mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Minibus Skody - to już 60 lat!

Minibus Skody - to już 60 lat!

Już w pierwszej połowie lat 50. XX wieku Skoda robiła pierwsze przymiarki do nowoczesnego pojazdu użytkowego. Jednobryłowa konstrukcja samonośna z silnikiem tuż za tylną osią miała być konkurencją dla Volkswagena T1.

Minibus Skody - to już 60 lat!
W 1955 roku Ministerstwo Przemysłu Samochodowego przedstawiło techniczne założenia „użytkowej aplikacji modelu 1200". Nowego, obszernego, a zarazem lekkiego pojazdu użytkowego potrzebowała gospodarka Czechosłowacji, a także centrala handlu zagranicznego Motokov, wiążąca duże nadzieje z jego eksportem za żelazną kurtynę.

Wytyczne wskazywały, że pojazd posiadający samonośne, jednobryłowe, stalowe nadwozie pojazd powinien zapewniać ładowność 950 kg i – wykorzystując możliwie licznie podzespoły limuzyny 1200 – rozpędzać się do prędkości bliskiej 100 km/h, zużywając średnio poniżej 10 l benzyny na każde 100 km.

Budowa pierwszego prototypu Š979 ruszyła w marcu i trwała do września 1956 roku. Projekt przekonywał wyważoną stylistyką i świetnie rozplanowanym wnętrzem, zwieńczonym ergonomiczną tablicą przyrządów.

Pomiędzy przednimi fotelami pracował silnik, który osłaniała łatwo zdejmowana pokrywa, a dostęp do wnętrza umożliwiało łącznie czworo drzwi, w tym tylne, zawieszone na lewej krawędzi.

Polakierowany dwubarwnie prototyp wykorzystywał podwozie i silnik modelu 1200. Standardowa jednostka OHV o objętości 1221 ccm i mocy 36 KM, zgodnie z przewidywaniami, okazała się w licznych okolicznościach zbyt słaba. Przyspieszyło to rozwój odmiany półtoralitrowej, generującej 52 KM (wspomniany VW T1 dysponował wówczas seryjnie mocą 30 KM), która ostatecznie trafiła, do programów rozwojowych przeznaczonych dla wojska.

W przypadku Š979 jednostkę taką wykorzystano w ostatnim, piątym prototypie (ukończonym w marcu 1958), który jako jedyny przetrwał do dnia dzisiejszego.

Przyszłość jednej z najciekawszych odmian typoszeregu 1200/1201 przypieczętowała popularność jego wariantów bazowych, jak i pozostałych modeli marki. Zakład macierzysty oraz filie były tak obłożone produkcją, że nie były w stanie przyjąć choćby montażu uniwersalnego modelu z komponentów dostarczanych przez podwykonawców, na których typowano m.in. strakonickiego wytwórcę motocykli ČZ.

Filia Vrchlabi nie nadążała w tym czasie z realizacją zakontraktowanych zamówień na świeżo zmodernizowany typ Skoda  1201 w wariantach użytkowych – Station Wagon, van bez przeszklenia w części ładunkowej oraz sanitarka.

Z powyższych przyczyn projekt Š979 został odgórnie wstrzymany w maju 1958 roku. Dało to impuls do rozwoju programowi zastępczemu, znanemu finalnie jako ŠKODA 1202 (Š981).

Po pewnym czasie, koncepcja lekkiego pojazdu użytkowego została jednak odwieszona, skutkując powołaniem następnego, praktycznie zbieżnego programu Š997. Ten, z kolejnymi przerwami i perypetiami, zmaterializował się ostatecznie w postaci modelu Skoda 1203, wytwarzanego seryjnie we Vrchlabi od listopada 1968 roku.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda skoda2016

Podobne wiadomości:

Skoda Kodiaq Sportline – polskie ceny już dostępne

Skoda Kodiaq Sportline – polskie ceny już...

Aktualności 2017-11-15

Skoda Octavia 1.0 TSI - kto da mniej

auto motor i sport 2016-12-15

W Skodzie Octavii sprawdzamy jednostkę o pojemności 999 cm3. Co potrafi?

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autostrada A2 lepiej połączona z Poznaniem
Autostrada A2 lepiej połączona z Poznaniem
Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z obu nitek estakady katowickiej w Poznaniu. Drogowcy zapowiedzieli otwarcie południowej części przebudowanego obiektu.