mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Małe i oszczędne silniki po downsizingu - top 5

Małe i oszczędne silniki po downsizingu - top 5

Moda na downsizing zaczęła się kilka lat temu, a teraz już prawie każdy szanujący się producent posiada taką jednostkę w swojej gamie modelowej. Prezentujemy pięć najciekawszych i oszczędnych silników, które są dostępne na polskim rynku i przeszły kurację zmniejszającą.

Małe i oszczędne silniki po downsizingu - top 5
Idea downsizingu jest bardzo prosta. Chodzi o to, żeby zachować osiągi samochodu (a w niektórych przypadkach nawet polepszyć), ale przy tym zaoszczędzić na zużyciu paliwa.

Najprostszym sposobem, który sprawdził się w ostatnich latach jest zmniejszenie liczby cylindrów, pojemności silnika, a także dołożenie sprężarki mechanicznej (kompresora) lub turbosprężarki.

W naszym zestawieniu prezentujemy pięć jednostek benzynowych, które zostały zaprojektowane z myślą o mniejszym spalaniu, a które są dostępne w polskich salonach.



Fiat 0,9 TwinAir (Fiat 500, Panda, 500L, Punto, Lancia Ypsilon)

Dwucylindrowa jednostka TwinAir jest najmniejsza w tym zestawieniu. Silnik o pojemności 875 cm3 składa się z dwóch "garów" oraz turbosprężarki. Jednak największą ciekawostką jest tutaj system hydraulicznego sterowania zaworami dolotowymi, który pozwala wydobyć z tej mikrej jednostki całkiem niezłą moc. Jednostka rozwija 85 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 145 Nm, co daje osiągi lepsze niż wolnossąca jednostka o pojemności 1,4 litra dostępna w modelach Fiata. Silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynią. Średnie spalanie w trasie dla tej jednostki wynosi około 4,2 l/100 km. W mieście można się zmieścić w 7,5 l/100 km.



Ford 1,0 EcoBoost (Fiesta, Focus, Mondeo, B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX)


Niewiele większy silnik Forda ma trzy cylindry i zaledwie litr pojemności. Jednostka jest wspomagana przez turbodoładowanie oraz system zmiennych faz rozrządu, które pozwalają uzyskać wysoki moment obrotowy. EcoBoost jest dostępny w dwóhc wersjach różniących się mocą. Podstawowa oferuje 100 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm, dostępny w szerszym zakresie niż w przypadku silników Diesla - od 1400 do 4000 obr./min. W wersji 125 KM dostępny nawet do 4500 obr/min. Niewielki silnik 1.0 Ecoboost spala w trasie ok. 4,5 l/100 km natomiast w mieście zużywa nawet 7,5 l/100 km.



Opel 1.0 EcoTEC (Adam, Corsa)

Trzycylindrowy silnik niemieckiej produkcji jest wykonany w całości z aluminium. Dodatkowo jednostka została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu i turbodoładowanie. Motor występuje w dwóch wersjach: 90 i 115 KM. Obydwie wersje oferują ten sam maksymalny moment obrotowy o wartości 166 Nm, dostępny już od 1800 obr./min i sięga nawet do 4700 obr./min (w mocniejszej wersji). Jest to o prawie 30 procent więcej momentu obrotowego w porównaniu z silnikiem wolnossącym o pojemości 1,6 litra. Nowy silnik w gamie Opla współpracuje z 6-biegową przekładnią. W cyklu mieszanym zużywa 4,3 l/100 km.



Volkswagen 1.2 TSI (Skoda Fabia, Yeti, Volkswagen Polo, Golf, Beetle, Jetta)

Czterocylindrowy silnik jest produkowany w czeskiej fabryce Skody i zasila najmniejsze modele grupy Volkswagen. Motor o pojemności 1,2 litra posiada aluminiowy kadłub, bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę z elektrycznym nastawnikiem. Jednostka przeszła w 2014 roku mocną przebudowę i od tamtej pory oferuje 90 lub 110 KM. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi kolejno 160 i 175 Nm i jest dostępny już przy 1400 i 1550 obr./min. Średnie spalanie tego silnika może się różnić w zależności od modelu, ale można się spodziewać średniego zużycia w okolicach 4,8 l/100 km.



PSA 1.2 PureTech (Peugeot: 208, 308, Citroen: C3, DS3, C4, C4 Cactus)


Francuska odpowiedź na modę na downsizing powstała na bazie silnika wolnossącego 1.0 VTI, zbudowanego przez francuski koncern. Motor posiada trzy cylindry, turbosprężarkę i dużo części wspólnych ze wspomnianym motorem. Jednostka PureTech, która zadebiutowała pod maską wielu modeli francuskiego koncernu oferuje rozpiętość mocy od 82 do 130 KM. Średnie spalanie tej jednostki w najmocniejszej odmianie to 4,7 l/100 km.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

lesnikzg 2016-05-31

Rozwój techniki motoryzacyjnej uwarunkowany jest zabezpieczeniem zysku producenta poprzez wymuszenie na odbiorcy produktu korzystania z drogich usług serwisu, częstych i drogich wymian materiałów eksploatacyjnych i potrzeby zmiany pojazdu średnio co 4 - 5 lat. W ogólnym rozrachunku można znaleźć uzasadnienie, bo chodzi przecież o przepływ dóbr, ale czy to jest najważniejsze? Może na teraz, ale jeśli mowa o rozwoju to powinien być brany pod uwagę dłuższy okres czasu. Coś, co jest skonstruowane tylko na teraz nie będzie przecież na później a Terra jest tylko jedna.

~wójt wagen 2016-04-27

Rozczulają mnie ci znawcy motoryzacji. Podobnie nie sprawdzają się opony pneumatyczne, bo mogą się przedziurawić, po cholerę 4-suwy jak 2-suwy są bez zaworów i pasków rozrządu. No a już na diabła te rozruszniki (droga naprawa), przecież wystarczy korba, te reflektory bi ksenony -drogie i awaryjne. W ogóle precz rozwojem techniki motoryzacyjnej. Najlepsza droga do poprawy mocy to silniki do 20 cylindrów i ksży cylinder do 1 l pojemności!!!!

~greg5231 2016-04-19

Te wszystkie silniki mają jedną cechę wspólną (poza małym litrażem) są "mistrzami niezawodności". Jak nowy silnik do auta będzie kosztować 2-3 kzł to będzie to miało sens. Wyrzucisz śmiecia i włożysz nowy na kolejne 100kkm. Ale dzisiaj mogę powiedzieć że moja 2 litrowa benzyna doczeka emerytury u mnie w garażu i będę płakał jak się w końcu zużyje.

~anonimowy anonim 2016-04-18

toć 1.2 tsi to była porażka a nie silnik...

~rubicon 2016-04-16

Silniki dla idiotów. Znak czasów. Ostatni 2 litrowy wolnossący benzyniak / poniżej granicy złodziejskiej akcyzy / oferuje Mazda. Jak długo ? Do czasu kolejnej bzdury typu Euro 6 i pół lub czegoś podobnego. Potem już tylko jednorazówki... Koszmar.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport