mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Mercedes-Benz na wystawie EDURA 2004

Mercedes-Benz na wystawie EDURA 2004

EDURA to specjalistyczna wystawa, podczas której prezentowane są urządzenia, sprzęt i technologie dla służb ratowniczych oraz ochrony przeciwpożarowej obiektów.

Mercedes-Benz na wystawie EDURA 2004

DaimlerChrysler Automotive Polska zaprezentowała swoje pojazdy przeznaczone dla straży pożarnej. Prawie wszystkie prezentowane pojazdy znajdują się na wyposażeniu polskich strażaków. Prezentowane zabudowy wykonane zostały przez firmę Budowa Pojazdów Specjalnych Zbigniew Szczęśniak z Bielska-Białej, zdobywcę I nagrody targów za średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedes-Benz 1325 AF.

Najlżejszym prezentowanym pojazdem był Mitsubishi Canter 75 jako lekki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem wody o pojemności 1.500 dm3. Fabryczna kabina brygadowa mieści do 7 strażaków, a pompa pożarnicza o wydajności ponad 1.000 dm3/min przy ciśnieniu 10 bar (200 dm3/min przy ciśnieniu 28 bar) napędzana jest od przystawki odbioru mocy. Zwarte wymiary i pompa dwuzakresowa czynią zeń idealny pojazd do działań miejskich.

Najliczniej reprezentowana była grupa samochodów Atego, występująca zarówno jako pojazdy ratowniczo-gaśnicze średnie na bazie modelu 1325 AF, jak i ciężkie, na podwoziach Atego 1628 AF (podwyższona do 16 ton dopuszczalna masa całkowita, silnik o mocy 279 KM). Pojazdy te zostały fabrycznie przygotowane do zabudowy pożarniczej: posiadają specjalny układ hamulcowy dla pojazdów pożarniczych, układ chłodzenia o podwyższonej wydajności, specjalną konfigurację zawieszenia o podwyższonej sztywności poprzecznej ze względu na montowany na nich zbiornik wody. Dodatkową ich zaletą jest ulokowanie elementów podwozia w sposób nie ograniczający możliwości zabudowy: tłumik czy zbiorniki powietrza zostały ulokowane między podłużnicami ramy, zbiornik paliwa płasko przylega do ramy. Ciekawostkę nagrodzoną na tegorocznej wystawie stanowiła zainstalowana na samochodzie Atego 1325 AF polska dwuzakresowa pompa pożarnicza.

Jak różne pojazdy można zbudować wychodzące ze zbliżonej konstrukcji pokazywał Atego 1225 AFE „Wodnik”. Pojazd ten, przeznaczony do wsparcia działań grupy ratownictwa głębokościowego, wyposażono m.in. w żurawik Hiab oraz generator prądotwórczy. Podwozie posadowiono na terenowej odmianie Atego dysponującej stałym napędem obu osi, trzema 100%-owymi blokadami mechanizmów różnicowych (międzyosiową, osi przedniej i tylnej), skrzynią rozdzielczą z reduktorem do jazdy oraz potężne opony terenowe w rozmiarze 14,5 R 20, pojedyncze na obu osiach.

Dla tych, których wymagania obejmują zdolność do poruszania się w absolutnie najtrudniejszym terenie adresowany jest Unimog U 4000 – kontynuacja legendarnej już rodziny pojazdów terenowych do ekstremalnie ciężkich warunków pracy. Czterocylindrowy, znany z Atego, silnik o mocy 177 KM w połączeniu ze skrzynią o 16 przednich i 12 wstecznych przełożeniach dają odpowiedni napęd tego 9,5 tonowego pojazdu. Unikalna konstrukcja zawieszenia pozwala na wykrzyżowanie osi sięgające 30 stopni (maksymalne wychylenia obu osi w przeciwnych kierunkach) i prześwit ok. 50 cm.

Jedynym prezentowanym podwoziem bez zabudowy był Actros 3341 A – wyróżniony nagrodą Truck of the Year nowy Actros jako ciężkie podwozie w układzie napędowym 6x6 przeznaczone pod zabudowę ciężkiego pojazdu ratowniczo-gaśniczego ze zbiornikiem wody o pojemności ok. 9.000 dm3. Tu najwyższe opinie zebrała wzorcowa ergonomia kabiny oraz układ konstrukcyjny zdradzający wielkie możliwości, zarówno przewozowe, jak i potencjał terenowy.

Na uwagę zasługuje pojazd Achleitner Mantra 4x4 wykorzystujący główne podzespoły znanego Sprintera. Pojazd ten stanowi samochód terenowy o dopuszczalnej masie całkowitej sięgającej 5,5 t, posiadający nadwozie zamknięte typu furgon do zabudowy pożarniczej. Jego wysokie zdolności terenowe są wynikiem przekonstruowania układu napędowego i podwozia: znany mercedesowski silnik 2,7 CDI o mocy 156 KM napędza przez 5-biegową skrzynię, wyposażoną w reduktor do jazdy w terenie, w sposób stały obie osie. Podniesione zawieszenie i potężne ogumienie o rozmiarze 265/75 R 17,5 pozwalają na bezpieczne pokonywanie bezdroży.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport