mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Meksykańska salsa Solberga

Meksykańska salsa Solberga

Jak wygląda szutrowa droga na wysokości ponad 2.000 m n.p.m. po sztormowych opadach deszczu, wyschnięciu i wyprażeniu w temperaturze ponad dwudziestu stopni? Jak jednopasmowa autostrada z mnóstwem dziur i kamieni. Po takich trasach przyszlo się ścigać zawodnikom w trzeciej eliminacji tegorocznego cyklu WRC.

Meksykańska salsa Solberga

Przed-rajdowe "okoliczności przyrody" zapowiadały raczej walkę w strugach deszczu i brodzenia przez water-splash'e (popularne wśród kibicow przełomy wodne na trasie odcinków). Jednak na dwa dni przed startem w mieście León i jego okolicach rozchmurzyło się, a na niebie zamiast chmur pojawiło sie przypiekające słońce. I tak już tam zostało.

Czwartkowy wieczór rozpoczął się dalekim od tradycyjnego startem do walki. Z podium zeszła, a nie zjechała główna załoga Citroena Xsary - Francois Loeb z pilotem Danielem Eleną. Było to skutkiem rozbicia miski olejowej podczas porannego shake-down, co ostatecznie wymusiło wymianę silnika w noc przed właściwym startem i karę fiansową (złamano limit jednej jednostki napędowej na dwa rajdy). Nie był to jednak koniec, bardzo nerwowego jak się miało później okazać rajdu dla Francuza, ale po kolei.

FORD

Do tej eliminacji zespół spod znaku niebieskiego owalu startował z dobrym dorobkiem. Niestety, liderującego klasyfikacji kierowców Fina Toniego Gardemeistera od początku do końca męczyła grypa. Pomimo to udawało mu się jechać równo, ciągle tuż za czołówką i co najważniejsze utrzymywać koncentrację, oraz czysty tor jazdy. Po trzech dniach zmagań z szutrem i sobą samym Fin uplasował się na dobrym szóstym miejscu i dał Fordowi i sobie 3 punkty do obu klasyfikacji.

Do tego wyniku przyłączył się Austriak Antony Warmbold. Nie nominowany w Meksyku do walki o punkty dla teamu, a wyłącznie dla siebie, dowiózł ich ostatecznie dwa za 7 miejsce. Szczęście nie dopisywało natomiast drugiej podporze zespołu Malcolma Wilkinsona. Czech Roman Kresta najpierw chorobą pilota został zmuszony do szukania zastępstwa, a następnie odpadł z rajdu na 9 odcinku po... złamaniu zawieszenia - typowy problem w tym rajdzie.

PEUGEOT

Przed Corona Rally Mexico francuski producent miał zespół na drugim miejscu, o 3 punkty poniżej Forda. Martin był drugi, a Gronholm daleko w dole klasyfikacji po wypadku w Szwecji i złym starcie w Monte. Niemniej, nie deprymowało to zbytnio Fina, który od samego początku mocno naciskał. Podczas trzech dni wygrał trzy odcinki i trzymając się cały czas zaraz za prowadzącym stawkę Solbergiem, nie popełnił żadnego błędu. Normalnie drugie miejsce byłoby dla niego raczej trudne do zaakceptowania, ale w tej sytuacji punktowej, osiem zdobytych punktów musi być satysfakcjonującym wynikiem.

Drugi kierowca 307-ki, zeszłoroczny pogromca meksykańskich duktów, Estończyk Markko Martin tym razem trzymał się w cieniu liderów i ubezpieczał tyły partnera z teamu. Najlepszym na to dowodem była wygrana jedynie jednego odcinka specjalnego podczas sobotniego etapu. Albo Estończyk nadal ma problemy z wjeżdżeniem sie w Puga, albo nie chciał naciskać w Fina, który musi teraz walczyć o każdy punkt.

W sumie francuski team opuszcza Amerykę Północną z 14 punktami, co daje im przewodzenie w stawce konstruktorów, a 6 oczek Martina umocnia go na drugiej pozycji w klasyfikacji indywidualnej.

CITROEN

Obydwaj kierowcy drugiego z francuskich teamów fabrycznych startowali w Meksyku ze zdwojoną determinacją. Duval po wypadku w Monte i słabej Szwecji miał co pokazać szefostwu, a Loeb po awarii silnika w Skandynawii miał na pewno ochotę na duży łup. Niestety zaczęło się niedobrze już na sesji treningowej - wspomniana wymiana silknika i nocny remont, a zaraz potem dziwna awaria koła na drugim odcinku specjalnym zepchnęły Francuza na czternaste miejsce. Nie mogło być chyba gorzej.

Jednak i tym razem Loeb pokazał co potrafi. Powoli i konsekwentnie odrabiał straty by na początku trzeciego dnia znależć się na szóstym miejscu. potem było już tylko lepiej. Na ostatniej, 14-tej próbie (44-kilometrowa) odrobił ponad 33 sekundy i wdarł się przed Rovanperrę i Toniego Gardemeistera. Tym samym, kończąc rajd na czwartym miejscu zapewnił sobie i zespołowi 5 punktów, co przy koniecznmości wycofania się z rajdu jego partnera (znowu problemy z silnikiem Xsar?) pozwala utrzymać kontakt z czwórką producentów przed Citroenem.

SUBARU

Piszemy o japońskim zepole na końcu, gdyż Solberg startował w Meksyku z tej właśnie, czwartej pozycji. Jedyne jego punkty to 10 za wygraną w Szecji i Norweg był zdeterminowany by powtórzyć ten wynik. Zrobił to w pięknym stylu, nowym modelem kultowej Imprezy, prowadząc od startu do finiszu, jadąc czysto  i utrzymując bezpieczny dystans do naciskającego (szczególnie w drugim dniu Gronholma).

Partner z zespołu, obwołany szybko nową nadzieją rajdów, Australijczyk Chris Atkinson niestety i tym razem nie dojechał. Oby Nowa Zelandia - następny, niemal rodzinny dla niego rajd czempionatu WRC - była miejscem prawdziwego pokazu jego umiejętności. Subaru jako zespół znajduje się teraz na czwartym miejscu w stawce, tylko 3 punkty za wracającym do świetności Mitsubishi i Fordem.

Oto pierwsza, punktowana ósemka w Corona Rally Mexico:

1. P. Solberg 10
2. M. Gronholm 8
3. M. Martin 6
4. S. Loeb 5
5. H. Rovanpera 4
6. T. Gardemeister 3
7. A. Warmbold 2
8. G. Panizzi 1

A to jak prezentuje się klasyfikacja indywidualna i producentów po drugim Corona Rally Mexico:

1. P. Solberg (NOR)  20
2. M. Martin (EE)  19
3. T. Gardemeister (FIN)  17
4. S. Loeb (F)   15
5. M. Gronholm (FIN)  12
6. H. Rovanpera (FIN)  11
7. G. Panizzi (F)   7

1. PEUGEOT  31
2. FORD   23
3. MITSUBISHI  23
4. SUBARU  20
5. CITROEN  16
6. SKODA  4

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport