mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Najmocniejsza ciężarówka świata

Najmocniejsza ciężarówka świata

W dniu wczorajszym (7 stycznia) Volvo zaprezentowało najmocniejszy na świecie samochód ciężarowy produkowany seryjnie. Pod maską Volvo FH16 pracować będzie silnik o mocy 700 KM i momencie obrotowym 3.150 Nm.

Najmocniejsza ciężarówka świata

Dzięki temu Volvo Trucks stało się pierwszym producentem pojazdów ciężarowych, którego seryjny produkt zdołał pokonać barierę 700 koni mechanicznych. Do tej pory Volvo FH16 było napędzane 660-konną jednostką.

Nowa sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna zaprojektowana została z myślą o najcięższych i najbardziej wymagających zadaniach transportowych. Silnik Volvo D16G jest również dostępny w wariantach o mocy 600 (2.800 Nm) i 540 KM (2.650 Nm).

Nowy silnik zaprojektowano na bazie poprzedniej jednostki D16, rozwijającej moc 660 KM. Mimo mocy większej o 40 KM i nieco wyższego momentu obrotowego, nowy silnik emituje zdecydowanie mniej zanieczyszczeń. W porównaniu z poprzednim modelem, emisję tlenków azotu zredukowano o 40 procent. Nowa 16-litrowa jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin Euro 5, wchodzącą w życie 1 października 2009 r.

Mimo większej mocy, zużycie paliwa jest takie jak w silniku poprzedniej generacji. Poprzez zastosowanie szeregu rozwiązań, obejmujących m.in. przeprojektowane tłoki, inżynierowie Volvo zoptymalizowali proces spalania, uzyskując większą wydajność energetyczną, a jednocześnie wysoką ekonomikę paliwową, niski poziom emisji spalin i dużą trwałość. Zarówno moc maksymalna, jak i maksymalny moment obrotowy są dostępne w szerszym niż dotychczas zakresie prędkości obrotowych, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne. Jednym z elementów, przyczyniających się do poprawy ekonomiki paliwowej, jest również nowy termostat.

Poziom hałasu na biegu jałowym jest niższy o 2 dB(A). To skutek zastosowania tzw. wstępnego wtrysku paliwa, mającego za zadanie złagodzenie dynamiki przebiegu procesu spalania, a tym samym znaczące zredukowanie emisji hałasu.

Inną istotną modyfikacją, wprowadzoną w dwóch najmocniejszych wariantach silnika, jest układ oczyszczania spalin o większej pojemności. Układ ten może skutecznie działać przy wyższym natężeniu przepływu spalin, co oznacza zmniejszenie przeciwciśnienia w układzie wydechowym i zminimalizowanie związanych z tym zjawiskiem strat mocy. Większa pojemność układu oznacza również większą wydajność oczyszczania spalin. Podobnie jak dotychczas, za eliminowanie szkodliwych składników spalin jest odpowiedzialny układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction).

Do standardowego wyposażenie Volvo D16G należy nowy, elektronicznie sterowany hamulec wydechowy (EPG), zapewniający moc hamowania 230 kW. Przejście na sterowanie elektroniczne pozwoliło na zredukowanie liczby ruchomych części. Dzięki temu nowy hamulec ma prostszą budowę, większą niezawodność i mniejsza masę. Opcjonalnie, silnik może być wyposażony w hamulec silnikowy Volvo VEB+, o mocy hamowania 425 kW.

Tematy w artykule: Volvo Trucks Volvo FH Volvo FH16

Podobne wiadomości:

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Ciężarowe Volvo vs. Koenigsegg - test nowej skrzyni biegów

Ciężarowe Volvo vs. Koenigsegg - test nowej...

Ciężarówki i Autobusy 2014-11-12

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport