mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Najbardziej i najmniej bezpieczne modele 2008 roku

Najbardziej i najmniej bezpieczne modele 2008 roku

32 przetestowane modele, pierwsze testy zderzeniowe symulujące uderzenie w tył auta, zapowiedź niemal całkowicie odmiennego systemu oceniania testowanych aut - tak w wielkim skrócie przedstawia się miniony rok w Euro NCAP. Które więc z debiutujących na europejskim rynku w 2008 roku modeli okazały się najbardziej bezpieczne, a które zapewniają najniższy poziom bezpieczeństwa?

Najbardziej i najmniej bezpieczne modele 2008 roku

Największą grupę przetestowanych w zeszłym roku samochodów stanowili przedstawiciele segmentu określanego przez Euro NCAP jako supermini, a obejmującego swym zakresem rynkowe segmenty A i B. Spośród ośmiu maluchów wynikiem pięciogwiazdkowym za ochronę dorosłych pasażerów może poszczycić się trójka - Alfa Romeo Mito, Ford Fiesta oraz Seat Ibiza. Najgorzej z tego grona wypadła Dacia Sandero, uzyskując trzy gwiazdki.

Pięć gwiazdek było za to normą w minionym roku wśród poddanych próbom zderzeniowych modelom z klasy średniej niższej oraz średniej. Wszystkie 10 aut zdobyło komplet gwiazdek, jednak to kolejna generacja Renault Megane zasłużyła na największe pochwały. Kompaktowe Renault za ochronę dorosłych pasażerów uzyskało 37 punktów na 37 możliwych, wyrównując tym samym rekordowe osiągnięcie należące do Nissana Qashqaia.

W 2008 roku po raz pierwszy Euro NCAP przetestowało modele z segmentu pickupów - i to od razu cztery modele. Jak słusznie zauważyli przedstawiciele tej organizacji, obecnie pickupy to już nie tylko pojazdy służące do przewozu różnego rodzaju towarów, to także auta, które coraz częściej pełnią funkcje rodzinne. Niestety, pickupy nie zdały raczej tego egzaminu. Właściwie obronną ręką wyszedł tylko Mitsubishi L200, który zdobył cztery gwiazdki. Ford Ranger oraz Isuzu D-Max otrzymały po dwie gwiazdki, zaś w pierwszym swym podejściu Nissan Navara tylko jedną. W tym ostatnim przypadku zawiódł moduł sterujący poduszkami powietrznymi, dlatego też Japończycy bardzo szybko dokonali modyfikacji, przeprowadzili zakrojoną na szeroką skalę kampanię serwisową oraz ponownie poddali auto próbom zderzeniowym. W efekcie tych działań Navara uzyskała trzy gwiazdki.

>>Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP<<

Łącznie na 32 modele, nieco ponad połowa (17) zdobyła pięć gwiazdek w tej kategorii testów. Kolejnych 11 uzyskało cztery gwiazdki, dwa modele uzyskały po 3 gwiazdki (w tym po powtórzonym teście Nissan Navara) oraz dwa pickupy uzyskały tylko dwie gwiazdki.

Ochrona dorosłych pasażerów, choć chyba najbardziej promowana, jednak nie jest jedyna. W przypadku ochrony naszych milusińskich stopniowo jest coraz lepiej, choć wciąż niedostępny dla żadnego producenta jest wynik pięciogwiazdkowy w tej kategorii. W minionym roku 20 modeli uzyskało 4 gwiazdki, 11 zaś 3 gwiazdki. Najgorzej pod tym względem wypadło Isuzu D-Max, z zaledwie dwoma gwiazdkami.

O ile poziom bezpieczeństwa, w tym uzyskiwanych ocen, za ochronę pasażerów oraz dzieci w ostatnich latach ciągle się podnosi, to bezpieczeństwo pieszych pozostaje na wciąż zatrważająco niskim poziomie. Żaden model nie powtórzył maksymalnego w tej części testu wyniku czterech gwiazdek, jaki do tej pory udało się uzyskać tylko Citroenowi C6 w 2005 r. Tylko osiem aut zdobyło w ubiegłym roku trzy gwiazdki, 17 - dwie, zaś 7 zaledwie jedną.

>>Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP<<

W 2008 roku po raz pierwszy Euro NCAP przeprowadziło testy symulujące uderzenie w tył auta (próbom tym poddanych zostało 25 modeli). I choć nie miały one jeszcze wpływu na oficjalne wyniki testów zderzeniowych poszczególnych modeli, to jednak dają jakiś obraz na ochronę podczas tego typu zderzeń. Najlepiej przed urazami kręgów szyjnych (są to najczęstsze obrażenia podczas takiego zderzenia) chronią Alfa Romeo MiTo, Audi A4, Opel Insignia Volkswagen Golf VI i Volvo XC60. Najgorsze rezultaty uzyskały Daihatsu Cuore, Citroen Berlingo, Hyundai i10, Citroen C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308CC i Suzuki Splash. Pozostałe modele uzyskały średnie oceny.

Rozpoczęty już 2009 rok przyniesie sporo i to dość istotnych zmian w systemie oceniania rozbijanych aut. Przede wszystkim, zgodnie z wieloma postulatami, będzie jedna łączna ocena, jaką zapewnia dany model wszystkim pasażerom oraz pieszym. Oceny cząstkowe oczywiście pozwolą, tak jak to było do tej pory, zorientować się, jaki jest osobno poziom bezpieczeństwa dla dorosłych pasażerów, dzieci czy pieszych. Ponadto do ogólnej oceny dołączone zostaną nowe kryteria, w tym m.in. ocena za ochronę podczas uderzenia w tył auta, a także za posiadanie niektórych systemów zwiększających bezpieczeństwo. Najważniejsze będzie tu ESP, bez ktorego nie będzie możliwe uzyskanie pięciu gwiazdek. Pierwsze w nowym roku wyniki testów zderzeniowych według nowej formuły mają zostać opublikowane 19 lutego.

>>Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP<<

 ochrona pasażerów
ochrona dzieci

ochrona pieszych
 
supermini
      

Alfa Romeo Mito
Dacia Sandero
Daihatsu Cuore
Hyundai i10
Ford Fiesta
Ford Ka
Seat Ibiza
Suzuki Splash

* * * * *
* * *
* * * *
* * * *
* * * * *
* * * *
* * * * *
* * * *

 

* * *
* * * *
* * *
* * * *
* * * *
* * *
* * * *
* * *

 * *
*
* *
* * *
* * *
* *
* * *
* * *
 
mały samochód rodzinny
      
Hyundai i30
Peugeot 308CC
Renault Megane
Volkswagen Golf VI
* * * * *
* * * * *
* * * * *
* * * * *
 * * * *
* * *
* * * *
* * * *
 

* *
* *
* *
* * * 

 
samochód rodzinny
      
Audi A4
Citroen C5
Honda Accord
Lancia Delta
Opel Insignia
Skoda Superb
* * * * *
* * * * *
* * * * *
* * * * *
* * * * *
* * * * *
 * * * *
* * * *
* * * *
* * *
* * * *
* * * *
 

* *
* *
* * *
* *
* *
* * 

 
minivan
      
Citroen Berlingo
Renault Kangoo
* * * *
* * * *
 * * * *
* * * *
 * *
* *
 
van
      
Mercedes Viano
Volkswagen Caravelle
* * * *
* * * *
 * * *
* * * *
 *
*
 
mały terenowy
      
BMW X3
Daihatsu Terios
Ford Kuga
Renault Koleos
Volvo XC60

* * * *
* * * *
* * * * *
* * * * *
* * * * *

 * * * *
* * *
* * * *
* * * *
* * * *
 *
* * *
* * *
* *
* *
 
terenowy
      
Mercedes klasa M
* * * * * * * *  *  
pickup
      
Ford Ranger
Isuzu D-Max
Mitsubishi L200
Nissan Navara*
* *
* *
* * * *
* * *
 

* * *
* *
* * *
* * * * 

 * *
*
*
* *
 
*wynik z powtórzonego testu Nissana Navara
Tematy w artykule: Euro NCAP

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Mikrosamochody oblały testy zderzeniowe

Mikrosamochody oblały testy zderzeniowe

Aktualności 2016-04-25

Komentuj:

~wolne zarty 2009-01-22

odrzuc w takim razie pieszych i dodaj punkty za bezpieczeństwo dorosłych i bezpieczeństwo dzieci. Nadal golf (77) wygrywa z meganką (76). Mało istotne jest to, czy raczkował, czy nie raczkował. Ważne, że teraz megane nie wygrywa i tyle. A stereotypu i tak nie zmienią takie rankingi. Zapytaj na ulicy. Prawie każdy odpowie, że najbezpieczniejsze jest volvo, hehe.

~wvw 2009-01-22

bzdury piszesz i tyle - po co komu kto kupuje samochod wnikać w szczegóły bezpieczeństwa pieszych ? Gdy megane dostał pierwsze 5 gwiazdek to volkswagen ledwie raczkowal w bezpieczeństwie. Teraz dogania renault kopiując rozwiązania techniczne z renault...

~wolne zarty 2009-01-22

Jak wnikniesz w te szczegóły, to się okarze, że właśnie Megane przegrywa z VW Golf VI (innych już nawet nie analizowałem). Bezpieczeństwo, to nie tylko jedna kategoria "dorośli", gdzie Megane ma 37 pkt. (Golf 36). Jest jeszcze bezpieczeństwo dzieci (megane 39, golf 41) i bezpieczeństwo pieszych (megane tylko 11 i golf aż 22). Jak widać właśnie z tych szczegółów, to Renault stawia tylko na główny ranking i pod niego produkuje swoje auta. Liczą przy tym na to, że czytelnicy rankingów będa mało wnikliwi i nie zwrócą uwagi na szczegóły (albo, tak, jak asd nie zrozumieja ich).

~asd 2009-01-22

Jak zwykle od 10 lat RENAULT MEGANE jest najbezpieczniejszym kompaktem i jeśli wnikać w szczegóły to jest bezpieczniejsze od VOLVO, SAAB czy niemieckich marek. MERCI !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport