mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > NIK: system szkoleń kierowców autobusów i ciężarówek jest zły

NIK: system szkoleń kierowców autobusów i ciężarówek jest zły

Najwyższa Izba Kontroli bardzo źle ocenia system szkoleń dla kierowców autobusów i ciężarówek. Kontrola wykazała, że ok. 10 proc. kierowców autobusów i ponad 17 proc. kierowców samochodów ciężarowych z dwuletnim stażem nie ma pełnych kwalifikacji.

NIK: system szkoleń kierowców autobusów i ciężarówek jest zły

Kontrola NIK objęła Ministerstwo Infrastruktury oraz osiem urzędów wojewódzkich i trwała od 2007 r. do maja ub.r. 

Zgodnie z przepisami m.in. Prawa o ruchu drogowym, zawodowi kierowcy autobusów i ciężarówek są zobligowani do odbycia dodatkowych specjalistycznych szkoleń np. jazdy w warunkach ekstremalnych oraz szkoleń okresowych i uzyskania odpowiedniego wpisu do prawa jazdy. Niestety duży odsetek kierowców nie przechodzi wymaganych szkoleń a jedną z przyczyn, zdaniem NIK, jest opieszałość Ministerstwa Infrastruktury w przygotowywaniu przepisów wprowadzających nowy system szkoleń. Został on opóźniony o blisko dwa lata - odpowiednie zmiany w prawie wprowadzono dopiero w 2008 r. W dodatku okazały się one trudne do realizacji, gdyż wymagały od ośrodków szkoleniowych wyposażenia, którego w Polsce nie ma (np. miejsc do jazdy w różnego rodzaju warunkach specjalnych). 

Kontrola NIK wykazała również, że pięciu wojewodów nie powołało komisji egzaminacyjnych, co utrudniało kierowcom dostęp do uprawnień. Brakuje także instruktorów. W siedmiu urzędach wojewodowie nie przygotowali pytań i nie powołali komisji egzaminacyjnych dla instruktorów techniki jazdy.

NIK zwrócił także uwagę na to, że minister infrastruktury przedłużył ośrodkom szkoleniowym termin na dostosowywanie do nowych wymagań. Do 2011 r. kierowcy będą szkoleni w ośrodkach bez pełnego wyposażenia do jazdy w ekstremalnych warunkach. Dodatkową barierą dla kierowców są koszty szkolenia w wysokości 6-8 tys. zł. To kolejna z przyczyn tego, że spośród 4128 skontrolowanych kierowców autobusów i 4780 kierowców ciężarówek, szkolenia okresowego nie odbyło odpowiednio ponad 5 proc. i blisko 11 proc. kierowców.

Według NIK problem pogłębia fakt, że w Prawie o ruchu drogowym nie przewidziano sankcji za brak wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego.

Podobne wiadomości:

Bezdotykowa nawigacja

auto motor i sport 0000-00-00

KE bada niemiecką płacę minimalną dla kierowców

KE bada niemiecką płacę minimalną dla...

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?