mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Najlepsze i najgorsze "zimówki" dla kompaktów

Najlepsze i najgorsze "zimówki" dla kompaktów

Znany ze skrupulatnego podejścia do spraw związanych z bezpieczeństwem, niemiecki automobilklub ADAC jak co roku przeprowadził test opon zimowych dostępnych na europejskim rynku. Tym razem wnikliwym badaniom poddano 37 pneumatyków o rozmiarówkach 175/65 R14 i 195/65 R15, a więc opony jakie najczęściej montowane są w autach małych klasy B i kompaktach z segmentu C.

Najlepsze i najgorsze

37 kompletów opon różnych producentów z czego 3 stanowiły zestawy wielosezonowe zostały sprawdzone pod kątem takich kryteriów jak: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, jazda po śniegu i lodzie, błocie pośniegowym, a także pod kątem zużycia paliwa i emitowania hałasu. W łącznym zestawieniu obu rozmiarówek. W łącznym zestawieniu egzaminu nie zdało 8 produktów otrzymując tym samym notę "nie polecane". Ponownie potwierdziła się tutaj pewna prawidłowość obowiązująca od momentu kiedy rynek zalały opony z dużo niższego przedziału cenowego. Na oponach nie warto oszczędzać.

Jak zaznacza w swoim raporcie ADAC, tylko opony które uzyskały co najmniej dobre oceny we wszystkich kategoriach testu mogły być później uwzględnione na najwyższych stopniach zestawienia.

W kategorii opon 175/65 R14, a więc pneumatyków najczęściej spotykanych w autach klasy B, niemiecki automobilklub pod lupę wziął dwadzieścia zimówek oraz jeden komplet opon uniwersalnych. W tej grupie wytypowano 4 zestawy, które określono jako "szczególnie godne polecenia". Są to modele: Vredestein Snowtrac 3, Continental WinterContact TS 800, UltraGrip 7+ firmy Goodyear i Dunlop SP Winter Response. Ze swoich zadań postawionych w teście dobrze wywiązała się też opona wielosezonowa Goodyeara o nazwie Vector 4 Season, która otrzymała końcowy komentarz "godna polecenia". Zaskakująco słabo powyższy produkt zdał egzamin z jazdy na suchej nawierzchni, a wiele typowo zimowych opon wypadło w porównaniu z nim o wiele lepiej. Był to jednak jedyny poważny minus tego modelu.

Pozostałe propozycje w tej grupie zanotowały już diametralnie różniące się od siebie wyniki. Dziewięć kolejnych, podobnie jak wielosezonówka otrzymało notę "godne polecenia", dwie umiarkowaną, zaś pięć kompletów zakończyło test komentarzem "nie polecane". Szczególnie słabą jakość oraz skłonność do zaserwowania kierowcy ryzykowanych sytuacji na drodze zaprezentowały: Gislaved EuroFrost 3 Silica, Maxxis Presa Snow Wintermaxx, Tigar Winter 1, Ceat Artic III oraz Linglong Winter Hero Radial 652.

Zobacz wyniki testu ADAC opon 175/65 R14

Podobne rozbieżności w ocenach zauważone zostały także w drugiej grupie rozmiarowej opon  195/65 R15. Tutaj zimowym przeszkodą poddanych zostało siedemnaście modeli i dwa komplety wielosezonówek. "Szczególnie godne polecenia" są egzemplarze Goodyear UltraGrip 7+, Continental WinterContact TS 830, Pirelli W 190 Snowcontrol i Dunlop SP Winter Sport 3D. Jedenaście innych z kolei zadowoliło się, równie korzystną notą "godne polecenia".

W przypadku opon wielosezonowych stwierdzono kilka istotnych mankamentów. Model Vredestein Quatrac 3 za kiepską przyczepność na mokrej, ośnieżonej i dziurawej nawierzchni otrzymał ocenę umiarkowaną. Drugi z tej kategorii opon, Goodyear Vector 4 Season nie wykazał z kolei żadnej przewagi podczas jazdy po suchym torze nad oponami stricte zimowymi. Okazał się jednak najcichszym pneumatykiem w całym zestawieniu i tym samym otrzymał komentarz końcowy kwalifikujących go do produktów wartych uwagi.

Pozostali reprezentanci, którzy jak jeden mąż pochodzą z Dalekiego Wschodu i pozycjonowani są w segmencie tanich opon otrzymali najniższą ocenę. Są to: Nangkang Snow Viva SV-1, Marshal I'ZEN KW 15 oraz Wanli Winter Challenger S 1086.

Zobacz wyniki testu ADAC opon 195/65 R15

------------------------------------------------------------------------
Śnieg, oblodzona nawierzchnia, błoto pośniegowe to tylko niektóre z niebezpieczeństw, na jakie możemy się natknąć podróżując po naszych drogach. Jak znaleźć właściwe ogumienie zimowe, jak je serwisować i jak eksploatować? Odpowiedzi na te i inne pytania zawarliśmy przy ścisłej współpracy z fachowcami w tej dziedzinie w naszym MotoEkspercie. A jeśli już będziesz wiedział jakich opon potrzebujesz sprawdź ofertę opon zimowych w Sklepie mojeauto.pl.


Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~Al 2008-10-17

Niestety nie wwszystkich na "wszystko" stać ehh

~ja 2008-10-16

calosezonowe?? bez sensu - ani w lecie - nie zahamuja dobrze, beda sie scierac (za miekkie), a w zimie tez beda gorsze w hamowaniu i utrzymaniu kierunku chociazby (za twarde)... rozwiazanie dla ekonomistow tak charakterystyczne dla krajow postkomuny.. jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego - powszechnie znane

~golen 2008-10-09

W tym roku jak widac sporo producentow posmarowalo tylu szczegolnie zalecanych dawno nie widzialem, a francuski Michelin wpadl w nielaski. Bo jako stale jedna z najlepszych opon tym razem tylko zalecana. Oj nie lubia nad Renem producentow znad Sekwany, nie lubia....

~sdf 2008-10-08

Ot cała prawda o oponach na zimę - lepsze dobre całoroczne, niż budżetowe zimówki. A już na pewno lepsze w miarę nowe całoroczne, niż 4-5 letnie zimówki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport