mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Mercedes SLK w roli safety cara

Mercedes SLK w roli safety cara

Nowy Mercedes-Benz SLK 55 AMG został "zatrudniony" jako oficjalny safety car Międzynarodowej Federacji Samochodowej podczas wyścigów Formuły 1.

Mercedes SLK w roli safety cara

Bezpośrednio po światowej premierze na salonie samochodowym w Genewie nowy Mercedes-Benz SLK 55 AMG został  oficjalnym safety car (pojazdem zabezpieczającym wyścig) Formuły 1. Kompaktowy roadster z ośmiocylindrowym silnikiem świętował swój debiut 7 marca 2004 roku na torze wyścigowym w Melbourne w Australii, na rozpoczęcie tegorocznego sezonu Grand Prix.

Safety car, prowadzony przez doświadczonego kierowcę wyścigowego Bernda Mayländera, pojawia się zawsze na trasie bolidów Formuły 1, gdy dochodzi do wypadku, panują złe warunki atmosferyczne albo dochodzi do incydentów mogących zagrozić bezpieczeństwu na torze. W tym celu musi się on ustawić na pozycji prowadzącego na torze wyścigowym i jechać możliwie szybko przed samochodami wyścigowymi. Zbyt małe tempo jazdy może doprowadzić do problemów w technicznie wyrafinowanych, czułych silnikach pojazdów Formuły 1: zbyt słabe chłodzenie może spowodować ich przegrzanie, podczas gdy zbytnio schłodzone w tym czasie opony straciłyby przyczepność. Dlatego też szybkie pilotowanie przez całe okrążenia kierowców wyścigowych na torach Grand Prix na całym świecie, z maksymalną prędkością do 240 km/godz. to podstawowe zadanie safety cars, które bez problemu sprostają tym wymaganiom.

Wprowadzono niewiele znaczących modyfikacji w nowym SLK AMG. Sportowe cechy zostały wzmocnione tylko w tych aspektach, które ważne są ze względu na moc i niezawodność pojazdu na torze. W miejsce 18-calowych opon założono nowe, wieloczęściowe felgi ze stopów metali lekkich o dwuramiennej stylistyce i ze specjalnymi oponami 235/35 R 19 i 265/30 R 19. Wraz ze sztywniej zestrojonym podwoziem umożliwia to osiągnięcie większych prędkości na zakręcie i jeszcze sprawniejsze prowadzenie pojazdu.

Stabilność i znacznie lepsze wartości opóźnień umożliwia nowy, wzmocniony układ hamulcowy. Na przedniej osi zastosowano zespolone tarcze hamulcowe z sześciotłokowymi zaciskaczami, na osi tylnej stalowe tarcze z czterotłokowymi zaciskaczami.

Aby uzyskać na torze wyścigowym jak najlepsze osiągi, masa zredukowana została o 100 kilogramów, mimo że dodatkowe elementy, takie jak wyposażenie komunikacyjne, oświetlenie, system chłodzenia tylnej osi i hamulców oraz większe koła i hamulce zwiększyły początkowo ciężar pojazdu. Wiele stalowych elementów zastąpionych zostało przez aluminium oraz zespolone włókno węglowe CFK, stosowane przy budowie bolidów. Pusty samochód waży teraz 1370 kilogramów. Dla porównania: ciężar pustego (bez paliwa i kierowcy), seryjnego samochodu SLK 55 AMG wynosi 1465 kg.

Skonstruowane przez Mercedes-AMG silnik i napęd modelu SLK to prawie całkowicie rozwiązanie seryjne. 5,5-litrowy silnik V8 AMG o mocy 265 kW/360 KM przyspiesza srebrny, dwudrzwiowy pojazd do 100 km/h w czasie nieprzekraczającym pięciu sekund. Specjalnie dla Formuły 1 ten sportowy samochód otrzymał nowy układ wydechowy ze zredukowanym przeciwciśnieniem, odpowiednio kształtujący dźwięk.

Aby sprostać wszystkim wymogom klimatycznym, safety car SLK 55 AMG wyposażony został w bardzo wydajną chłodnicę wodną, dwie umieszczone w przednim spojlerze chłodnice oleju silnikowego oraz powiększoną chłodnicę oleju w skrzyni biegów. Mechanizm różnicowy w tylnej osi posiada żeberka chłodzące oraz oddzielną, zintegrowaną z tylnym spojlerem chłodnicę.

Istotną cechą, odróżniającą optycznie safety car od seryjnego SLK 55 AMG jest oprócz logo FIA F1 sygnalizacja świetlna na dachu. Zielone światła zapalane są przez pracownika FIA Petera Tibbeta (GB), który jest kopilotem Bernda Mayländera, gdy safety car ma włączyć się do ruchu na torze wyścigowym i musi najpierw wyprzedzić wszystkie bolidy. Gdy tylko safety car znajdzie się na pozycji prowadzącego, pomarańczowe światło sygnalizuje kierowcom Formuły 1 bezwzględny zakaz wyprzedzania. Stroboskopowe, białe lampy błyskowe w reflektorach oraz światłach tylnych spełniają natomiast neutralną funkcję sygnalizacyjną i pozostają przez cały czas jazdy włączone.

Również nowy kombi C 55 AMG znalazł dla siebie miejsce w wyścigach samochodowych. To samochód o dużej mocy, z silnikiem AMG V8 pozostaje do dyspozycji naczelnego lekarza Grand Prix FIA, profesora Sida Watkinsa, jako oficjalny samochód medyczny (medical car) do udzielania pomocy medycznej najszybciej jak to tylko jest możliwe.

Po modelach C 36 AMG (1996), pierwszym CLK 55 AMG (od 1997), CL 55 AMG (od 2000), SL 55 AMG (od 2001) oraz CLK 55 AMG (2003) nowy SLK 55 AMG jest szóstym oficjalnym safety car firmy Mercedes-AMG. Już w roku 1984 coupé AMG Klasy E z silnikiem V8 używany był jako medical car.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport