zostało spełnione natychmiast - relacjonuje Westerlund. - Pobrano próbkę używanego przez nią lakieru i rozpoczęto procedurę odtwarzania tej barwy. W rezultacie kobieta dostała kabinę dopasowaną do koloru paznokci. Przykład ten dobrze ilustruje, do czego jesteśmy zdolni

Volvo Trucks jest dumne z obszernej gamy kolorów dostępnych w lakierni w Umeå. Paleta obejmuje ponad 850 różnych odcieni, co umożliwia precyzyjne dopasowanie koloru do barw firmowych klienta lub innych użytkowanych przez niego pojazdów. Klienci Volvo Trucks najczęściej odcień wybierają Winter White, ale z mody nigdy nie wychodzi kolor zielony.


Podobne wiadomości:

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Komentuj:

~Mr White 2011-12-25

przy rosnących cenach paliwaxnapęd elektryczny napewno jest dobrą niza rynkową do inwestowania, a modela takie jak C30 BEV czy V60 Plug-In szybko zyskaja popularność

~volken 2011-12-05

Przemysł motoryzacyjny jest ogromny, więc dobrze, że tak duże marki jak Volvo starają się ograniczać zanieczyszczanie środowiska. Volvo rozwija się też w dziedzinie elektryki, np. powstaje hybryda Volvo V60 Plug-in.

~Mr White 2011-11-27

... Volvo wiekszosci jednak kojaży się z bezpieczeństwem, a dopiero zapowiedzi elektrycznego C30 i hybrydowego V60 pozwolą tej marce zaistnieć wśród eko-segmentu

kosmoss 2011-11-25

Pro-środowiskowe działania to od lat konik Volvo. że wspomnieć chociażby nowe modele samochodów, czyli elektryczne C30 , czy hybrydę V60.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.