mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > MAN: naukowcy dla bezpieczeństwa

MAN: naukowcy dla bezpieczeństwa

Naukowcy zaprezentowali w siedzibie MAN Nutzfahrzeuge w Monachium wyniki ich dwu i półrocznej pracy naukowej dotyczącej przede wszystkim tego, jak za pomocą nowoczesnych technologii komunikacyjnych w przyszłości zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność ruchu ulicznego.

MAN: naukowcy dla bezpieczeństwa

Decydujące dla efektywności przyszłych systemów jest wcześniejsze ostrzeganie przed przeszkodami czy też niebezpieczeństwami dla uczestników ruchu. Podczas badań CoCar - elementu projektu badawczego AKTIV (adaptacyjne i współdziałające technologie na rzecz inteligentnego ruchu drogowego) przeanalizowano typowe sytuacje drogowe z zakresu ostrzegania przed niebezpieczeństwem, przeszkód drogowych, pomocy drogowej i zarządzania ruchem. Celem badań jest przekazanie do pojazdów znajdujących się w najbliższej okolicy istotnych pod względem bezpieczeństwa informacji np. ostrzeżenie przed utrudnieniami w ruchu czy też awaryjnymi hamowaniu poprzedzającego pojazdu. Dzięki temu można uniknąć ciężkich wypadków i podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach. Podczas czterech prób partnerzy inicjatywy badawczej CoCar przedstawili, na terenie testowym MAN Nutzfahrzeuge w Monachium, w jakim stopniu wczesnego ostrzegania mogą w przyszłości znajdować szerokie zastosowanie. Ciężarówka MAN oraz dwa samochody osobowe (Daimler i VW) zostały w tym celu wyposażone w odpowiednie urządzenia rejestrujące i informujące o całym szeregu zdarzeń oraz sytuacji na drodze.
 
Ostrzeżenie o hamowaniu awaryjnym:
Pojazd gwałtownie hamuje. Ta informacja zostaje przez ten pojazd przekazana na serwer i rozsyłana do innych pojazdów, znajdujących się w okolicy i wyposażonych w odpowiednie urządzenia CoCar.

Ostrzeżenie przed utrudnieniami w ruchu:
Pojazd wysyła ostrzeżenie jak tylko włącza się mu sygnalizacja ostrzegawcza. Informacja ta z serwera przekazywana jest innym, znajdującym się w okolicy i wyposażonych w odpowiednie urządzenia pojazdom. Systemy w pojazdach, na podstawie dokładnych danych odnośnie położenia i kierunku jazdy oceniają, czy to ostrzeżenie w rzeczywistości jest dla nich istotne

Ostrzeżenie przed pojazdami uprzywilejowanymi:
Pojazd wysyła ostrzeżenie jak tylko włączona zostanie sygnalizacja ostrzegawcza. Pojazdy jadące przed nim odbierają tę informację i weryfikują, czy jest dla nich istotna i jeśli tak, to sygnalizują to kierowcy podając odległość od tego pojazdu.

Przepływ danych w centrum zarządzania ruchem:
Odwiedzający centrum mogą na monitorze śledzić, które informacje i dane przychodzą do centrum i podlegają w nim weryfikacji i opracowaniu. Centrum może udzielać uczestnikom ruchu informacji odpowiednie wskazówki.

Transport i ruch drogowy w Europie nadal będzie się rozwijał. Do roku 2025 eksperci spodziewają się wzrostu ilości pojazdów o ok. 80%. Równocześnie w perspektywie długofalowej ubywa źródeł energii dla transportu i stają się one coraz droższe. Elastyczny, szybki i niezawodny transport dóbr i osób musi być z tego względu jak najbardziej efektywny. Natężenie ruchu, ubytek surowców naturalnych, rosnące oczekiwania związane z bezpieczeństwem oraz ochrona środowiska to aktualnie największe wyzwania.

MAN Nutzfahrzeuge jako wiodący producent pojazdów użytkowych chce wnieść znaczący wkład we wzrost efektywności transportowej. W ubiegłym roku koncern zainwestował ponad 257 milionów euro w prace badawczo-rozwojowe. MAN chcąc mieć wpływ na rozwój mobilności, współpracuje w ramach projektu AKTIV z wieloma uniwersytetami oraz partnerami badawczymi nad projektami związanymi z optymalizacją transportu.

AKTIV to skrót od „Adaptive und Kooperative Technologien für den Intelligenten Verkehr“. W tej niemieckiej inicjatywie badawczej udział bierze 29 partnerów – producentów pojazdów i poddostawców pojazdów, firmy oferujące oprogramowania i rozwiązania elektroniczne, telekomunikacyjne, instytuty badawcze, urzędy administracji publicznej. W ramach projektu zabezpieczenia i uczynienia transportu bardziej sprawnym, partnerzy do połowy roku 2010 chcą opracować nowe systemy wspierające pracę kierowcy, rozwiązania dla optymalnego zarządzania ruchem oraz komunikacji.

Projekt CoCar wprowadzony w ramach Inicjatywy Aktiv wspierany jest przez federalne Ministerstwo Edukacji i Nauki. Partnerami CoCar są Daimler AG, Ericsson GmbH, MAN Nutzfahrzeuge AG, Vodafone Group R&D Germany, oraz Volkswagen AG. Projekt realizowany był przez 2,5 roku a jego budżet wynosił 4 miliony Euro.


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Aktualności 2016-02-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport