mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Miliony opon mogą nie spełniać norm

Miliony opon mogą nie spełniać norm

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ETRMA) wykryło, że więcej niż 10 proc. opon sprzedawanych w Europie wyprodukowano niezgodnie z europejskimi normami.

Miliony opon mogą nie spełniać norm
Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne są substancją rakotwórczą i od 1 stycznia 2010 są zakazane w procesie produkcji opon sprzedawanych w Unii Europejskiej. Mimo to wykryto je aż w 11 proc. opon sprzedawanych w Europie.

W ciągu kilku miesięcy do 18 lutego 2011, ETRMA przetestowała próbki pobrane ze 110 opon sprzedawanych na największych rynkach w UE. Spośród 45 marek, które zostały poddane testom, aż 12 modeli opon wyprodukowanych przez dziewięciu różnych producentów uznano za niespełniające norm unijnych.

Program badań obejmował różne typy opon (do samochodów osobowych, ciężarówek, motocykli, jak również opony przemysłowe) wytwarzane na całym świecie, zarówno w UE, jak i poza nią. 12 modeli opon, które nie spełniają warunków było importowanych spoza UE.

- 11 procent jest powodem do niepokoju, biorąc pod uwagę fakt, że co roku Unia Europejska importuje około 100 milionów opon. To niestety może być tylko wierzchołek góry lodowej. Wszystkie opony wyprodukowane w UE i opony produkowane na rynek europejski przez Pirelli, były w pełni zgodne z normami. Zapewnienie produktów spełniających kryteria wymogło na członkach ETRMA znaczne inwestycje sięgające ponad 100 milionów euro – mówi Francesco Gori, Tyres CEO w Pirelli, który od 2006 roku jest prezesem ETRMA.


Używanie nielegalnych opon jest nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale także niekorzystne dla kupujących je kierowców, ponieważ takie opony mają znacznie niższą wydajność.

- Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących oznakowania opon niejednokrotnie wprowadza konsumentów w błąd, dlatego decydują się oni na zakup opon o gorszych właściwościach użytkowych. Jeśli producenci, importerzy i dystrybutorzy będą ignorować obowiązujące obecnie przepisy, może to zaszkodzić również skuteczności planowanych rozwiązań legislacyjnych - dodaje Francesco Gori.


Władze w Wielkiej Brytanii wprowadziły już rozwiązania legislacyjne, które pomogą egzekwować zakaz wykorzystywania w produkcji olejów bogatych w wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.

- Ustawodawstwo bez skutecznego monitorowania i egzekwowania prawa jest wręcz szkodliwe. Pozwalanie na import do Unii Europejskiej opon niezgodnych z normami nie tylko podważa wiarygodność prawodawstwa UE, ale także zwiększa ryzyko wprowadzenia w błąd konsumentów i stwarzania poczucia, że nielegalne opony są równe innym - konkluduje Gori.
Tematy w artykule: opony opony produkcja tanie opony

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~kierowca 2011-03-20

Trafne spostrzezenie !!!

~Darek 2011-03-18

Jaki sens ma ten artykuł? O czym nas informuje i jaka jest konkluzja? W jaki sposób mamy się ustrzec przed "nielegalnymi" oponami? Autor chyba zapomniał o liście tych opon. Co z tego, że istnieją jeżeli nie możemy ich zidentyfikować? Czyżby lobby oponiarskie nie pozwoliło na publikację listy zagrażającej środowisku (chyba najbardziej oponiarskiemu ...). Nikogo nie interesuje, że są takie produkty "nieekologiczne" - i tak będą kupowane ponieważ nie wiadomo co jest czym! To był jeden z najbezsowniejszych artykułów!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport