mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Na światłach czy bez?

Na światłach czy bez?

Od dziś (01.03) nie obowiązuje nakaz jazdy na światłach mijania w dzień. Władze apelują jednak o rozsądek i nie wyłączanie świateł, bowiem dzięki temu poprawia się bezpieczeństwo na drodze.

Na światłach czy bez?

W 2006r. na polskich drogach zginęły 5.103 osoby, a 57.930 zostały ranne. Ponad 50% wypadków ma miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności, kiedy nie ma obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. Według szacunków ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące wiosenno-letnie zimniejszy liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%.

Badania przeprowadzone dla Komisji Europejskiej przez SWOV Institute for Road Safety Research w 1998 r. pokazują także, że obowiązkowa jazda na światłach w okresie dobrej widoczności wprowadzona we wszystkich krajach UE pomogłaby zapobiec ponad 12% wypadków drogowych, pozwoliłaby uratować ponad 20% ofiar.

Ekspertyzy naukowe mówią, że dzięki włączonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest widoczny z większej odległości. Łatwiej oszacować prędkość auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów. Mogą oni wtedy o wiele wcześniej dostrzec samochód i dostosować odpowiednio swoje zachowanie.

O tym, że jazda na włączonych światłach mijania w dzień przez cały rok poprawia bezpieczeństwo na drodze mogli się już przekonać także kierowcy w Austrii, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Szwecji, na Łotwie, Słowenii, Słowacji, Węgrzech i we Włoszech. W Polsce od kilku lat istnieje obowiązek jazdy na światłach mijania w okresie jesienno-zimowym. Około jedna czwarta aktywnych kierowców jeździ z zapalonymi światłami w mieście i poza miastem,  w ciągu dnia, przez cały rok. 82% aktywnych kierowców uczestniczących w badaniu Pentora uważa, iż pozytywnym efektem jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami jest poprawa widoczności samochodu i większe bezpieczeństwo prowadzącego (27%).

Być może także i w naszym kraju pojawi się przepis mówiący o obowiązkowej jeździe na światłach mijania przez 365 dni w roku. Obecnie nad taką ustawą pracuje sejm. Jeśli proces legislacyjny zakończy się pomyślnie obowiązek jazdy na światłach przez cały rok zacznie obowiązywać wiosną, najpóźniej latem tego roku.

W Polsce obowiązek używania świateł w ciągu dnia od 1 października do 1 marca wprowadzono w 1991 r. W 1997 r. skrócono czas obowiązywania tego przepisu do ostatniego dnia lutego.

Czytaj także:

UE: Na światłach przez cały rok z nowym prawem jazdy 2006-12-15

Włączaj światła przez cały rok 2006-05-17

Komentuj:

~Master 2007-03-09

Tu nie chodzi o środowisko, nikt nie założy filtra na wulkan mówiąc: "od dziś żadnego CO2 do atmosfery!!!", to brak zainteresowania się problemem wypadków na drogach i zdecydowane zacofanie, jak również, a może przede wszystkim miernota umysłowa nieumiejących się poprawnie wysłowić ćwoków z branży ustawodawczej którzy wciskają kit pt. "jaśniej, bezpieczniej!!!" Bo przecież dobrzy kierowcy wypadki omijają dzięki oświetleniu... A gdyby każdy kursant preżył wstrząs widząc bez cenzury jak wygląda mózg na zderzaku Stralisa i to w taki sposób, żeby go nie zapomniał, może wypowiedź żony i dzieci tęskniących za mężem i ojcem przemówiłaby im do rozumu, kurs prawa jazdy zdrożałby o ok. 20 PLN, Społeczeństwo Obywatelskie zwolnione z opłat... Ale grunt to oświetlenie...

~jeszcze jeden zdrowy rozsądek 2007-03-08

Popieram "Zdrowy rozsądek" lobby paliwowe i policyjne niech sie ugryzie w .... Jesli ktos mysli to bedzie jezdzil bez swiatel i za taka opcja bedzie obstawal. Wypadki nie sa powodowane brakiem swiatel tylko poziomem wyszkolenia "parkingowych" kierowcow oraz tych ktorzy nigdy nie powinni siadac za kierownica (klania sie brak badan psychotechnicznych). Nie wspomne o srodowisku ktoremu dostarczymy milionow ton zanieczyszczen.

~Capsell 2007-03-08

Ponad 50% wypadków ma miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie KIEDY NAJWIęCEJ PODRóżUJEMY. Więc nic w tym dziwnego, że na naszych drogach kierowcy są zmęczeni. Często na przejechanie 500km potrzeba 12 h....

~CyberMan 2007-03-02

Moim zdaniem powinno jeździć się na światłach przez cały rok, ale poza miastem, ponieważ w mieście nie widzę większego znaczenia.

~Zdrowy Rozsądek 2007-03-01

Jak zwykle wygrywa prywatny inters Panów Posłów i Senatorów nie liczacych się z opinią innych. Tylko kasa. Brawa dla lobbystów "pomysłu jeżdżenia na swiatłach cały rok" . Światła to tylko przykrywka... Każdy wie przed czym. W ostatnim Motorze czy Auto Świecie jest wykres kolumnowy przedstawiający ilu ludzi ginie w wypadkach w tak rozsławionych krajch w których używa się swiateł cały rok. Ludzie nie tędy droga. Przedstawianie statystyk , w których najwięcej ludzi ginie w lecie nie udowadnia moim zdaniem skali zjawiska. Istnieje wiele innych czynników wpływających na taki stan rzeczy. Są nimi między innymi stan fizyczny i psychiczny kierowcy. Przykłady można mnożyć. Ustawodawca powinien jednak myśleć o wszystkich rodakach stosując taki zapis , w którym zaleca się używanie świateł przez cały rok ALE NIE JEST OBOWIĄZKOWE. Tak jest np. w SZWAJCARII.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport