mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > NIK: system szkoleń kierowców autobusów i ciężarówek jest zły

NIK: system szkoleń kierowców autobusów i ciężarówek jest zły

Najwyższa Izba Kontroli bardzo źle ocenia system szkoleń dla kierowców autobusów i ciężarówek. Kontrola wykazała, że ok. 10 proc. kierowców autobusów i ponad 17 proc. kierowców samochodów ciężarowych z dwuletnim stażem nie ma pełnych kwalifikacji.

NIK: system szkoleń kierowców autobusów i ciężarówek jest zły

Kontrola NIK objęła Ministerstwo Infrastruktury oraz osiem urzędów wojewódzkich i trwała od 2007 r. do maja ub.r. 

Zgodnie z przepisami m.in. Prawa o ruchu drogowym, zawodowi kierowcy autobusów i ciężarówek są zobligowani do odbycia dodatkowych specjalistycznych szkoleń np. jazdy w warunkach ekstremalnych oraz szkoleń okresowych i uzyskania odpowiedniego wpisu do prawa jazdy. Niestety duży odsetek kierowców nie przechodzi wymaganych szkoleń a jedną z przyczyn, zdaniem NIK, jest opieszałość Ministerstwa Infrastruktury w przygotowywaniu przepisów wprowadzających nowy system szkoleń. Został on opóźniony o blisko dwa lata - odpowiednie zmiany w prawie wprowadzono dopiero w 2008 r. W dodatku okazały się one trudne do realizacji, gdyż wymagały od ośrodków szkoleniowych wyposażenia, którego w Polsce nie ma (np. miejsc do jazdy w różnego rodzaju warunkach specjalnych). 

Kontrola NIK wykazała również, że pięciu wojewodów nie powołało komisji egzaminacyjnych, co utrudniało kierowcom dostęp do uprawnień. Brakuje także instruktorów. W siedmiu urzędach wojewodowie nie przygotowali pytań i nie powołali komisji egzaminacyjnych dla instruktorów techniki jazdy.

NIK zwrócił także uwagę na to, że minister infrastruktury przedłużył ośrodkom szkoleniowym termin na dostosowywanie do nowych wymagań. Do 2011 r. kierowcy będą szkoleni w ośrodkach bez pełnego wyposażenia do jazdy w ekstremalnych warunkach. Dodatkową barierą dla kierowców są koszty szkolenia w wysokości 6-8 tys. zł. To kolejna z przyczyn tego, że spośród 4128 skontrolowanych kierowców autobusów i 4780 kierowców ciężarówek, szkolenia okresowego nie odbyło odpowiednio ponad 5 proc. i blisko 11 proc. kierowców.

Według NIK problem pogłębia fakt, że w Prawie o ruchu drogowym nie przewidziano sankcji za brak wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego.

Podobne wiadomości:

Koniec sadzenia drzew przy drogach - Trybunał orzekł

Koniec sadzenia drzew przy drogach - Trybunał...

Aktualności 2015-12-01

Znamy jeszcze jedną przyczynę korków

Znamy jeszcze jedną przyczynę korków

Polskie drogi 2015-08-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport