mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Milion aut z polskich fabryk

Milion aut z polskich fabryk

W 2007 roku z polskich fabryk może wyjechać rekordowe około 800 tys. samochodów osobowych. Perspektywy są jeszcze lepsze – niedługo polskie fabryki będą musiały produkować co najmniej milion pojazdów rocznie, aby nie dać się wyprzedzić fabrykom na Słowacji.

Milion aut z polskich fabryk

Tyskie zakłady Fiata planują produkcję ok. 330 tys. Mniej więcej po 150 tys. samochodów ma zjechać z taśm montażowych warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych i poznańskich zakładów Volkswagena. W tym tygodniu z linii zakładów Opla w Gliwicach zjechał ostatni egzemplarz produkowanego od siedmiu lat małolitrażowego auta Agila. Mimo to gliwickie zakłady Opla chcą do końca 2007 r. wyprodukować ok. 180 tys. samochodów - tyle co w zeszłym roku. Od jesieni zakłady w Gliwicach będą też produkować obecną wersję modelu Astra w odmianie sedan ("z bagażnikiem"). Planują montaż do 40 tys. takich aut rocznie. W sumie w tym roku z polskich fabryk może wyjechać około 800 tys. samochodów. Będzie to rekordowa ilość w historii motoryzacji w naszym kraju – podsumowuje Gazeta Wyborcza.

Polska przez ćwierć wieku była największym producentem samochodów osobowych w Europie Środkowej. Dwa lata temu ten tytuł odebrali nam Czesi. Volkswagen po przejęciu Skody przekształcił tę czeską firmę w największego producenta samochodów w Europie Środkowej. Trzy fabryki montują obecnie ponad pół miliona pojazdów rocznie. A kiedy w 2005 r. otwarto nową fabrykę samochodów japońskiej Toyoty i francuskiego koncernu PSA (Peugeot-Citroën), produkcja aut w Czechach wzrosła bardzo mocno. Zaczyna się już budowa w Ostrawie fabryki samochodów koreańskiego koncernu Hyundai, która ma ruszyć pod koniec dekady. Za trzy, cztery lata fabryki w Czechach będą produkować co najmniej 1,2 mln aut rocznie.

Rozpędza się też produkcja samochodów na Słowacji. Dotąd w słowackiej branży motoryzacyjnej dominował Volkswagen, którego zakłady w Bratysławie produkują luksusowe samochody terenowe dla VW, Audi i Porsche. Ale w zeszłym roku otwarto na Słowacji zbudowane od podstaw fabryki aut koreańskiego koncernu Kia/Hyundai i francuskiego PSA. Do końca dekady Słowacja będzie produkować 850-900 tys. samochodów rocznie. W Polsce trzeba by wówczas montować 1 mln aut rocznie, abyśmy mieli pewność, że nasza branża motoryzacyjna nie zostanie wyprzedzona przez naszych obu sąsiadów z południa.

Jakie plany mają polskie zakłady? Na razie jasno określoną przyszłość ma tylko fabryka Opla w Gliwicach. Kilka dni temu szefowie europejskiego działu General Motors, który jest właścicielem Opla, zdecydowali, że fabryka w Polsce będzie jednym z czterech w Europie producentów nowej wersji kompaktowego Opla. Zakład w Gliwicach będzie produkować nowe auto od 2010 r. - docelowo do 210 tys. sztuk rocznie. Polskie zakłady Fiata zaczną w tym roku produkować nowy miejski samochód Fiat 500, a od przyszłego roku będą montować także Forda K na zlecenie Forda. Nie wiadomo natomiast, jak długo w tyskiej fabryce FAP będzie produkowany Fiat Panda i jakie auto w przyszłości zastąpi ten popularny pojazd. Niejasne są też losy FSO. Komisja Europejska zgodziła się na pomoc publiczną dla warszawskiej fabryki, ale w zamian za ograniczenie produkcji do 150 tys. aut rocznie - aż od 2011 r. FSO, które pod koniec dekady chciałoby produkować ponad 200 tys. aut rocznie, zaskarżyło do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości warunki narzucane przez Komisję Europejską. Od planów Fiata i od wyroku w sprawie FSO zależy więc, czy w 2012 r. będziemy świętować nie tylko organizację piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce, ale także wejście do klubu państw, które produkują 1 mln samochodów rocznie.

Przeczytaj także:

Ostania Agila wyjechała z Gliwic (2007-04-18)

Następca Astry wyjedzie z Gliwic (2007-04-17)

Rekordowy eksport motoryzacji w 2006 r.! (2007-03-30)

PAIiIZ: sektor motoryzacyjny odradza się w szybkim tempie (2007-03-23)

FSO pracuje pełną parą (2007-03-15)

Ponad 715 tys. aut ‘made in Poland’ w 2006 roku (2007-01-11)


 


Podobne wiadomości:

Ostania Agila wyjechała z Gliwic

Ostania Agila wyjechała z Gliwic

Aktualności 2007-04-18

Następca Astry wyjedzie z Gliwic

Następca Astry wyjedzie z Gliwic

Aktualności 2007-04-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda pracuje nad hybrydą
Honda pracuje nad hybrydą
Japoński producent postawił sobie bardzo ambitny cel. Do 2030 roku dwie trzecie samochodów sprzedawanych przez tą markę ma być napędzana układem hybrydowym. Dlatego inżynierowie pracują nad nowym rozwiązaniem.