mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Motoryzacja przebojem polskiego eksportu

Motoryzacja przebojem polskiego eksportu

W ciągu pierwszego półrocza br. przemysł motoryzacyjny w Polsce wyeksportował produkty na łączną wartość blisko 6,89 mld euro. Wartość ta jest wyższa o ponad 1,34 mld euro od uzyskanej w analogicznym okresie roku poprzedniego, co daje wzrost o ponad 24%.

Motoryzacja przebojem polskiego eksportu

W eksporcie branży motoryzacyjnej dominującą rolę odgrywają 3 grupy produktów: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, części i komponenty oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży w po 6 miesiącach br. wyniósł ponad 87%.

Samochody osobowe i towarowo-osobowe

Największy udział od lat stanowi eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych. W I półroczu br. wartość ich eksportu wyniosła ponad 1,66 mld euro (wzrost o 30,00%), co stanowiło 38,20% udziału w całości eksportu branży. Ponad 87% trafia na rynki krajów Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami są: Włochy (31,63%), Niemcy (17,63%), Hiszpania (7,09%), Francja (6,76%), Turcja (5,63%). Na pierwszą "piątkę" przypada 68,74% całości eksportu tej grupy.

Części i komponenty

Drugim fundamentem eksportu sektora motoryzacyjnego są części i komponenty. Przed 6 miesięcy br. wyeksportowano ich za wartość przekraczająca 1,70 mld euro. Udział części i komponentów w całości eksportu wzrósł o blisko 5% i wyniósł 27,14%. Na rynek Unii Europejskiej przypada blisko 91,5%, zaś największy odbiorcą są Niemcy (ponad 38%). Kolejnymi rynkami zbytu części made in Poland są: Włochy, Francja, Belgia oraz Czechy. Na pierwszą "piątkę" przypada ponad 70% całości eksportu tej grupy.
 
Silniki wysokoprężne

Trzecia pozycja to silniki wysokoprężne. Wartość eksportu wyniosła ponad 1 475 mln euro. Udział w całości eksportu pomimo blisko 20% dynamiki wzrostu, spadł o 0,76% do 21,42%. Ponad 94% wyprodukowanych silników kierowanych jest na rynki Unii Europejskiej, przy czym na pięć krajów przypada blisko 4/5 eksportu: Niemcy (35,25%), Włochy (15,44%), Hiszpanię (10,79), Wlk. Brytanię (8,58%) i Czechy (8,07%).

Jak widać przemysł motoryzacyjny w Polsce jest silnie związany z gospodarką krajów Unii Europejskiej, co znajduje odzwierciedlenie również w eksporcie tego sektora. W sumie w I półroczu 2006 r. do krajów UE trafiło aż 89,13% całości eksportu branży. Szczególnie silne związki dotyczą Niemiec i Włoch, na które przypada odpowiednio: 27,47% i 18,86% udziału w eksporcie. Na uwagę zasługuje rosnąca wartość eksportu na rynek Czech. W okresie styczeń-czerwiec 2005 r. na rynek naszego południowego sąsiada przypadło jedynie 1,59% polskiego eksportu motoryzacyjnego. W analogicznym okresie bieżącego roku udział rynku wyniósł aż 4,15% (dynamika wzrostu 223,66%). 

Przeczytaj także:

Polski przemysł motoryzacyjny (2006-05-19)

Nowe centra motoryzacyjne (2006-09-20)

PIM: będzie dalszy wzrost produkcji aut (2006-08-11)

Nadal rośnie zatrudnienie w motoryzacji (2006-07-25)

Kondycja polskiej motoryzacji (2005-07-22)


 

Tematy w artykule: przemysl motoryzacyjny gospodarka

Podobne wiadomości:

Nowe centra motoryzacyjne

Nowe centra motoryzacyjne

Aktualności 2006-09-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport