mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Motoryzacja szansą dla polskiej gospodarki

Motoryzacja szansą dla polskiej gospodarki

Polska jest regionalną potęgą w produkcji części motoryzacyjnych i samochodów, lecz większość z nich trafia na eksport, gdyż rynek lokalny od wielu lat jest pogrążony w maraźmie. Brak polityki motoryzacyjnej państwa uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału przemysłu samochodowego i spowalnia rozwój gospodarczy – wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Motoryzacja szansą dla polskiej gospodarki
W Europie Zachodniej sprzedawanych jest ok. trzydzieści samochodów na tysiąc osób populacji. W Polsce ten wskaźnik jest czterokrotnie mniejszy. W związku z likwidacją „kratki” spadł udział samochodów osobowych zarejestrowanych przez osoby prywatne - w tym prowadzące działalność gospodarczą. Polacy w dalszym ciągu chętnie korzystają z możliwości sprowadzenia używanych aut, które konkurują z nowymi. W 2011 r. urzędy celne dopuściły do obrotu 655,3 tys. aut używanych. Ok. 10% z nich miało mniej niż 4 lata, można więc szacować, że gdyby nie import samochodów z drugiej ręki, nabywcy powiększyliby rynek aut nowych o 50-60 tys. samochodów.

Rośnie produkcja autobusów, ale mimo to flota się starzeje. W 2011 roku zlokalizowane w Polsce fabryki wyprodukowały 4632 autobusy - o 11% więcej niż w poprzednim roku. Większość trafiła na eksport, dlatego w Polsce na 1000 mieszkańców przypadają tylko 3 autobusy, a struktura wiekowa parku nie napawa optymizmem. Na koniec 2010 roku 44,6% autobusów miało ponad 21 lat. Jedynie miasta odnawiały tabor.

Choć od dłuższego czasu produkcja samochodów osobowych w Polsce maleje, polski przemysł motoryzacyjny jako całość rozwija się bardzo dynamicznie.

W 2011 roku wartość produkcji sprzedanej polskich fabryk motoryzacyjnych wzrosła realnie o 13,6% w stosunku do 2010 roku i osiągnęła rekordowy poziom 107,2 mld zł. Co więcej, to już drugi rok z rzędu, w którym polska motoryzacja odnotowała kilkunastoprocentowy wzrost produkcji. Jest to głównie zasługa producentów części i podzespołów motoryzacyjnych– szacuje Mirosław Michna, Partner i Szef zespołu doradztwa dla sektora motoryzacyjnego KPMG w Polsce.

Części i akcesoria motoryzacyjne z roku na rok stają się coraz ważniejszym towarem eksportowym polskiego przemysłu. W 2011 roku polskie fabryki motoryzacyjne sprzedały za granicę części i akcesoria za 6,4 mld euro oraz silniki samochodowe warte 2,8 mld euro. Łączna wartość ich eksportu zbliżyła się do eksportu pojazdów samochodowych, wycenianego w 2011 roku na 9,5 mld euro. Całkowita wartość eksportu produktów motoryzacyjnych wyniosła 19,6 mld euro.

W 2011 roku motoryzacja odpowiadała za 14,5% wartości polskiego eksportu towarowego. Te dane najlepiej pokazują, jak wielkie znaczenie ma sektor motoryzacyjny dla polskiej gospodarki– dodaje Mirosław Michna.

W nadchodzących latach można spodziewać się dalszego wzrostu produkcji i eksportu motoryzacyjnego. Wskazują na to rekordowe inwestycje poniesione w polskiej motoryzacji w 2011 roku. Wartość nakładów inwestycyjnych w sektorze wyniosła 4,4 mld zł, co stanowiło aż 7,5% wszystkich nakładów w przemyśle. Wśród poszczególnych gałęzi przemysłu przetwórczego nieznacznie wyższe nakłady inwestycyjne odnotowano jedynie w przemyśle spożywczym, większym od motoryzacji o ponad połowę. Jednym z efektów tych inwestycji był wzrost zatrudnienia w sektorze o 7%. W 2011 roku w polskich fabrykach motoryzacyjnych pracowało 149,6 tys. osób.

Komentuj:

~S.K. 2012-07-19

To my mamy Polskie fabryki motoryzacyjne? Przecież wszystkie są z zagranicznych koncernów. FSO już nie ma

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport