mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > NAIAS 2009: W cieniu kryzysu

NAIAS 2009: W cieniu kryzysu

W dniu wczorajszym, w Detroit, w mieście, które jeszcze do niedawna bezapelacyjnie było uważane za stolicę motoryzacyjnego świata, ruszyła największa wystawa samochodowa za oceanem - North American International Auto Show (NAIAS).

NAIAS 2009: W cieniu kryzysu

Targi w Detroit, które mogą pochwalić się już ponad 100-letnią historią (od ponad 20 lat mają status międzynarodowych), to bez wątpienia pierwsza liga, jeśli chodzi o tego imprezy. Nie dość, że to od tej wystawy rozpoczynał się rok motoryzacyjny, to zawsze obecność na niej była obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcieli zaistnieć na rynku amerykańskim. Dlatego też, zawsze obfitowała w ogromną liczbę nowości, w tym oczywiście nie brakło naprawdę sporego grona światowych premier.

W ubiegłym roku hale wystawowe Cobo Center w Detroit (miejsce targów od 1965 r.) odwiedziło ponad 700 tys. zwiedzających, akredytowano ponad 6 tys. dziennikarzy z całego świata (z 63 krajów). Wśród zaprezentowanych nowości było ok. 50 światowych premier modeli produkcyjnych oraz konceptów.

Na atmosferę tegorocznej edycji targów NAIAS z całą pewnością olbrzymi wpływ będzie mieć trwający wciąż kryzys gospodarczy, którego skutki chyba najdobitniej odczuwa właśnie branża motoryzacyjna. Redukcja kosztów oraz konieczność wprowadzenia na rynek bardziej ekologicznych i oszczędnych modeli widać na każdym kroku. Część z producentów wręcz zrezygnowała z udziału w wystawie, co niewątpliwie jest ogromną stratą dla wizerunku salonu. Takie marki jak Nissan (Infiniti), Mitsubishi, Suzuki, Land Rover, Rolls-Royce, Porsche czy Ferrari motywowały swoje decyzje tym, iż nie mają obecnie do zaprezentowania żadnych istotnych nowości.

Oczywiście tych firm, dla których rynek amerykański jest wciąż najważniejszym rynkiem sprzedaży, nie mogło zabraknąć w Detroit. Każdy pokazuje jakieś nowości (łącznie według organizatorów pokazanych ma zostać ok. 50 światowych i amerykańskich premier). Jednak już gołym okiem widać, że również i w Ameryce producenci stawiają przede wszystkim na ekologię i oszczędność. Dominującymi modelami nie są już duże, paliwożerne modele, a coraz bardziej popularne stają się małe, miejskie auta. W przypadku dużych SUV-ów czy pickupów, których oczywiście nie mogło całkowicie zabraknąć, coraz częściej zastosowane zostały różne ekologiczne technologie, których zadaniem jest ograniczenie zużycia paliwa.

Pierwsze trzy dni targów (11-13 stycznia) przeznaczone są wyłącznie dla przedstawicieli prasy. Wtedy to odbędzie się większość konferencji, podczas których zaprezentowane zostaną wszystkie nowości przewidziane na tegoroczne targi. Kolejne dwa dni (14-15 stycznia) przeznaczone są świata biznesu. I wreszcie 16 stycznia odbędzie się tzw. dzień charytatywny, podczas którego zbierane będą pieniądze na kilkanaście amerykańskich fundacji charytatywnych. Bilet wstępu na tę ekskluzywną imprezę to 400 dolarów. Nie dziwi więc, iż tylko w zeszłym roku zebrano podczas tego jednego dnia ok. 6 mln USD. (od 1977 r. zebrano już łącznie ponad 77 mln USD).

Właściwe targi, dla zwiedzających, otwarte będą od 17 do 25 stycznia. Bilety wstępu kosztować będą 12 dolarów, dla dzieci od 7 do 12 lat oraz ludzi powyżej 65 roku życia bilet kosztuje 6 dolarów. Dzieci poniżej 6 lat wstęp mają bezpłatny.

Podczas pierwszego dnia prasowego miało miejsce jedno ważne wydarzenie - wybór najlepszego samochodu roku w dwóch kategoriach. I tak w kategorii aut osobowych zwyciężył, zdobywając tym samym tytuł Car of the Year, Hyundai Genesis, zaś Truck of the Year zdobył Ford F-150 (czytaj więcej).

Najciekawsze nowości wystawy NAIAS 2009: 

Audi R8 5,2 V10

Audi Sportback


BMW Z4

Cadillac Converj

Cadillac SRX

Dodge Circuit EV

Ford Mustang Shelby GT500

Honda Insight II

Lexus HS 250h

Maserati Quattroporte GT S

Mercedes BlueZero

Mercedes klasa E

Mercedes SLR

MINI Cabrio

Subaru Legacy Concept

Toyota Prius III

Volkswagen BlueSport

Volvo S60 Concept

Tematy w artykule: NAIAS

Podobne wiadomości:

Maserati Levante szykowane na przyszły rok

Maserati Levante szykowane na przyszły rok

Samochody luksusowe 2015-05-05

Cadillac postraszył modelem CTS-V

Cadillac postraszył modelem CTS-V

Premiery 2015-01-16

Komentuj:

~Qś 2009-01-13

jestem ciekaw dlacego E-klasse pokazali w Usa a nie w Europie, w Genewie bądź wNiemczech

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport