mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > MAN: projekt poprawy bezpieczeństwa na drogach AKTIV zakończony sukcesem

MAN: projekt poprawy bezpieczeństwa na drogach AKTIV zakończony sukcesem

MAN Nutzfahrzeuge i partnerzy programu naukowo-badawczego AKTIV zakończyli czteroletnie badania w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Partnerzy projektu opracowują inteligentne systemy wspomagania w ruchu drogowym, które w przyszłości mogą się przyczynić do znacznego obniżenia ryzyka powstawania korków i wypadków na drogach.

MAN: projekt poprawy bezpieczeństwa na drogach AKTIV zakończony sukcesem

Głównym zainteresowaniem badaczy był zintegrowany system prowadzenia poprzecznego pojazdu oraz systemy aktywnego ograniczenia zagrożeń poprzez automatyczne zadziałanie hamulca. Analizie poddano również zachowanie kierowcy oraz jego koncentracja w przypadku stosowania systemów wspomagania kierowcy. 
 
System aktywnego ograniczenia zagrożenia przekazuje kierowcy optyczny i akustyczny sygnał w sytuacji zagrożenia najechania na inny pojazd, np. na pojazdy, które akurat zatrzymały się w korku na autostradzie. System identyfikuje także przeszkody nieruchome i przekazuje automatyczny sygnał do układu hamulcowego, jeżeli kierowca nie zareagował na wcześniejsze sygnały ostrzegawcze.
 
Opracowany przez firmę MAN Nutzfahrzeuge system zintegrowanego prowadzenia poprzecznego, automatycznie, utrzymuje pojazd ciężarowy w określonej pozycji na pasie ruchu. W tym celu kamera rejestruje przebieg pasa jazdy oraz pozycję samochodu na pasie. System regulacji poprzecznej poprzez stałą ingerencję układu kierowniczego będzie zapobiegał lub ograniczał do akceptowalnego minimum wszelkie odchylenia od wytyczonej pozycji pojazdu na pasie. 
 
Przy pomocy map cyfrowych zadana pozycja samochodu ciężarowego jest, w ramach pasa jazdy, dostosowywana do zbliżających się zakrętów. Czujniki radaru rejestrują także jadące z przeciwka samochody, korygując zadaną pozycję własnego pojazdu w kierunku krawędzi jezdni. 
 
System ten działa poprzez aktywną ingerencję w układ kierowniczy pojazdu. W przyszłości, pozwoli on uniknąć wypadków spowodowanych niezamierzonym opuszczeniem swojego pasa ruchu, zwiększyć znacznie bezpieczeństwo podczas wyprzedzania oraz usprawnić strumień ruchu w danym obszarze. 
 
Ważnym aspektem przy tworzeniu nowych systemów wspomagania kierowcy jest ich akceptacja i obsługa przez kierowców. Ten aspekt zbadano poprzez załogowe jazdy testowe na symulatorze pojazdu MAN w Monachijskim Uniwersytecie Technicznym w Garching. Symulator generuje typowe sytuacje występujące w codziennym ruchu drogowym. Podczas testu analizowano zachowanie kierowcy pod kątem ewentualnych zmian stopnia koncentracji w trakcie dłuższej jazdy przy zastosowaniu systemów wspomagania. Projekt miał bowiem na celu zaprojektowanie takich systemów wspomagania, które maksymalnie ograniczą ryzyko zbyt małego zaangażowania kierowcy i osłabienia koncentracji. Na podstawie tych symulacji ma powstać system uwzględniający wyniki tych badań.
 
- Dzięki systemom opracowanym w ramach grupy AKTIV możemy już teraz, w znacznym stopniu, przyczynić się do ograniczenia liczby wypadków i korków na drogach - powiedział Eberhard Hipp, kierownik działu przygotowania prac projektowych w firmie MAN Nutzfahrzeuge i równocześnie koordynator programowy projektu AKTIV. Teraz partnerzy rozpoczną starania o jak najszybsze wprowadzenie do produkcji seryjnej opracowanych systemów.

Inicjatywa naukowo-badawcza AKTIV
Nazwa programu to skrót od "Adaptive und Kooperative Technologien für den Intelligenten Verkehr" (niem.: adaptacyjne i kooperacyjne technologie na rzecz inteligentnego systemu ruchu drogowego). 28 partnerów programu, w tym producenci samochodów i ich poddostawcy, firmy elektroniczne, telekomunikacyjne i softwarowe, instytuty badawcze oraz zarządy dróg i ruchu drogowego, wspólnie pracują nad nowymi systemami wspomagania kierowcy, polepszeniem systemów zarządzania ruchem drogowym i systemami komunikacji między pojazdami i infrastrukturą drogową w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach i usprawnienia ruchu drogowego w przyszłości.

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
Polski importer samochodów BMW przedstawił dziś cennik nowej "piątki". Auto będzie dostępne w salonach od 11 lutego 2017.