mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Najbezpieczniejsze auta 2010 roku

Najbezpieczniejsze auta 2010 roku

W jakich autach szansa na wyjście z wypadku bez szwanku jest najwyższa? Euro NCAP w ubiegłym roku poddała testom zderzeniowym łącznie 29 modeli. Zobacz, które z nich okazały się najbezpieczniejsze, a które najmniej odporne na zniszczenia.

Najbezpieczniejsze auta 2010 roku

Spośród 29 przetestowanych aut 65 proc. uzyskało najwyższą łączną ocenę pięciu gwiazdek. W porównaniu do roku 2009 oznacza to jednak wyraźny spadek, gdyż wówczas aż 90 proc. uzyskało pięciogwiazdkowy rezultat. Czy to oznacza, że nagle koncerny samochodowe zaczęły produkować mniej bezpieczne auta? Niekoniecznie. Od początku 2010 roku obowiązują bowiem zmienione kryteria oceniania, a tym samym trudniej jest uzyskać maksymalną liczbę gwiazdek. Takie działanie ma oczywiście na celu zmotywowanie producentów do tworzenia jeszcze bardziej bezpiecznych aut. Jak pokazują bowiem poprzednie lata, sztuka ta organizacji Euro NCAP udaje się wyśmienicie. Podnoszona poprzeczka wymagań, aby uzyskać pięć gwiazdek (tylko taki wynik z marketingowego punktu widzenia nadaje się do wykorzystania), sprawia, że rośnie ogólny poziom bezpieczeństwa nowych samochodów dostępnych w sprzedaży.

Spośród przetestowanych w ubiegłym roku modeli najlepszymi (czyt. najbezpieczniejszymi) okazały się odpowiednio Honda CR-Z (supermini), Alfa Romeo Giulietta (mały samochód rodzinny), Toyota Verso (minivan), Kia Sportage (małyterenowy) oraz BMW seria 5 (luksusowe). Najlepszy oznacza w tym przypadku te auta, które uzyskały odpowiednio wysokie noty w czterech ocenianych kategoriach, dzięki czemu otrzymały pięć gwiazdek. Gorsza ocena w przynajmniej jednej z tych kategorii, przy nawet maksymalnych w pozostałych, sprawi, że auto nie otrzyma pięciu gwiazdek w ocenie łącznej.


Poza zwycięzcami w powyższych kategoriach, na szczególne uznanie zasługuje jeszcze sześć innych modeli - Suzuki Swift, Kia Venga, BMW X1, Volkswagen Sharan/Seat Alhambra i Citroen C4 - wszystkie one uzyskały łączny wynik powyżej 80 proc.

Na drugim biegunie znalazł się Landwind CV9 - pierwszy chiński model przetestowany przez Euro NCAP. Chińczycy liczyli na co najmniej trzy gwiazdki, gdyż auto skonstruowano specjalnie z myślą o europejskich standardach bezpieczeństwa. Skończyło się na jednej gwiazdce mniej. Również słabo, bo tylko na trzy gwiazdki, crash test zdał Citroen Nemo. Tu główną przyczyną był brak system ESP.

Najbezpieczniejsza z punktu widzenia dorosłych pasażerów okazała się Alfa Romeo Giulietta (97 proc). Nieznacznie gorszy wynik uzyskały Ford Grand C-Max i Volkswagen Sharan/Seat Alhambra (po 96 proc.) oraz BMW serii 5 (95 proc.). Jeśli zależy nam w szczególności na bezpieczeństwie podróżujących z nami dzieci, wówczas warto rozważyć takie auta jak Hyundai ix35 (88 proc.), Kia Sportage i BMW X1 (po 86 proc.) oraz Alfa Giulietta i Citroen C4 (po 85 proc.). Jeśli z kolei wybitnie zależy nam na bezpieczeństwie pieszych, w razie kolizji z takim, powinniśmy wybrać serię 5 (78%) bądź Hondę CR-Z (71%). Wciąż jednak w tej kategorii koncerny samochodowe mają sporo do nadrobienia.

marka model
liczba gwiazdek
dorośli
dzieci
piesi
systemy bezpieczeństwa
luksusowe

    
BMW seria 5
* * * * *95%
83%
78%
100%
Jaguar XF
* * * * 78%
65%
43%
71%
Mercedes klasa E
* * * * *86%
77%
59%
86%
samochody rodzinne
     
Seat Exeo
* * * * 77%
81%
50%
57%
Volkswagen Passat
* * * * *91%
77%
54%
71%
vany
     
Volkswagen Sharan
* * * * *96%
80%
46%
71%
Seat Alhambra
* * * * *96%
80%
46%
71%
pickupy

    
Volkswagen Amarok
* * * * 86%
64%
47%
57%
małe samochody rodzinne
     
Alfa Romeo Giulietta
* * * * *97%
85%
63%
86%
Citroen C4
* * * * *90%
85%
43%
97%
minivany
     
Citroen Nemo
* * * 59%
74%
55%
29%
Ford C-Max
* * * * *92%
83%
50%
71%
Ford Grand C-Max
* * * * *96%
81%
50%
71%
Kia Venga
* * * * 79%
66%
64%
71%
Kia Venga (powtórzony test)
* * * * *89%
85%
64%
71%

Landwind CV9

* * 34%
45%
31%
29%
MINI Countryman
* * * * *84%
83%
63%
71%
Nissan Cube
* * * * 83%
64%
56%
84%
Opel Meriva
* * * * *89%77%
55%86%
Toyota Verso
* * * * *89%
75%
69%
86%
małe terenowe
     
BMW X1
* * * * *87%
86%
64%
71%
Hyundai ix35
* * * * *90%
88%
54%
71%
Kia Sportage
* * * * *93%
86%
49%
86%
Mazda CX-7
* * *  76%
79%
43%
71%
Mercedes GLK
* * * * *89%
76%
47%
86%
supermini
     
Audi A1
* * * * *90%
79%
49%
86%
Honda CR-Z
* * * * *93%
80%
71%
86%
Nissan Micra
* * * * 84%
79%
58%
57%
Suzuki Swift
* * * * *94%
82%
62%
71%
      

Gwiazdki gwiazdkami, ale o bezpieczeństwie na drodze decydują przede wszystkim ludzie prowadzący samochody. Dlatego nie należy przeceniać wyników testów zderzeniowych, bo przy zderzeniu z bardzo dużą prędkością nie pomogą nawet najbezpieczniejsze modele wg Euro NCAP. Z drugiej jednak strony, w wielu przypadkach o konsekwencjach wypadku drogowego mogą zdecydować niuanse. Dlatego rozważając zakup nowego samochodu, warto także spojrzeć na wyniki, jakie uzyskały poszczególne modele, znajdujące się w kręgu naszego zainteresowania, w testach zderzeniowych.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport