mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Mitsubishi w sportach motorowych w roku 2004

Mitsubishi w sportach motorowych w roku 2004

W przyszłym roku zespół Mitsubishi powróci do rywalizacji o tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

W 1963 roku, w Makau Grand Prix doszło do debiutu samochodu Mitsubishi w rywalizacji sportowej. To jednak nie wyścigi, a rajdy drogowe i terenowe stały się głównym polem dla rywalizacji zespołów spod znaku Trzech Diamentów, a osiągnięcia i mistrzowskie tytuły Mitsubishi w tych dyscyplinach wpisały się do historii sportów motorowych. Lata dziewięćdziesiąte przyniosły dominację Mitsubishi Lancera w rajdowych mistrzostwach świata i Mitsubishi Pajero na niezwykle wymagających trasach rajdów terenowych. Sezon 2004 zapowiada się nie mniej interesująco i stawia przed Mitsubishi nowe wyzwania.

W listopadzie 2002 roku Mitsubishi Motors utworzyło MMSP GmbH (MMSP), nową strukturę organizacyjną, która pod kierownictwem Svena Quandta jest odpowiedzialna za całą działalność firmy na polu sportów motorowych. Jej celem jest także przekształcenie działalności sportowej w nowoczesny biznes służący nie tylko wizerunkowi Mitsubishi Motors, ale przynoszący także korzyści w sferze produkcyjnej.

Nowy, zintegrowany kształt organizacyjny nie wpłynął na zakres działania MMSP, której międzynarodowy charakter oddaje zespół inżynierów i techników z różnych krajów pracujących w ośrodkach w Rugby w Wielkiej Brytanii oraz w Pont de Vaux we Francji. Pierwszy z nich kierowany przez Mario Fornarisa jest odpowiedzialny za program Mitsubishi w  rajdowych mistrzostwach świata, a drugi, któremu szefuje Dominique Serieys zajmuje się zespołem startującym w rajdach terenowych.

Dakar na inaugurację sezonu

Przyszłoroczny sezon w sportach motorowych zaczyna się dla MMSP już 1 stycznia. Tego dnia zespół Mitsubishi wyrusza na trasę Dakaru 2004 i będzie walczył o czwarte z rzędu, a dziewiąte w historii zwycięstwo w słynnym maratonie. Dakar nie jest co prawda rundą Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych, ale sukces w nim jest najbardziej cenionym osiągnięciem w rywalizacji po bezdrożach. Na trasach Dakaru 2004 wiodących z Francji do stolicy Senegalu, zespół Mitsubishi będą reprezentowali znakomici zawodnicy mający na swoim koncie wiele sukcesów nie tylko w rajdach terenowych. W trzech Mitsubishi Pajero Evolution pojadą Hiroshi Masuoka, Stephane Peterhansel i Massimo Biasion, a za kierownicą klasycznego Pajero zasiądzie Andrea Mayer rozpoczynająca karierę „na czterech kołach”.

Horoshi Masuoka, który już dwukrotnie triumfował w Dakarze (2002, 2003) będzie pilotowany przez bardzo doświadczonego Gillesa Picarda. O pierwsze zwycięstwo wśród samochodów będzie walczył Stephane Peterhansel mający na swoim koncie aż sześć triumfów w Dakarze wśród motocyklistów. Miki Biasion, dwukrotny mistrz świata (1988, 1989) w rajdach drogowych, po debiucie w Emiratach Arabskich (UAE Desert Challenge)  po raz drugi wystartuje w najnowszym Mitsubishi Pajero Evolution.

Siła teamu Mitsubishi to nie tylko znakomici kierowcy, piloci i samochody, ale również wielkie doświadczenie całego zespołu, który starty w Dakarze zainaugurował dwadzieścia lat temu. Andreas Schulz z całą pewnością nie należy do nowicjuszy, a jego dwa zwycięstwa jako pilota w pustynnym klasyku świadczą same za siebie. To właśnie inżynier z Monachium poprowadził w 2001 do zwycięstwa Juttę Kleinschmidt i jej Mitsubishi Pajero. Teraz z jego nawigacyjnych i technicznych umiejętności skorzysta Andrea Mayer.

- Mam nadzieję, że powtórzymy wynik z poprzedniej edycji Dakaru, kiedy to nasi zawodnicy zajęli wszystkie miejsca na podium. Spodziewam się, że tym razem będzie to trudniejsze. Rezultat osiągnięty przez nasz team w Dubaju potwierdził walory i niezawodność Pajero Evolution przed startem na bardzo wymagających trasach Dakaru. Mamy profesjonalny zespół i bardzo doświadczonych kierowców. Hiroshi i Stephane mają ogromne doświadczenie, a cały zespół znakomicie współpracuje. Po debiucie Miki w Pajero Evolution w Dubaju wiemy, że to bardzo solidny kierowca. Andrea Mayer wystartuje czwartym samochodem zapewniając również wsparcie wspomnianej trójce. Jej obiecujący rezultat w Emiratach Arabskich pozwala oczekiwać na równie dobry start w Dakarze w barwach fabrycznego zespołu – powiedział Sven Quandt, szef MMSP.
 
Za start zespołu w Dakarze odpowiedzialna jest firma MMSP SAS mieszcząca się w Pont de Vaux pod Lyonem we Francji przejęta w roku 2002 od SBM. Zespół kierowany przez Dominique Serieys, dyrektora zarządzającego zajmuje się projektowaniem i budową samochodów oraz bezpośrednim prowadzeniem teamu podczas rajdów. Dyrektorem technicznym jest Thierry Viardot, a głównym inżynierem Bernard Lindauer, który powrócił do Pont de Vaux po kilku latach pracy w fabrycznym teamie Mitsubishi w rajdowych mistrzostwach świata. Planowanymi startami Mitsubishi w wybranych eliminacjach Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych będzie kierował Jean-Marc Bonnay. Całość nadzoruje Sven Quandt, prezes MMSP i dyrektor ds. sportu w Mitsubishi Motors.

Powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata

Po rocznej przerwie w startach team Mitsubishi powraca do rajdowych mistrzostw świata z zupełnie nowym samochodem. Wszystkie zespoły Mitsubishi Lancera WRC poddano zmianom, a objęły one zarówno silnik, skrzynię biegów, układ przeniesienia napędu jak i zawieszenie oraz nadwozie. Pracami nad nową, rajdową bronią Mitsubishi kieruje Mario Fornaris, dyrektor techniczny MMSP. Samochód przeszedł już badania w tunelu aerodynamicznym, a obecnie poddawany jest testom w warunkach drogowych.
Debiut nowego Mitsubishi Lancera WRC nastąpi w styczniu 2004 podczas Rajdu Monte Carlo, który zainauguruje składające się z szesnastu rund mistrzostwa świata. Ich globalny charakter podkreśla włączenie do mistrzowskiego serialu nowych rund w Japonii i w Meksyku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport