mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > MAN Truck & Bus - Od wizji do rzeczywistości

MAN Truck & Bus - Od wizji do rzeczywistości

Na wystawie Challenge Bibendum 2011 w Berlinie, MAN Truck & Bus zaprezentuje pojazdy użytkowe, będące na etapie prac badawczo-rozwojowych oraz produkowane seryjnie, które pozwalają na zapewnienie efektywnego transportu dzisiaj i w przyszłości.

MAN Truck & Bus - Od wizji do rzeczywistości
Po raz pierwszy, ten najważniejszy na świecie konkurs pojazdów ekologicznych, został zorganizowany w 1998 roku, a tegoroczna jedenasta już edycja odbędzie się w dniach 18 - 22 maja na terenie dawnego lotniska Tempelhof w Berlinie. Organizatorem konkursu Challenge Bibendum jest francuski producent opon Michelin.
Na wystawie, firma MAN Truck & Bus przedstawi przede wszystkim pojazdy ciężarowe i autobusy wyposażone w efektywne napędy z silnikiem wysokoprężnym, gazowym lub hybrydowym, które umożliwiają mniejszą emisję dwutlenku węgla i szkodliwych substancji oraz przyczyniają się do poszanowania zasobów naturalnych.
Autobus z napędem hybrydowym MAN Lion’s City Hybrid jest wyjątkowym pojazdem w segmencie innowacyjnych, ekologicznych i ekonomicznych autobusów miejskich. Seryjny napęd hybrydowy zastosowany w autobusach niskopodłogowych pozwala zaoszczędzić nawet 30 procent oleju napędowego a równocześnie odpowiednio ograniczyć emisję szkodliwego dwutlenku węgla. Lista zalet autobusu hybrydowego jest jednak dłuższa: przede wszystkim brak emisji spalin i hałasu podczas postoju pojazdu na przystanku lub skrzyżowaniu oraz przy ruszaniu. W autobusach z napędem tradycyjnym energia uwalniana podczas hamowania jest przekształcana w energię cieplną, która zostaje bezpowrotnie utracona. Natomiast autobus MAN Lion’s City Hybrid magazynuje uwalnianą energię w specjalnych akumulatorach Ultracaps, a następnie wykorzystuje ją do napędu dwóch elektrycznych silników jezdnych. Dzięki temu nowy autobus miejski jest znacznie bardziej efektywny niż najnowocześniejszy autobus miejski z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym – zapewniając taką samą niezawodność i bezpieczeństwo jazdy.

W pojeździe TGL Hybrid, znajdującym się jeszcze na etapie prac badawczych, firma MAN zastosowała równolegle technologię hybrydową, która zapewnia największą skuteczność właśnie w ruchu miejskim charakteryzującym się dużym udziałem odcinków jazdy o stałej prędkości. Według MAN takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić nawet do 15 procent paliwa. Mózgiem systemu jest hybrydowy układ zarządzania energią, który steruje przepływem energii między silnikiem Diesla, silnikiem elektrycznym, akumulatorem energii, osią napędową i agregatami dodatkowymi, gwarantując optymalny rozkład momentu obrotowego między silnikiem Diesla a silnikiem elektrycznym. Równocześnie zapewniona jest zgodna z zapotrzebowaniem obsługa agregatów dodatkowych. Firma MAN Truck & Bus kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad systemem zarządzania energią w ramach swojej kompetencji w dziedzinie napędów hybrydowych. Analogicznie, jak w przypadku autobusów miejskich MAN Lion’s City Hybrid, system zarządzania energią stanowi niezawodny napęd pojazdu i jest równocześnie gwarantem maksymalnej efektywności zużycia energii.
Autobusy miejskie firmy MAN z napędem gazowym są niezawodną i ekonomiczną alternatywą dla nowoczesnego, publicznego transportu miejskiego, która pozwoli na jeszcze większe ograniczenie zanieczyszczenia powietrza w centrum miast i zmniejszenie uzależnienia transportu od ropy naftowej. Gaz jest ekologicznym nośnikiem energii pierwotnej. Proces pozyskiwania, oczyszczania i transportu gazu – najuboższego w węgiel kopalny nośnika energii – wiąże się ze zużyciem stosunkowo niewielkiej ilości energii. Eksploatacja autobusów z silnikiem gazowym CNG zasilanym biogazem ograniczającym emisję CO2 prawie do zera. Proces spalania gazu ziemnego, ze względu na jego właściwości, jest bardzo czysty i zapewnia, w porównaniu z innymi paliwami kopalnymi, niewielką zawartość w surowych spalinach substancji zanieczyszczających powietrze: tlenek węgla (-50 % CO), węglowodór (-80% HC), tlenki azotu (-70% NOx) i cząsteczki (nawet -99% w porównaniu z silnikami Diesla niezawierającymi katalizatorów). Tę zaletę wykorzystują autobusy z silnikami na gaz ziemny, które już od wielu lat – bez stosowania kosztownych technologii oczyszczania spalin – zapewniają spełnienie znacznie wyższych kryteriów niż wymagania najbardziej rygorystycznego standardu emisyjnego UE (EEV = Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). Firma MAN Truck & Bus posiada wieloletnie doświadczenie w dziedzinie produkcji autobusów z silnikiem na gaz ziemny. Już w 1972 roku autobusy MAN z silnikiem na gaz ziemny przewodziły sportowców i gości Igrzysk Olimpijskich na areny zlokalizowane na terenie Monachium i w jego okolicy. Od tego czas firma MAN dostarczyła na rynek ponad 5.000 autobusów i podwozi z napędem na gaz ziemny i jest liderem w tym segmencie w Europie.
Przy okazji targów IAA 2010, firma MAN wprowadziła na rynek nowy pojazd TGX EfficientLine, który, dzięki udoskonalonej technologii napędu i wyposażeniu dobranemu konsekwentnie pod kątem redukcji zużycia paliwa, udowodnił, że dzisiejszy transport dalekobieżny pozwala zaoszczędzić nawet 3 litry paliwa na 100 kilometrów. Firma MAN wprowadzając pojazd TGX EfficientLine wkracza na nową drogę – dotychczas żaden producent z taką konsekwencją nie wykorzystał w konstrukcji swoich pojazdów znanych zjawisk fizycznych. TGX EfficientLine potwierdził, że efektywne użytkowanie pojazdu na trasie wymaga maksymalnego ograniczenia wszelkich elementów stwarzających opór podczas jazdy. Efekt starań w tym zakresie jest już widoczny. Zakładając średni roczny przebieg pojazdu ciężarowego na długich trasach na poziomie 150.000 kilometrów i czteroletni okres użytkowania pojazdu otrzymujemy – oszczędzając 3 litry paliwa na 100 kilometrów – redukcję zużycia oleju napędowego w ciągu czterech lat nawet rzędu 18.000 litrów i równocześnie mniejszą emisję CO2 do środowiska o 47 ton.
Pojazd MAN TGX EfficientLine dowodzi, że nawet bez kosztownych rozwiązań technicznych można zmniejszyć zużycie oleju napędowego. Ciągnik siodłowy TGX EfficientLine został zaprojektowany pod kątem zapewnienia optymalnych właściwości aerodynamicznych – osłona boczna podwozia jest bezwzględnie obowiązkowa. Możliwość wyłączania sprężarki powietrznej – nowość w konstrukcji pojazdów użytkowych – a także światła dzienne i intarder nowej generacji pozwalają na ograniczenie zużycia energii. Jednym z elementów pakietu oszczędnościowego jest trening dla kierowców dotyczący ekonomicznej jazdy, który pozwoli na pełne wykorzystanie technologii MAN TGX EffcientLine zapewniającej ograniczenie zużycia paliwa.
Przy stacji Ride & Driver, goście Challenge Bibendum mogą w ramach jazd próbnych przetestować przyjazne dla środowiska i efektywne autobusy oraz pojazdy ciężarowe firmy MAN. W dniu 19 maja firma MAN będzie uczestniczyła w wielkiej paradzie pojazdów prowadzącej do Bramy Brandenburskiej. Eksperci firmy MAN zapraszają wszystkich zainteresowanych do stoiska numer F11.

Podobne wiadomości:

Ekologiczne drogi z... plastiku

Ekologiczne drogi z... plastiku

Aktualności 2015-07-14

Elektryczne auta także mogą szkodzić środowisku

Elektryczne auta także mogą szkodzić...

Aktualności 2015-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport