mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Moc olbrzyma i pragnienie wróbelka

Moc olbrzyma i pragnienie wróbelka

Moc olbrzyma i pragnienie wróbelka — nowy Mercedes-Benz Citan to efektywny miejski samochód dostawczy. Nowy Citan jak żaden inny van miejski łączy minimalne emisje CO2 z wielką przyjemnością z jazdy oraz wysoką sprawność z niskimi kosztami utrzymania.

Moc olbrzyma i pragnienie wróbelka

W wersji Citan 108 i 109 CDI BlueEFFICIENCY jego normatywne zużycie paliwa wynosi 4,3 litra/100 km — żaden miejski samochód dostawczy z silnikiem spalinowym nie zużywa mniej, żaden też nie ma niższych emisji. Niemniej godna uwagi jest jego pojemność przestrzeni ładunkowej wynosząca do 3,8 m³ oraz ładowność wynosząca do 810 kg. Niespotykana jakość i dynamika jazdy, wzorowe bezpieczeństwo i ekonomiczność, a także przykładna wszechstronność i solidność — Mercedes-Benz Citan to nowy w pełni profesjonalny miejski samochód dostawczy.

Mercedes-Benz Vans: nowy Citan uzupełnia ofertę
Wprowadzając nowego Citana, firma Mercedes-Benz Vans uzupełnia ofertę w segmencie samochodów dostawczych. Dzięki nowemu Citanowi i wypróbowanym modelom Vito, Sprinter i Vario, dział vanów Mercedes-Benz oferuje teraz pełną gamę pojazdów: od miejskich samochodów dostawczych aż po duże pojazdy transportowe i w przedziale od 1,8 t aż do 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Szeroki wybór produktów w zakresie samochodów do przewozu dużych ładunków wzbogaca wygodny osobowy Viano. Również nowy Citan może zostać dostosowany do indywidualnych zastosowań Klientów. Obejmująca trzy długości i trzy warianty Citana (Furgon, Mixto i Kombi) gama modeli jest wyjątkowo szeroka.

Typowy wygląd dla marki, wydatna atrapa chłodnicy
Już na pierwszy rzut oka widac, jest to prawdziwy Mercedes-Benz. Pełen charakteru wygląd nowego Citana jest niepowtarzalny. Jego charakterystyczna prezencja ma oparcie w śmiałej chromowanej gwieździe na wydatnej i solidnej atrapie chłodnicy z jej trzema perforowanymi w sportowym stylu listwami. Niemniej uderzające są wyraziste reflektory Citana czy też skos maski silnika z jej klarownie podkreślonymi krawędziami.
Żywy wygląd nowego Citana nie jest celem samym w sobie. Przekłada się on na doskonałą aerodynamikę, która pomaga zminimalizować zużycie paliwa.

Idealne miejsce pracy: wygodne, solidne i najwyższej jakości
Nowy Citan został doskonale wyposażeny, przez co jego wnętrze jest równie niepowtarzalne, jak jego wygląd zewnętrzny. Wykonano je na wysokim poziomie, do jakiego przyzwyczaił już Mercedes-Benz. Citan wykazuje pod wieloma względami bliskie pokrewieństwo z innymi autami tej marki. Tapicerka, tkaniny i pozostałe materiały mają jakość wypróbowaną w samochodzie Mercedes-Benz Vito.
Kierowca i pasażer obok kierowcy siedzą w równie wygodnych tapicerowanych fotelach. Ergonomiczne ukształtowanie siedzeń, a zwłaszcza ich oparć, zapewnia dobre trzymanie boczne, a przy tym wygodę i bezpieczeństwo. Tkanina stanowiąca uformowane w sposób typowy dla marki obicie foteli jest nie tylko przyjemna w dotyku, ale także łatwa w utrzymaniu i solidna.
Siedzenia przednie można przesuwać do przodu i do tyłu. Ponadto można regulować nachylenie oparć, a opcjonalnie także wysokość siedzeń. W Furgonie w miejscu obok kierowcy zastosowano składane siedzenie połączone z dostępną na żądanie odchylną kratową ścianką oddzielającą. W przygotowaniu jest podwójne siedzenie w miejscu obok kierowcy. Zwiększa ono przede wszystkim elastyczność Citana Furgon.

Deska rozdzielcza z materiałów wysokiej jakości
Z taką samą mocą i charakterem jak wygląd zewnętrzny nowego Citana zaprojektowano jego deskę rozdzielczą. Jej powierzchnia z przypominającym skórę groszkowaniem jest robi wrażenie zarówno pod wyglądem jak i w dotyku. Jest ona poza tym niewrażliwa na zadrapania i łatwa do czyszczenia. Kolor i struktura nawiązują do innych pojazdów marki.

Cztery silniki, które sprostają wszelkim wymaganiom
Wybór silników nowego Citana jest szeroki. Elastyczny, wysoce efektywny i cicho pracujący Diesel z wtryskiem bezpośrednim i turbosprężarką OM 607 o pojemności skokowej 1,5 litra jest dostępny w trzech wariantach mocy:
Citan 108 CDI, moc 55 kW (75 KM), moment obrotowy 180 Nm
Citan 109 CDI, moc 66 kW (90 KM), moment obrotowy 200 Nm
Citan 111 CDI, moc 81 kW (110 KM), moment obrotowy 240 Nm
Dochodzi do tego żwawy, doładowany silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o pojemności skokowej 1,2 litra typu M 200.71:
Citan 112, moc 84 kW (114 KM), moment obrotowy 190 Nm.
Obecnie w sprzedaży znajdują się Citany 108 CDI i 109 CDI; warianty Citan 111 CDI i Citan 112 uzupełnią ofertę latem przyszłego roku.

Dobrze dostrojone pięcio- i sześciobiegowe skrzynie biegów
W przypadku silników wysokoprężnych o najniższych mocach, przeniesienie napędu wykonują pięciobiegowe skrzynie biegów, zaś przy silniku wysokoprężnym o najwyższej mocy i silniku benzynowym znajduje zastosowanie sześciobiegowa przekładnia. Kierowca we wszystkich przypadkach zmienia biegi za pomocą wygodnej w obsłudze dźwigni dżojstikowej na konsoli środkowej. Napęd jest przenoszony na koła przednie.

Właściwości jezdne typowe dla marki: bezpieczeństwo, dynamika i wygoda
Podwozie nowego Citana bazuje na przedniej osi z kolumnami resorującymi McPhersona i prostokątnymi dolnymi wahaczami poprzecznymi oraz stabilizatorem. Klasyczne łożyska gumowe na dolnych wahaczach poprzecznych zapewniają dobrą obsługę i wysoki komfort. Z tyłu natomiast zastosowano zajmującą mało miejsca sztywną oś tylną ze sprężynowymi śrubami i stabilizatorem.
Nowy Citan jest seryjnie dostarczany z oponami o rozmiarze 185/70 R 14 (Citan Kompakt), lub 195/65 R 15 (Długi, Ekstra długi). Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są aluminiowe obręcze oraz opony o rozmiarach do 205/55 R 16. Ponadto są w ofercie zależnie od modelu opony wzmocnione albo całoroczne.
Projektantom Citana szczególnie zależało na uzyskaniu typowych dla marki właściwości jezdnych, stanowiących połączenie dynamiki jazdy, jej bezpieczeństwa i komfortu. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z kolumną kierowniczą o regulowanej wysokości pracuje bardzo precyzyjnie i z dużą czułością. Wraz z typową dla marki charakterystyką podwozia, pozwala on na dynamiczne i przyjemne podróżowanie. Wspomaganie układu kierowniczego jest uzależnione od prędkości jazdy. Zapewnia to łatwość kierowania autem przy manewrowaniu i stabilne, spokojne prowadzenie go przy wysokich prędkościach.

Bezpieczeństwo bez kompromisów: ADAPTIVE ESP®, do sześciu poduszek powietrznych
Jak wszystkie Mercedesy, nowy Citan oferuje bogate wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo. Jego centralnym punktem jest dostępny standardowo dla wszystkich modeli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ADAPTIVE ESP®, który uwzględnia również stan załadowania samochodu.
Ten innowacyjny system regulacji dynamiki jazdy łączy w Citanie funkcje układu zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu ABS, układu elektronicznego rozkładu siły hamowania EBV, układu przeciwdziałania poślizgowi kół przy hamowaniu silnikiem MSR, układu kontroli nad- i podsterowności VDC (Vehicle Dynamic Control) oraz układu kontroli trakcji TCS (Traction Control System). Obejmuje on ponadto układ zapobiegający poślizgowi kół przy przyśpieszaniu i liczne inne funkcje niższego rzędu.
Kierowca może w wyjątkowych wypadkach wyłączyć układ ASR, naciskając przycisk. Załącza się on jednak automatycznie ponownie przy niestabilnym stanie samochodu lub przy prędkościach od 50 km/h.
W skład wyposażenia seryjnego wchodzą ponadto liczne systemy bezpieczeństwa biernego. Siedzenia kierowcy i pasażera obok niego są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa o regulowanej wysokości górnego zaczepu, napinacze pasów i ograniczniki siły napięcia pasa. Siedzenie kierowcy jest ponadto wyposażone w sygnalizację niezapięcia pasa (w Kombi także siedzenie pasażera obok kierowcy). Jeśli przy prędkości powyżej 16 km/h pas bezpieczeństwa nie jest założony, rozlega się dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, radio zostaje wyciszone, a na zestawie wskaźników wyświetlony zostaje symbol ostrzegawczy.
Citan Mixto i Citan Kombi są również wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie. Boczne siedzenia z tyłu mają ogranicznik siły napięcia pasa, a wersja kombi ma także mocowania fotelików dla dzieci Isofix.

Nawet sześć poduszek powietrznych zabezpiecza kierowcę i pasażerów
Poduszka powietrzna kierowcy o objętości 60 l jest wyposażeniem standardowym we wszystkich Citanach. Wersja Kombi z homologacją samochodu osobowego (homologacja M1) wyposażona jest ponadto w poduszkę powietrzną dla pasażera obok kierowcy o objętości 110 l. Dla innych wariantów jest ona dostępna opcjonalnie.
Na życzenie dostępne są również poduszki boczne Thorax (w wersji kombi M1 są na wyposażeniu standardowym). Są one umieszczone z boku w oparciach przednich siedzeń. Ponadto dostępne są poduszki nadokienne dla kierowcy, pasażera obok kierowcy i siedzeń z tyłu. Przy zderzeniu bocznym ustawiają się one jak zasłony przed bocznymi oknami (w wersji Mixto jesst to standard).
Wszystkie wersje nowego Citana są standardowo wyposażane w światła do jazdy dziennej oraz w dodatkowe pola asferyczne w obu bocznych lusterkach wstecznych — ważna rzecz w praktyce jazdy, szczególnie dla samochodów dostawczych. Do wyposażenia standardowego należy również układ uruchamiania świateł awaryjnych podczas hamowania awaryjnego.

Trzy długości i trzy warianty modelu w ofercie
Dzięki swojej wszechstronności i zdolności adaptacji nowy Citan dostarcza rozwiązań dla najróżniejszych potrzeb miejskiego transportu dostawczego. W wersjach Furgon, Mixto i Kombi oraz w trzech długościach i kilku wariantach układu drzwi spełnia on wszelkie wymagania profesjonalnego użytkowania tego typu pojazdu. Bazą dla obszernej oferty jest Furgon o trzech długościach 3,94 m (Kompakt) poprzez 4,32 m (Długi) po 4,71 m (Ekstra Długi).
Nowy Citan Furgon: prawdziwy atleta
Mimo zwartych gabarytów nowy furgon Citan jest prawdziwym atletą. Długość ładowni tego furgonu wynosi odpowiednio 1,36 m, 1,75 m albo 2,13 m (Kompakt, Długi, Ekstra Długi). Odpowiednia przestrzeń ładunkowa wynosi 2,4 m³, 3,1 m³ albo 3,8 m³. Ładowność wynosi zależnie od 490kg (Kompakt), przez 635 kg (Długi) aż po 810 kg (Ekstradługi).
Przestronna ładownia jest osiągalna z boku przez jedne lub dwoje drzwi przesuwnych. Oferowane standardowo aymetrycznie otwierane drzwi tylne mogą być dla ułatwienia ładowania blokowane w dwóch położeniach otwarcia, przy 90 i 180 stopniachNa życzenie mogą być one przeszklone. W tym przypadku do wyposażenia standardowego należy wycieraczka tylnej szyby na lewym, większym skrzydle drzwi.
Alternatywnie Mercedes-Benz dostarcza Citana w wersji Furgon o długościach Citan Kompakt i Długi także z unoszoną klapą tylną. Otwiera się ona pod kątem nieco ponad 90 stopni i standardowo jest przeszklona oraz wyposażona w wycieraczkę tylnej szyby. Przestrzeń ładunkową powiększa opcjonalna klapa dachowa do przewożenia długich przedmiotów.

Homologacja do wyboru: jako samochód ciężarowy (N1) albo jako osobowy (M1)
Citan Kombi występuje zarówno z homologacją N1(ciężarową) albo M1 (osobową). W przypadku homologacji N1 seryjnie otrzymujemy wariant o zwiększonym dopuszczalnym ciężarze całkowitym, natomiast w przypadku homologacji M1 jej głównymi wyróżnikami są elementy wyposażenia dotyczące bezpieczeństwa, jak poduszka powietrzna dla pasażera przy kierowcy, poduszki boczne i nadokienne.
Odmienny jest także przydział silników. Dla homologacji N1 dostępne są oba mocniejsze silniki wysokoprężne oraz silnik benzynowy z manualną skrzynią biegów, a dla homologacji M1 — kompletna oferta trzech silników wysokoprężnych i jednego benzynowego, do wyboru także z dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Renault Kangoo
Renault Kangoo
Cena podstawowa już od: 65 866 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Mercedes Citan
Mercedes Citan
Cena podstawowa już od: 67 650 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Tematy w artykule: Kangoo dostawcze Mercedes-Benz Citan

Podobne wiadomości:

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Premiery 2016-03-16

Mercedes Klasa E W 213 - znamy polskie ceny!

Mercedes Klasa E W 213 - znamy polskie ceny!

Aktualności 2016-01-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport