mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Mniej biopaliw, więcej "czystej" energii

Mniej biopaliw, więcej "czystej" energii

Unia Europejska (UE) zmienia swoje stanowisko w sprawie procentowego udziału biopaliw w ogólnym rynku surowców. Do 2020 roku ilość paliw pochodzenia roślinnego ma wynosić nie więcej niż 6 procent. Według wcześniejszych planów biopaliwa miały stanowić 10 procent całego składu paliwa zużywanego w Europie. W zamian za to w branży motoryzacyjnej zwiększyć ma się udział energii odnawialnej.

Mniej biopaliw, więcej
Stosunkiem 50:2 głosów w ubiegły czwartek (11.09.) eurodeputowani przyjęli projekt zaopiniowany przez szefów rządów państw członkowskich dotyczący obniżenia poziomu produkcji biopaliw. To swoiste odprężenie UE w dotychczasowej polityce zakładającej zwiększanie w kolejnych dekadach ilości roślinnych surowców zahamowane zostało groźbą pojawienia się w przyszłości kryzysu żywnościowego. Nie od dziś bowiem wiadomo że rozszerzenie rynku na biopaliwa w Europie przyczynia się do większego zagospodarowania terenów rolniczych roślinami będącymi głównym składnikiem tych alternatywnych źródeł napędu, takimi jak na przykład rzepak i kukurydza, a niekoniecznie zwiększającymi bezpieczeństwo regularnej uprawy roślin potrzebnych dla życia ludzkiego.

Punktem zwrotnym według szerokiej opinii mediów, które skłoniły eurodeputowanych do rewizji swoich wcześniejszych ustaleń miały się jednak okazać ostatnie podwyżki cen żywności w unijnej części Starego Kontynentu.

Chcąc zachować jednak obecny poziom rozwoju alternatywnych i ekologicznych form wytwarzania energii przedstawiciele Parlamentu Europejskiego (PE) zaopiniowali plan który głosi iż do 2020 roku zwiększony zostanie do 20 procent udział energii odnawialnej w ogólnym zużyciu państw UE. Motorem napędowym tych zmian ma być szersze zastosowanie w pojazdach chociażby technologii hybrydowej, ale także zwiększenie udziału aut napędzanych prądem, biomasą, wodorem, ogniwami paliwowymi czy też algami. UE przewiduje, że do 2020 roku takie samochody będą stanowić około 4 procent rynku motoryzacyjnego.

Politycy zrozumieli, że stawianie na czystą energię jest nie tylko pozytywne z punktu widzenia zapewnienia dostaw żywności w przyszłości ale także zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej. Jak zauważa poseł Partii Zielonych przy PE Claude Turmes, "...Unia Europejska będzie niezależna geopolitycznie tylko wtedy kiedy będzie niezależna energetycznie." Napędy hybrydowe lub elektryczne pociągają bowiem za sobą rozwój odpowiedniej infrastruktury. Już teraz na terytorium Morza Północnego powstaje ogromna sieć elektrowni wiatrowych, która za kilka lat będzie wytwarzać tyle prądu co 15 elektrowni atomowych. Takie ośrodki zdaniem wielu instytucji spokrewnionych z branżą samochodową dają z kolei ogromny potencjał do wykorzystania energii odnawialnej jako alternatywnego źródła napędu dla pojazdów w 21. wieku.

Podobne wiadomości:

Ferrari stawia na hybrydy

Ferrari stawia na hybrydy

Samochody luksusowe 2016-11-08

Hybrydy coraz popularniejsze w Polsce

Hybrydy coraz popularniejsze w Polsce

Aktualności 2016-04-21

Komentuj:

~~*|*~ 2008-09-18

Cytat: "Motorem napędowym tych zmian ma być szersze zastosowanie w pojazdach chociażby technologii hybrydowej, ale także zwiększenie udziału aut napędzanych prądem, biomasą, wodorem, ogniwami paliwowymi czy też algami." Czy politycy są takimi głąbami, czy myślą, że zwyczajni ludzie nimi są??? Od kiedy auta napędzane prądem przyczyniają się do ograniczenia efektu cieplarnianego??? Skąd ten, niby 'ekologiczny', prąd się bierze? Oczywiście z elektrowni, które w naszym kraju najczęściej są opalane węglem. Więc napędzanie auta prądem (i nie mówimy tutaj o tzw. hybrydach) jest tak ekologiczne jak palenie flotem w piecu.

~Greg 2008-09-15

W Polsce niestety słabo wieje (no może poza kieleckim), rzeki też kiepsko płyną, a słonko też nieczęsto. A tak w ogóle to znowu będzie bryndza. Jedyny pozytyw że po tych zmianach w końcu ceny żywności zastopują. Będziemy mieli co jeść, ale nie będziemy jeździć. Jak mamy wybierać to właśnie niech będzie tak.

~STZaba 2008-09-15

Witam!! wprawdzien nie zajmuje sie rolnictwem ale wiele razy slyszalem ze ,,ja to moge produkowac wiecej mleka tylko unia nie pozwala,,To moze niech pozwoli, anie nie ogranicza produkcje i wmawia ze jest glod na siwiecie.

~mini maxi 2008-09-15

Ogólnie rzecz biorąc to szkoda, że dopiero teraz doszliśmy do takiego konsensusu. Z jednej str. hen hen gdzieś tam daleko w świecie wykarczowano juz tys. ha lasów pod pola uprawne, a tu takie naraz odmienne podejście do sprawy. Patrząc z drugiej str. na temat biopaliw to dochodzimy do wniosku, że ludzie to najchętniej wykorzystywaliby warianty najłatwiejsze, czyli w tym przypadku produkcję paliwa z roślin. Bo trzeba wiedzieć (dla tych co nie wiedzą), że w takim pomysłowym a zarazem baaaaaaaardzo ekologicznym narodzie jakim są Szwedzi, biopaliwa wytwarza się z obornika, czy jak zwał tak zwał, poprostu z odchodów. Bardzo ekologiczny wariant i zarazem jaki wydajny. Nie mówiąc o tym, że jest to genialny pomysł na biznes ;-] No ale cóż, ludzie nie lubią się babrać w śmieciach i innych śmierdzących *ównach i tak później jest jak na początku. Więcej pomysłowości ;-) ciao :-*

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport