mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Motoryzacja szansą dla polskiej gospodarki

Motoryzacja szansą dla polskiej gospodarki

Polska jest regionalną potęgą w produkcji części motoryzacyjnych i samochodów, lecz większość z nich trafia na eksport, gdyż rynek lokalny od wielu lat jest pogrążony w maraźmie. Brak polityki motoryzacyjnej państwa uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału przemysłu samochodowego i spowalnia rozwój gospodarczy – wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Motoryzacja szansą dla polskiej gospodarki
W Europie Zachodniej sprzedawanych jest ok. trzydzieści samochodów na tysiąc osób populacji. W Polsce ten wskaźnik jest czterokrotnie mniejszy. W związku z likwidacją „kratki” spadł udział samochodów osobowych zarejestrowanych przez osoby prywatne - w tym prowadzące działalność gospodarczą. Polacy w dalszym ciągu chętnie korzystają z możliwości sprowadzenia używanych aut, które konkurują z nowymi. W 2011 r. urzędy celne dopuściły do obrotu 655,3 tys. aut używanych. Ok. 10% z nich miało mniej niż 4 lata, można więc szacować, że gdyby nie import samochodów z drugiej ręki, nabywcy powiększyliby rynek aut nowych o 50-60 tys. samochodów.

Rośnie produkcja autobusów, ale mimo to flota się starzeje. W 2011 roku zlokalizowane w Polsce fabryki wyprodukowały 4632 autobusy - o 11% więcej niż w poprzednim roku. Większość trafiła na eksport, dlatego w Polsce na 1000 mieszkańców przypadają tylko 3 autobusy, a struktura wiekowa parku nie napawa optymizmem. Na koniec 2010 roku 44,6% autobusów miało ponad 21 lat. Jedynie miasta odnawiały tabor.

Choć od dłuższego czasu produkcja samochodów osobowych w Polsce maleje, polski przemysł motoryzacyjny jako całość rozwija się bardzo dynamicznie.

W 2011 roku wartość produkcji sprzedanej polskich fabryk motoryzacyjnych wzrosła realnie o 13,6% w stosunku do 2010 roku i osiągnęła rekordowy poziom 107,2 mld zł. Co więcej, to już drugi rok z rzędu, w którym polska motoryzacja odnotowała kilkunastoprocentowy wzrost produkcji. Jest to głównie zasługa producentów części i podzespołów motoryzacyjnych– szacuje Mirosław Michna, Partner i Szef zespołu doradztwa dla sektora motoryzacyjnego KPMG w Polsce.

Części i akcesoria motoryzacyjne z roku na rok stają się coraz ważniejszym towarem eksportowym polskiego przemysłu. W 2011 roku polskie fabryki motoryzacyjne sprzedały za granicę części i akcesoria za 6,4 mld euro oraz silniki samochodowe warte 2,8 mld euro. Łączna wartość ich eksportu zbliżyła się do eksportu pojazdów samochodowych, wycenianego w 2011 roku na 9,5 mld euro. Całkowita wartość eksportu produktów motoryzacyjnych wyniosła 19,6 mld euro.

W 2011 roku motoryzacja odpowiadała za 14,5% wartości polskiego eksportu towarowego. Te dane najlepiej pokazują, jak wielkie znaczenie ma sektor motoryzacyjny dla polskiej gospodarki– dodaje Mirosław Michna.

W nadchodzących latach można spodziewać się dalszego wzrostu produkcji i eksportu motoryzacyjnego. Wskazują na to rekordowe inwestycje poniesione w polskiej motoryzacji w 2011 roku. Wartość nakładów inwestycyjnych w sektorze wyniosła 4,4 mld zł, co stanowiło aż 7,5% wszystkich nakładów w przemyśle. Wśród poszczególnych gałęzi przemysłu przetwórczego nieznacznie wyższe nakłady inwestycyjne odnotowano jedynie w przemyśle spożywczym, większym od motoryzacji o ponad połowę. Jednym z efektów tych inwestycji był wzrost zatrudnienia w sektorze o 7%. W 2011 roku w polskich fabrykach motoryzacyjnych pracowało 149,6 tys. osób.

Komentuj:

~S.K. 2012-07-19

To my mamy Polskie fabryki motoryzacyjne? Przecież wszystkie są z zagranicznych koncernów. FSO już nie ma

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Sportowy Toyota Yaris na horyzoncie
Sportowy Toyota Yaris na horyzoncie
Japoński producent przedstawił szkic Yarisa, który jest zapowiedzią sportowej wersji tego modelu. Na rynku samochód będzie konkurentem m.in. Forda Fiesty ST.