mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Najczęstsze problemy z używanymi samochodami

Najczęstsze problemy z używanymi samochodami

Kupno auta na rynku wtórnym wiąże się z wieloma ryzykami. A to nieprawdziwe informacje o stanie technicznym, a to ukryta historia wypadkowa, a w skrajnych przypadkach nawet ryzyko nabycia samochodu będącego przedmiotem kradzieży. Jak się jednak okazuje, powyższe przypadki nie zdarzają się tylko Polakom, ale występują w całej Europie. Choć z różnym natężeniem.

Najczęstsze problemy z używanymi samochodami

Komisja Europejska po raz kolejny przyjrzała się europejskiemu rynkowi aut używanych i najczęstszym problemom, z jakimi spotykają się osoby kupujące samochody z drugiej ręki. Badanie KE wykazało, iż problemy na rynku używanych samochodów kosztują europejskich konsumentów pomiędzy 1,9 a 4,1 bilionów euro. Co więcej, 41% konsumentów w UE doświadczyło problemów z autem już w ciągu roku od zakupu, z tego najwięcej, bo aż 40%, już w pierwszym miesiącu użytkowania.

W badaniu przeprowadzonym przez Komisję wzięło udział prawie 24.500 konsumentów, którzy kupili używany samochód w ciągu ostatnich trzech lat. Z tej liczby 1039 osób to Polacy.

Jak się okazuje, przeciętny Europejczyk preferuje auta używane z rynku krajowego, zaledwie 3,6% osób decyduje się na zakup auta poza granicami kraju. Całkowicie inaczej to wygląda, jeśli przyjrzymy się poszczególnym krajom. W państwach nowej UE odsetek osób nabywających samochód używany zagranicą wynosi już 12,6%. Liderami pod tym względem są Rumunia (30%) oraz Malta (28%). Polska z 13-proc. wynikiem plasuje się na siódmym miejscu. Jeśli już mówimy o sprowadzanych autach, najczęściej są to samochody z Niemiec (42%). Kolejne miejsca zajmują Belgia (9%) oraz Włochy (6%).

A jakie marki Europejczycy najchętniej kupują na rynku wtórnym? Najczęściej są to Fordy (11%) przed Renault (10%). Kolejne miejsca zajmują Volkswagen (9%), Opel (9%), Peugeot (7%) i Citroen (6%). Jeśli jednak mowa o markach sprowadzanych, czołówka wygląda nieco inaczej. Najchętniej sprowadzane są modele marki BMW (11%), Volkswagen (11%), Audi(8%) i Opel (7%). W Polsce liderem rynku samochodów używanych są Volkswagen i Opel (po 10%), przed Fordem (9%) i Renault (7%).

Średni wiek kupowanego auta używanego w Europie wyniósł 6,2 roku, podczas gdy w Polsce 6,6 roku. Co piąty Polak kupuje auto używane w wieku do dwóch lat i od 2 do 4 lat. Najstarsze, ponad 12-letnie "używki", kupuje 15% Polaków (w całej Europie 12%). Średni przebieg kupionego w całej Europie auta wynosił nieco ponad 87 tys. km, podczas gdy w krajach nowej Unii aż 121,9 tys. km, niemalże tyle samo co w Polsce. Niechlubnymi liderami pod tym względem są Litwa i Łotwa, gdzie średni przebieg używanego pojazdu wynosił 159 i 160 tys. km.

Dość spore dysproporcje w powyższych liczbach skutkują również i w późniejszych problemach, jakie się pojawiają w zakupionych samochodach. Podczas gdy 37% badanych osób ze starej UE narzekało na kłopoty ze swoim samochodem w okresie roku od zakupu auta, w nowej Unii odsetek tych osób wyniósł już 60%. W Bułgarii (70%) i na Łotwie (67%) nowi właściciele borykają się z największą liczbą usterek w kupionych autach. Pod tym względem polski rynek wtórny samochodów wygląda niewiele lepiej - 61% osób, które kupiły używane auta, narzekało później na pojawiające się problemy. W Polsce, podobnie jak i w dwunastu innych państwach, w kupionym samochodzie używanym wykryto cztery albo więcej problemów.
 
Najczęstsze problemy, jaką zgłaszały podczas badania osoby, które kupiły w ostatnich trzech latach auto używane, dotyczyły usterek akumulatora i ogólnie elektryki (15%). Do dość typowych usterek należą również te dotyczące opon, kół i układu zawieszenia (12%) oraz hamulców i nadwozia (10%). Problemy z silnikiem czy układem wydechowym zgłaszało 9% ankietowanych osób, zaś 8% skarżyło się różne usterki związane z wnętrzem auta oraz na nieprawdziwe informacje dotyczące wypadkowości samochodu.

6% miało za złe, że sprzedawca nie wywiązał się ze wszystkich warunków sprzedaży, 5% ankietowanych dotknęły problemy z cofniętym licznia, zaś 3% z kradzionym autem bądź z innymi problemami dotyczącymi własności kupowanego samochodu używanego.
 
Nad Wisłą również akumulator i elektryczne problemy są najczęstszymi, jakie występują się w ciągu dwunastu miesięcy od zakupu auta na rynku wtórnym. Co piąty Polak musi się borykać z usterkami opon lub kół oraz układu zawieszenia, a także karoserii. W Europie jesteśmy w niechlubnej czołówce, jeśli chodzi o fakt zatajenia, że auto uległo wypadkowi (19% odkryło to dopiero po zakupie), o zakup auta z cofniętym licznikiem (15%, choć wiele osób nie zdaje sobie przecież sprawy z tego faktu), a także o kupno auta z problemami własnościowymi (9%).

Najczęstsze problemy w ciągu roku od nabycia auta używanego w Polsce

l.p.
problemudział danego problemu w Polsce
udział danego problemu w Europie
1.
akumulator/elektryka
25%
15%
2,
opony/koła/zawieszenie
20%
12%
3.karoseria
20%
10%
4.
odkrycie, że auto jest pwypadkowe
19%
8%
5.
układ hamulcowy
18%
11%
6.
układ wydechowy
17%
9%
7.
sprzęgło
16%
8%
8.
cofnięty licznik15%
5%
9.
skzynia biegów
15%
7%
10.
silnik
15%
9%
11.
brak wszystkich wymaganych dokumentów
15%
7%
12.
wnętrze
14%
8%
13.
niedotrzymanie wszystkich warunków sprzedaży
13%
6%
14.
auto kradzione
9%
3%
15.
inne
11%
6%

W przypadku kupna auta używanego i późniejszego wykrycia usterek rzadko niestety mamy do czynienia z gwarancją. W całej Unii tylko 27% ankietowanych osób, które wykryły w swoim samochodzie usterkę, skorzystało później z udzielonej gwarancji. W Polsce zaledwie 15% osób mogło skorzystać z gwarancji.

Podobne wiadomości:

5 hot hatchy w przyzwoitej cenie - jakie kupić

5 hot hatchy w przyzwoitej cenie - jakie...

Aktualności 2015-10-22

Jak przygotować auto na sprzedaż i zwiększyć...

auto motor i sport 2015-03-27

Od czasu do czasu trzeba zmienić samochód. Sprzedaż starego auta możesz zlecić komisowi albo zająć się nią samemu. To drugie bardziej się opłaca. 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.