mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Neoman - 707 autobusów w 2005 r.

Neoman - 707 autobusów w 2005 r.

W 2005 roku w dwóch polskich zakładach MAN-a wyprodukowano łącznie 707 kompletnych autobusów, w tym 83 semi-autobusów oraz dodatkowo 456 szkieletów. W porównaniu z 2004 rokiem wielkość produkcji kompletnych autobusów wzrosła o 40 egzemplarzy (wzrost o 7,4%).

Neoman - 707 autobusów w 2005 r.

W przeważającej części autobusy opuszczające bramy fabryki w Sadach to dwunastometrowe A21 i A37 (82% produkcji). Obok nich wyprodukowano także 112 autobusów klasy mega - MAN A23 i Neoplan Centroliner oraz 11 midibusów A47. Tym samym MAN Trucks & Buses jest największym producentem autobusów w Polsce, zatrudniającym łącznie 2.626 pracowników. Na przestrzeni minionych 3 lat zatrudnienie wzrosło o około 60%.

Blisko 93% pojazdów trafiło na eksport m.in. do Niemiec, Szwajcarii, Austrii, Francji, Norwegii, Włoch, Hiszpanii i na Węgry. W marcu 2005 roku, w niecałe pół roku po premierze, uruchomiono seryjną produkcję najnowszego modelu autobusu niskopodłogowego Lion's City. Nowy autobus to pojazd czwartej generacji, nagrodzony prestiżowym tytułem "International Bus Of The Year 2005", w którym oprócz nowego designu bryły zewnętrznej oraz wnętrza nadwozia, zastosowano nowe stanowisko kierowcy oraz nową architekturę układu elektrycznego TEPS (Twin Electric Platform System). Nowy autobus został przystosowany do zabudowy silników Euro-4 i Euro-5.

Uruchomienie produkcji poprzedziło wprowadzenie nowego oprzyrządowania w zakładzie w Sadach. We wrześniu 2004 roku uruchomiono stacją programującą, która automatycznie, drogą radiową programuje sterowniki pracy silnika EDC, centralny komputer pokładowy oraz multipleksery podwozia i nadwozia, plikami ściąganymi z centralnego serwera w Monachium. Po zakończeniu procesu parametryzacji pojazdu, do Monachium przesyłane są pliki z jej wynikami, co pozwala na jednoznaczne określenie specyfikacji technicznej konkretnego pojazdu w ciągu całego okresu jego eksploatacji.

Od połowy roku większość wyprodukowanych w Sadach pojazdów wyposażano w silniki Euro-4. Pod koniec roku program produkcyjny fabryki w Sadach rozszerzono o 10,5-metrowe midibusy Lion's City M. 11 autobusów tego typu trafiło do Włoch i do szwajcarskiego PostBus-u.
Najważniejszą informacją minionego roku było niewątpliwie podjęcie przez zarząd MAN Nutzfahrzeuge AG decyzji o budowie fabryki ciężarówek w podkrakowskich Niepołomicach. Tym samym potwierdzono, że Polska ma szczególne znaczenie w strategii koncernu, jako kraju stanowiącego pomost pomiędzy Europą Zachodnią, a krajami Europy Wschodniej. To już trzecia, obok Sadów i Starachowic fabryka MAN w naszym kraju.

Przeczytaj także:

Większa produkcja w słupskiej Scanii (2006-02-13)

Z Sadów na daleką północ (2006-01-26)

Midibusy MANa dla Włoch i Szwajcarii (2005-01-25)

MAN w Polsce (2005-09-23)

Autobusy skrojone na miarę (2006-02-07)


Podobne wiadomości:

S5 Poznań-Wrocław - podpisano ostatnią umowę

S5 Poznań-Wrocław - podpisano ostatnią umowę

Polskie drogi 2016-05-18

S5 Leszno Południe-Kaczkowo - podpisano umowę

S5 Leszno Południe-Kaczkowo - podpisano umowę

Polskie drogi 2016-05-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport