mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Legenda ma 25 lat

Legenda ma 25 lat

Jeśli w stosunku do samochodu można w ogóle używać określenia kultowy, to z pewnością ten model na takie miano zasłużył. Mazda MX-5 skończyła wprawdzie dopiero 25 lat, jednak ma wielkie grono fanów na całym świecie, liczne nagrody na swoim koncie i, wpisaną do Księgi Rekordów Guinnesa, rekordową sprzedaż w swoim segmencie.

Legenda ma 25 lat
25 lat istnienia na rynku, trzy generacje i łącznie już ponad 940 tys. wyprodukowanych egzemplarzy stawiają Mazdę MX-5 w gronie najważniejszych modeli, jakie pojawiły się w dotychczasowej historii motoryzacji. Liczba nie jest wprawdzie oszałamiająca, jednak pamiętajmy, iż mamy do czynienia z mocno niszowym modelem. Niewielki dwuosobowy samochód sportowych nie pełni bowiem wielu funkcji, jakich na co dzień oczekujemy od samochodu.

Mazda MX-5 jest bezwzględną rekordzistką, jeśli chodzi o segment małych, sportowych aut. Wspomniane wyniki sprzedaży spowodowały, że japoński roadster w maju 2000 roku trafił nawet do Księgi Rekordów Guinnessa jako "najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy" z 531.890 egzemplarzami na liczniku. Ponowne wpisy do Księgi miały miejsce po przekroczeniu bariery 700.000, 800.000 i 900.000 sprzedanych egzemplarzy. Pod tym względem Mazda MX-5 jest także rekordzistką.

Od pomysłu do realizacji
A wszystko zaczęło się w 1979 roku od z pozoru niewinnej rozmowy między amerykańskim dziennikarzem Bobem Hallem i Kenichim Yamamoto, ówczesnym szefem ds. rozwoju japońskiej marki. Na pytanie Japończyka, jaki samochód powinna zbudować Mazda, Hall zasugerował, by stworzyli "lekki samochód sportowy". Jednocześnie naszkicował na tablicy swój pomysł kredą, który, choć wówczas jeszcze dość pokorny, okazał się małym kamykiem, jaki wywołał prawdziwą lawinę zakończoną powstaniem małego roadstera.

Nie da się ukryć, że Hall inspirował się w dużej mierze małymi, sportowymi modelami brytyjskich marek - MG, Lotusa i Triumpha, które powoli przechodziły już do lamusa. Tak się przynajmniej wówczas wydawało.

Do realizacji pomysłu Yamamoto, który mocno zaangażował się w ten projekt, i Halla niezbędni byli sprzymierzeńcy. Yamamoto w międzyczasie został prezesem Mazdy, zaś Hall był odpowiedzialny za planowanie produktu w amerykańskim oddziela Mazdy. W 1992 roku projekt dostał zielone światło i rozpoczął się proces projektowania i testowania nowego modelu. Pewnego razu Hall przypadkiem wpadł na korytarzu na członków zespołu konstruującego napędzaną silnikiem Wankla Mazdę RX-7. Mężczyźni zamienili kilka słów i wtedy jeden z nich (Shunji Tanaka) wypowiedział magiczne słowa: lekki samochód sportowy. Bo przede wszystkim auto musiało być lekkie – do dziś to kluczowy element w całej ofercie Mazdy. Badanie przeprowadzone przez Mazdę USA wskazywało, że powinno mieć silnik z przodu, tylny napęd i zadowalającą moc. I oczywiście powinno wyglądać powalająco.

W połowie 1984 roku koncept zaprojektowany w Kalifornii przez Marka Jordana i Tsutomu “Toma” Matano został wybrany jako zwycięzca wewnętrznego konkursu, pokonując dwóch konkurentów. Poza pożądanym układem silnika z przodu napędzającego tylne koła, miał kilka cech, które do dziś można odnaleźć w każdej MX-5: bezpośredni układ kierowniczy. Krótki skok dźwigni biegów, pozwalający zmieniać przełożenia ruchem nadgarstka i dźwięk, który sprawia, że serce kierowcy bije mocniej. Co ciekawe, i co może dziwić, silnik Wankla w ogóle nie był rozważany jako jako źródło napędu MX-5.


W maju 1987, bliski wersji produkcyjnej prototyp pokazano po raz pierwszy grupie ekspertów. Byli zachwyceni tym, co ujrzeli. W kwietniu 1988 roku prototypów było już dwanaście a amerykańscy dziennikarze, którzy jeździli nimi w lipcu, żądali, aby Mazda zaczęła produkować to auto seryjnie.

Mazda MX-5 - pierwsza generacja (1989-1998)
Po dziesięciu latach od pojawienia się pomysłu, Mazda MX-5 pojawiła się w wersji produkcyjnej i miała premierę 9 lutego 1989 podczas Chicago Auto Show.

Mierząc 398 cm długości i 122 cm wysokości, sprawiała wrażenie bardzo małej, szczególnie na amerykańskim rynku, gdzie wciąż jeszcze królowały potężne auta. Jej zaokrąglone kształty, jakże różne od ostrych krawędzi konkurencji: Toyoty MR2 i wkrótce nieprodukowanego już Fiata X1/9, były jeszcze bardziej szokujące. Ale reakcja w Chicago przeszła najśmielsze oczekiwania.

Pierwsza MX-5 genialnie ujęła prostotę i czystość koncepcji roadstera na wszystkie sposoby. Była prosta w prowadzeniu i prosta w użytkowaniu. Wskazówka wagi pokazywała raptem 955 kg, Mazda zaprezentowała więc naprawdę lekki sportowy samochód, który mimo to spełniał wszystkie wymagania bezpieczeństwa owych czasów. Mając na względzie fakt, że układ napędowy wymagał zastosowania ciężkiego wału, tylnego dyferencjału i ramy pomocniczej silnika, niska waga jest tym bardziej ogromnym osiągnięciem.

Dzięki niskiej masie, Mazda mogła uzyskać satysfakcjonujące osiągi z względnie małego silnika 1,6 litra. Dzięki specjalnie obrobionej głowicy z dwoma wałkami rozrządu, zestrojeniu do pracy na wysokich obrotach i podwyższeniu stopnia sprężania, pierwsza generacja Mazdy MX-5 była całkiem szybka (0-100 km/h w 8,8 sekundy) i wyjątkowo żwawa.

MX-5 stała się niemal natychmiast przebojem rynkowym. Była tak popularna, że facelifting w 1994 pozostawił jej wygląd niemal niezmienionym. Dodano jednak mocniejszy, 131-konny silnik 1.8 i zwiększono i tak wyjątkową już sztywność nadwozia. Zatroszczono się o bezpieczeństwo, montując w drzwiach belki wzmacniające, a na niektóre rynki – ABS i poduszki powietrzne. Pierwotna koncepcja pozostała jednak bez zmian.

Mazda MX-5 - druga generacja (1998-2005)
Po ośmiu latach od chwili, gdy pierwsza generacja Mazdy MX-5 zdobyła szturmem świat, nadeszła pora na nową generację modelu. Zaprezentowana na Tokyo Motor Show w 1997 roku i kilka miesięcy później w Europie, podczas targów w Genewie, nowa MX-5 łączyła w sobie nowoczesność ze sprawdzonymi cechami, jak klasyczny design roadstera, znakomite prowadzenie i osiągi. Wygląd samochodu zmodyfikowano jedynie subtelnie, podkreślając muskularny wygląd, a wnętrze i praktyczność polepszyły się dzięki nowemu deflektorowi wiatru za fotelami jak i powiększonemu bagażnikowi.

Większe zmiany nastąpiły pod maską, dzięki nowym, mocniejszym silnikom i jeszcze sztywniejszej karoserii. Poprawiona aerodynamika zmniejszyła współczynnik oporu powietrza z 0.38 do 0.36 Cx. W zawieszeniu zastosowano grubsze stabilizatory, na koła założono szersze opony i zastosowano mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Standardem stał się trzykanałowy ABS.

W 2001 roku przeprowadzono facelift tej generacji, który można było rozpoznać po nowych, 16-calowych felgach, wprowadzeniu sterowania fazami rozrządu w silniku 1.8 i poprawkach sztywności nadwozia. Nowy sportowy model wyposażono w sześciobiegową skrzynię, sportowe zawieszenie z amortyzatorami Bilsteina i sportowe opony. Choć niedostępna w Europie, w ofercie amerykańskiej była nawet turbodoładowana MX-5 produkowana w małych seriach przez Mazdaspeed, fabryczną stajnię tuningową Mazdy, rozwijająca moc 182 KM.

Mazda MX-5 - trzecia generacja (2005- )
W 2005 roku zaprezentowano trzecią generację Mazdy MX-5. Miała powiększony rozstaw osi oraz kół i większe nadkola, mieszczące teraz 17-calowe koła. Ale mimo tych rozmiarów i lepszemu niż poprzedniczka wyposażeniu, ważyła tylko o 10 kg więcej.

Była to demonstracja nowej "strategii grama" Mazdy, która polegała na ustawicznym, bezwzględnym zmniejszaniu masy samochodu już w fazie projektowania. Udało się to między innymi dzięki zastosowaniu aluminiowej pokrywy silnika i zwiększeniu udziału superwytrzymałej stali w nadwoziu. Te metody zostały później rozpowszechnione do kolejnych generacji innych samochodów Mazdy.

Trzecia generacja Mazdy MX-5 postawiła również na zwiększenie komfortu i udogodnień dla pasażerów. Nowy mechanizm pozwolił zamykać i otwierać miękki dach jednym ruchem dłoni. Bardziej przestronne wnętrze oferowało zwiększoną funkcjonalność i więcej schowków. Pojawił się dostęp bezkluczykowy (wraz z uruchamianiem silnika) i nowy system audio firmy Bose.

Silnik 1,6 zniknął z oferty, pojawiła się natomiast nowa jednostka dwulitrowa o mocy 160 KM, dostępna ze standardową, pięciobiegową oraz nową sześciobiegową przekładnią. Pozostawiono bez zmian klasyczny rozkład mas 50:50, ale udało się jeszcze bardziej obniżyć środek ciężkości auta i dodatkowo zwiększyć sztywność struktury nadwozia – o 47% wzdłużnie i 22% poprzecznie. Wraz z powiększonymi hamulcami, specyfikacja na większość rynków obejmowała standardowo boczne poduszki powietrzne i dynamiczną kontrolę stabilności (DSC).

Rok później, w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, Mazda wprowadziła do oferty model ze składanym sztywnym dachem. I nie był to kolejny składany twardy dach – ale od razu najszybszy dach na rynku, składany w raptem 12 sekund i chowający się za fotelami, nie zmniejszając przestrzeni bagażnika.

W roku 2009 facelift posłużył do optymalizacji aerodynamiki i poprawienia układu kierowniczego, równocześnie będąc pretekstem do wprowadzenia zmian w silnikach. Jednostka dwulitrowa ma jeszcze szerszy zakres obrotów, a mimo to udało się zmniejszyć zużycie paliwa o 4 do 7 procent w zależności od skrzyni biegów. Silnik 1,8 połączono ze skrzynią biegów o zmienionych przełożeniach, co również odbiło się na zmniejszeniu zużycia paliwa. Po raz pierwszy wprowadzono również w Europie skrzynię automatyczną. Dostępna z silnikiem 2.0 wyposażona jest w łopatki do zmiany biegów przy kierownicy, co pozwala na pełne zaangażowanie kierowcy w samodzielną zmianę biegów. Kolejne modyfikacje wprowadzono w 2012 roku, zmieniając przód samochodu i nadając mu bardziej agresywny wygląd. Poprawiono również wnętrze auta. Dodatkowym elementem bezpieczeństwa stała się aktywna, unoszona podczas kolizji maska, dbająca o bezpieczeństwo pieszych.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mazda MX-5
Mazda MX-5
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr.

Podobne wiadomości:

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Premiery 2016-11-16

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Aktualności 2016-11-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport