mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > NAIAS Detroit 2006 - Dzikość zmysłów

NAIAS Detroit 2006 - Dzikość zmysłów

"Drive Your Senses Wild" - i choć może nie jest to najlepsze w przypadku kierowania autem, to taki właśnie slogan przyświeca tegorocznej edycji jednej z najbardziej kojarzonych wystaw motoryzacyjnych na świecie.

NAIAS Detroit 2006 - Dzikość zmysłów

Pierwszy dzień targów NAIAS Detroit 2006 stał pod znakiem premier i prezentacji nowych samochodów lub pojazdów koncepcyjnych - i tak też będzie do końca trzech dni prasowych. Poza anonsowanymi wcześniej autami, szczególną uwagę zwracały tajemnice studiów projektowych. Do tych należy na pewno prototyp Lamborghini Miura. Na 40-lecie rasowego GT, które po raz pierwszy, w oryginalnym nadwoziu wystawione zostało w 1966 roku w Genewie, szef włoskiej stajni Stephen Winkelmenn i jej główny stylista Walter de Silva pokazali na co stać inżynierów i stylistów z Sant'Agata. Concept Miura - typ na najlepsze auto salonu.

Odrodzone Lambo to klasa supersport. Pułap niżej wpisuje się Nissan, który dla swej amerykańskiej marki Infiniti szykuje szykowny model dużego Coupe. Stylistyka Coupe Concept bardziej jednak przypomina ostatnie show-cary Toyoty i Lexusa, choć nie można jej odmówić klasy. Szklany dach ciągnie się od szyby przedniej do tylnej, lusterka z obiektywami kamer, 20-calowe, 9-ramienne, polerowane felgi - wszystko jest ewolucją kształtów znanych z modelu G.

Do "G", ale innego typu nawiązuje najnowszy Mercedes Benz GL450. Mocarny SUV ma być bronią na Audi Q7, Infiniti QX czy Lexusa GX. Trzy rzędy siedzeń, skóra i drewno rodem z klasy S i wszędobylska elektronika składająca nawet fotele na płasko - próżno tu szukać odwołań do stojącej raptem kilka metrów dalej "starej" G. Na amerykańskim rynku już w czerwcu w sedanie E320, a później na jesieni w GL320 dostępny ma być także najnowszy silnik diesla w technologii Bluetec - super czysty i bardzo oszczędny, jak zapowiedział na prezentacji Dieter Zetsche.

Inny niemiecki aspirant to Audi, które oprócz wchodzącego na wiosnę do sprzedaży SUV-a Q7 przywiozło do Detoit S-ki na bazie modeli A6 i A8. Mniejszy, smerfnie-niebieski model to dostępny już wkrótce, jako rodzinny sedan lub kombi, "ścigant" mający rywalizować z M5 i E AMG. Pod maską widlasta, 5,2-litrowa dziesiątka w systemie FSI. Ta sama napędzać będzie salonkę S8. Jedyna różnica to wyższa o 30 KM moc i moment przy wyższych obrotach. W S8 także po raz wtóry zaingerowała duńska firma high-end Bang & Olufsen, dodając unikalny zestaw czternastu głośników zmieniających auto w wyciszoną od zewnątrz halę koncertową na kółkach.

Ameryka też się trzyma, to jednak osobny rozdział. Bodaj największy show zgotowały dwie inne marki koncernu DaimlerChrysler. Czerpiąc źródło z jednej i tej samej płyty podwoziowej co modele 300C, Magnum i Charger powstały dwa koncepty, tak podobne, jak odmienne. Oba, Dodge Challenger i Chrysler Imperial, kontynuują chlubną tradycję Nowego Lądu. Wróciły czasy Hemi i pełnych przepychu wnętrz. 6,1-litrowiec pod maska prototypu Challenger R/T 2010 ogłusza hukiem niewłączonego silnika, a ilość skóry, chromu i drewna w Rolls-Royce'o podobnym Chryslerze wystarczyłaby do wykończenia kilku Mercedesów. Szef amerykańskich stylistów koncernu, Trewor Creed, najbardziej jednak chwalił możliwość jazdy modelami "spod igły", co w jego rozumieniu znaczy: "tylko czekać na wersje produkcyjne". Poczekamy, zobaczymy.

Póki co, na horyzoncie dwóch kolejnych dni prasowych na North American International Auto Show Detroit 2006 jeszcze wiele ciekawych prezentacji. Niestety dla "lokalnych" firm, dwa najważniejsze laury roku padły łupem producenta z Azji. Ósma generacja Hondy Civic nagrodzona została mianem Car, a nietypowy pick-up Ridgeline (też spod dużego "H") otrzymał tytuł Truck of th Year 2006.

Zobacz galerie zdjęć z targów NAIAS Detroit 2006

Więcej wkrótce. Zmysły dopiero podrażnione.

Do 10 stycznia potrwają dni prasowe, 11 i 12 odbędą się dni biznesowe dla przedstawicieli przemysłu oraz zaproszonych gości. 13 stycznia to będzie specjalny dzień charytatywny (w zeszłym roku dochód tylko z tego dnia wyniósł 7 milionów dolarów). Dla pozostałych targi NAIAS otwarte będą od 14 do 22 stycznia, w godzinach od 9 rano do 22 wieczorem. Bilet kosztuje 12 dolarów, dla osób starszych powyżej 65 lat - 6 dolarów, dla dzieci od 7 do 12 lat - 5 dolarów. Dzieci młodsze pod opieką dorosłych mają wstęp wolny. W zeszłym roku hale wystawowe odwiedziło łącznie 773.422 osoby.

Czytaj także:
NAIAS Detroit 2006 - Sen na jawie

premiery:koncepty: 

Audi S6

Audi S8

Chevrolet Suburban

Chrysler Aspen

Ford Edge

Ford Shelby GT 500

GMC Yukon XL

Hummer H3X 

Jeep Wrangler

Lexus LS 460

Lincoln MKX

Mercedes GL

Mitsubishi Eclipse Spyder

Nissan Sentra

Pontiac Solstice GPX

Porsche Cayenne Turbo S

Saleen S 331

Toyota Camry

Aston Martin Rapide

Audi Roadjet Concept

Chrysler Imperial

Dodge Challenger Concept 

Edag Pontiac Solstice

Ford F-250 Super Chief

Ford Reflex

Hyundai HCD9 Talus 

Infiniti Coupe

Kia Soul 

Lamborghini Miura

Mazda Kabura 

Mazda CX-7 

Mitsubishi Concept-CT 

Nissan Urge

Saab 9-5 BioPower

Volkswagen GX3

Volvo C30


Podobne wiadomości:

Audi S6: Definicja sportu

Audi S6: Definicja sportu

Premiery 2006-01-12

NAIAS Detroit 2006 - Sen na jawie

NAIAS Detroit 2006 - Sen na jawie

Aktualności 2006-01-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport