mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie doceniamy znaczenia opon

Nie doceniamy znaczenia opon

Polacy nie doceniają codziennego znaczenia opon i mają małą świadomość prawidłowego ich użytkowania oraz wpływu na bezpieczeństwo jazdy i koszty. Takie są najważniejsze spostrzeżenia wynikające z badania na temat świadomości znaczenia opon dla bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, przeprowadzonego przez Millward Brown dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Nie doceniamy znaczenia opon
Podczas jazdy samochodem od styku opony z podłożem zależy nasze zdrowie i życie oraz właściwości jezdne pojazdu. Bez względu na to, jakiej klasy jest samochód, cała moc silnika i siła systemów hamowania jest przenoszona na część opony, której powierzchnia styku z nawierzchnią jezdni jest wielkości pocztówki. Dlatego jakość opon ma tak duży wpływ na bezpieczeństwo i jakość jazdy.

92% kierowców deklaruje, że jeździ na oponach letnich latem, a zimowych zimą, jednak nie mają oni nawyku dbania o nie. Pokazują to wyniki badania dotyczące sprawdzania ciśnienia w oponach – tylko 39% kierowców robi to raz na jakiś czas, przy tankowaniu, tylko 9% przed długą podróżą, a aż 5%, niestety, nigdy. I to w sytuacji, w której ponad 80% kierowców zapewnia, że zna konsekwencje niskiego ciśnienia w oponach, zaliczając do nich: gorszą kontrolę nad pojazdem, szybsze zużycie opon, większe zużycie paliwa oraz poważne uszkodzenie opony, które może prowadzić do wypadku. Okazuje się również, że jeden na dziesięciu kierowców w ogóle nie ma tej wiedzy.

Pozytywną wiadomością jest to, że 66% respondentów wie, kiedy przychodzi właściwy moment na zmianę opon na zimowe. Mimo to wciąż wielu kierowców decyduje się na wizytę w warsztacie dopiero po pierwszych opadach śniegu.

Zastanawiające jest, że 84% badanych nigdy nie słyszało o etykietach, które znajdują się na oponach, a które pomagają wybrać optymalne do potrzeb użytkowników.

Wyznaczając standardy w dziedzinie ekologii, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego jest zadowolony ze świadomości ekologicznej kierowców odnośnie do postępowania ze zużytymi oponami. 80% z nich wie, że takie opony należy zostawić w serwisie lub sklepie z oponami albo oddać do utylizacji w specjalnym punkcie, a nie zaśmiecać środowiska. Wiedzę tę stosuje w praktyce 79% kierowców.

Dlatego jednym z zadań Związku jest poprawa świadomości użytkowania opon. Jego celem jest wyrobienie wśród kierowców nawyku dbania o opony jak o bardzo ważny element samochodu. Z badania bowiem wynika, że wciąż spora ich część tego nie robi.

– Po ponad dwudziestu latach inwestowania i rozwijania przemysłu oponiarskiego, wspierającego dynamiczną gospodarkę rynkową w Polsce, jesteśmy dumni z założenia Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego zrzeszającego wszystkich kluczowych producentów opon. Reprezentujemy branżę zatrudniającą bezpośrednio 10.000 pracowników w 4 fabrykach i firmach handlowych, wytwarzających na eksport i rynek wewnętrzny produkty wysokich technologii. Wiele uwagi w naszych działaniach poświęcamy także ochronie środowiska i odpowiedzialności społecznej – mówi Armand Dahi, Prezes Zarządu PZPO.

– Polska jest w czołówce krajów, w których powstały organizacje przemysłu oponiarskiego. Jesteśmy ważnym rynkiem w Europie i dlatego także tutaj przemysł oponiarski chce wspólnie wspierać bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. PZPO jest również jedynym polskim członkiem największej organizacji w tej branży w UE, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA) – dodaje Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Związku.

Misją PZPO jest wspieranie, pomoc i upowszechnianie wkładu firm członkowskich do wszystkich ważnych aspektów życia społecznego, takich jak: transport, bezpieczeństwo drogowe i zrównoważony rozwój. Jako organizacja pracodawców i partner społeczny Związek będzie prezentować opinie branży w sprawach związanych z gospodarką, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu oponiarskiego, w zakresie środowiska i klimatu, energii, bezpieczeństwa drogowego, standardów technicznych, informacji i ochrony konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy.

Polski przemysł oponiarski w liczbach:
- liczba producentów opon – 8 (Bridgestone, Continental, Dębica, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli, Trelleborg, Apollo Vredestein),
- liczba fabryk – 4,
- zatrudnienie bezpośrednie – ok. 10.000 osób,
- dzienna produkcja opon – ok. 100.000 sztuk,
- bezpośrednie inwestycje – ponad 6,8 mld PLN (od 1990 roku),
- polskiego PKB (dane za 2012 rok).

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

Wieszal 2014-05-27

Z tymi latami się tak nie rozpędzaj no z tego co mi wiadomo po 5 latach i tak opona kwalifikuje się do wymiany. No ale z drugiej strony można jeżdzić na jednym komplecie (zimowe i letnie) przez pięć lat a mozna oszczędzić 50zł i w tym czasie kupić dwa zestawy.

Sklepmotonet_eu 2014-05-22

Ja także jestem zdania,ze dobre opony zimowe to absolutna podstawa,zresztą nie tylko zimowe ale również letnie. Warto zainwestować i kupic coś solidnego na lata.

~Men. 2014-05-20

Obecni w naszym kraju producenci opon w listopadzie 2013 r powołali do życia Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Jego misją będzie wspieranie, pomoc i upowszechnianie wkładu firm członkowskich do wszystkich ważnych aspektów życia społecznego, takich jak: transport, bezpieczeństwo drogowe i zrównoważony rozwój.(czytaj powyższe: Lobbowanie za wprowadzeniem obowiązkowych opon zimowych oraz skrócenie ich czasu użytkowania na terenie Polski) Dzisiejsza opona jest mniej trwała bo ma coraz mniej kauczuku a coraz więcej sadzy,krzemionki,olejów.Coraz więcej przyspieszaczy które w sposób sztuczny skracają czas wulkanizowania gumy.Nie jest ona dzięki temu tańsza dla konsumenta tylko bardziej opłacalna dla producenta.Jak tak dalej pójdzie to będziemy musieli je wymieniać co cztery lata ale ze względu na to że zdążą one zmurszeć...Producentom o to właśnie chodzi: Nakręcić większą konsumpcję i zyski z obrotu wymuszone przepisami.Obecnie opony leżakowane w magazynach sprzedawane mogą być do 5 lat od daty produkcji a uważane za bezpieczne do 10 lat.W naszych warunkach klimatycznych przy częstym przechodzeniu temperatury przez punkt zerowy najlepsze są opony wielosezonowe.Ponieważ producenci opon na tym dodatkowo nie zarobią to starają uświadamiać polaków o konieczności stosowania dwóch kompletów opon.Oczywiście w rejonach górskich bez zimowych i łańcuchów się nie obejdzie. Dotychczas producentów opon w Polsce nic nie łączyło.Nie mogą na siebie patrzeć a w tej chwili pojawił się wspólny cel- Lobbowanie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport