mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie potrafimy używać klimatyzacji

Nie potrafimy używać klimatyzacji

Latem, szczególnie podczas dłuższych podróży, odpowiednia temperatura w samochodzie istotnie wpływa na komfort jazdy i sprawność motoryczną kierowcy. Jak się jednak okazuje, niewielu z nas potrafi korzystać z klimatyzacji w sposób efektywny i ekonomiczny.

Nie potrafimy używać klimatyzacji
Temperatura w zaparkowanym samochodzie podczas 35-stopniowego upału w ciągu zaledwie kwadransa wzrasta do 65°C! Należy więc pamiętać, by w czasie upałów nie zostawiać w samochodzie dzieci ani zwierząt, nawet jeśli uchylimy okna i wysiadamy tylko na chwilę, ponieważ otwarcie okien tylko w niewielkim stopniu wpłynie na obniżenie temperatury wewnątrz auta.

Nie inaczej jest podczas jazdy. Zbyt wysoka temperatura powoduje senność, zmęczenie, dyskomfort psychiczny i obniżenie koncentracji kierowcy – znacznie zwiększa się więc prawdopodobieństwo wypadku. Dlatego też, szczególnie podczas dużych upałów, warto korzystać z klimatyzacji. Ważne jest jednak, żeby używać jej w sposób zgodny z zasadami eko-jazdy, czyli jazdy ekonomicznej i ekologicznej. Wsiadając do samochodu powinno się najpierw otworzyć wszystkie okna, żeby temperatura w kabinie spadła, a następnie je zamknąć i włączyć klimatyzację. Tymczasem aż połowa kierowców badanych przez TNS OBOP błędnie twierdzi, że w lecie klimatyzację powinno się włączać dopiero po kilku minutach od uruchomienia samochodu, ponieważ wówczas jest najbardziej wydajna, a kolejne 14% twierdzi, że klimatyzację należy uruchamiać natychmiast po wejściu do samochodu, nie otwierając okien.

Optymalna temperatura w samochodzie to 20–22 stopnie, ale należy mieć na uwadze to, żeby nie obniżać temperatury o więcej niż kilka stopni w stosunku do temperatury otoczenia. Pozwoli to uniknąć dyskomfortu związanego z różnicą temperatur i szoku termicznego, który powoduje spadek odporności organizmu i może być przyczyną choroby. Ważne jest też, by strumień powietrza nie był kierowany bezpośrednio na kierowcę lub pasażerów, ponieważ może to być przyczyną przeziębienia. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w automatyczną klimatyzację, to strumień schłodzonego powietrza najlepiej skierować na przednią szybę.

Klimatyzacja wysusza powietrze, więc w trakcie podróży powinniśmy pić dużo wody. Dobrze mieć też w samochodzie wodę w spreju, która nawilży i odświeży twarz. Podczas postojów zawsze należy wietrzyć samochód.

Warunki panujące w instalacji sprzyjają rozwojowi różnego rodzaju niebezpiecznych dla zdrowia grzybów i bakterii, które dostają się do kabiny przez nawiew. Nieprzyjemny zapach odczuwany z nawiewów po włączeniu wentylatora powinien być dla kierowcy czytelnym sygnałem, że układ klimatyzacji wymaga czyszczenia. Należy więc pamiętać o dość regularnym serwisowaniu klimatyzacji i wymianie wkładu filtra.
Tematy w artykule: klimatyzacja

Podobne wiadomości:

Upał w samochodzie to nie żarty! Sprawdziliśmy, ile wytrzymamy

Upał w samochodzie to nie żarty!...

Bezpieczna jazda 2015-08-10

Jak serwisować i używać klimatyzację w samochodzie

Jak serwisować i używać klimatyzację w...

Serwis auta 2015-06-02

Komentuj:

~do kierowcy bombowca 2009-07-16

przeciez ty w tym swoim mondeo mk2 nie masz klimy a co dopiero okna elektryczne. LOL. wszystko na korbke!

~kierowca bombowca 2009-07-16

Witam, artykuł mi się podoba, komentarze także. Sprawdzę system sekwencyjnego zamykania okien ? tył, przód. Dotychczas zamykałem wszystko od razu, przełączając ?Klimę? na temp docelową ? no właśnie uważam, że 20-22 to za zimno i ja daję 22-23-24 w zależności od pogody, ubioru i ustawiania obiegu wewnętrznego (przy zamkniętym daje cieplej). Pozdrawiam szanownych kolegów i koleżanki kierowców, szerokiej drogi. Jacek

~Jotgie 2009-07-16

Cenne uwagi. Stosuję się własnie i do uwag w artykule i komentarzy. Jednak sam wpadłem właśnie na taki system. Sam zauważyłem, że klima zaczyna wydajnie pracować dopiero po ochłodzeniu się kanałów doprowadzających. Więc włączając silnik otwieram okna, włączam NATYCHMIAST klimę i tak jadę 0,5-1,0 km. Dopiero po tym czasie zamykam okna bo klima zaczyna działać wydajnie. Jeszcze - doświadczenia - ustawiam raczej temperaturę o 5-7 stopni mniej niż na zewnątrz. Wyższe ustawienia powodują znaczny wzrost zużycia paliwa oraz naraża na przeziębienie się, gdyż powstaje zbyt duża różnica temperatur. Przy temp. na zewnątrz +30 st temp. 23-25 stopni wewnątrz samochodu jest komfortowa.

~juras 2009-07-16

witam, Bez instrukcji tak właśnie używam klimatyzacji, ale dopiero w 3 aucie z klimą właśnie taką praktykę przyjąłem i sprawdza się znakomicie. Co więcej, dojeżdząjąc do celu stopniowo zwiększam w aucie temp. np wyłączając klimę lub otwierając okno, aby przy wyjściu również nie doznać szoku termicznego i człowieka nie ścina upał. tomek

aaa 2009-07-15

Niestety artykuł wprowadza w błąd. Na temat ogrzewania i chłodzenia pojazdów mam informacje z pierwszej ręki i radzę posłuchać. Klimatyzacji można używać na różne sposoby (choćby do osuszenia szyb kiedy parują), ale najważniejsza jest jej rola podczas upału. I teraz uwaga - radzę przeczytać jeśli chcecie się cieszyć przyjemnych chłodem i nie zaziębić. Samochód na słońcu, w cieniu 30 na plusie w aucie ponad 60..... otwieramy drzwi i wietrzymy (nie wiele to da, ale jest zalecane). Jednak często nie mamy na to czasu i mówiąc szczerze nie jest to niezbędne jeśli prześledzicie dalsze kroki. A więc wsiadamy i NATYCHMIAST otwieramy okna (jak tył jest na korbkę to mamy problem), uruchamiamy silnik i ustawiamy klimatyzację w pozycji LO (najchłodniej) lub w manualnej dmuchawa na max i AC (żaden tryb ekonomiczny - klimatyzacja ma chodzić pełną parą). Dopiero wtedy ruszamy, cały czas z otwartymi wszystkimi oknami. Po parunastu sekundach jazdy zamykamy przednie okna, tylne pozostawiając otwarte. Klima cały czas na pełnych obrotach. Jedziemy dalej i dopiero po dłuższej chwili zamykamy także tylne okna (w tej kolejności!) i ustawiamy klimatyzację na żądaną temperaturę (np. 20-21 stopni, zależy od auta i upodobań, w manualnej klimie zmniejszamy obroty dmuchawy). Dlaczego tak i dlaczego artykuł nie jest do końca dokładny? Ponieważ temperatura magazynuje się o nawiewach, rurach doprowadzających powietrze, tapicerce. Dopiero kiedy schłodzimy klimatyzacją chodzącą pełną parą te elementy możemy mówić o efektywnym schładzaniu wnętrza, Aby schłodzić te elementy trzeba ustawić minimalną możliwą temperaturę, a wsiadając do nagrzanego pojazdu i włączając klimę na max bez otwarcia okien zapewnimy sobie murowane zapalenie oskrzeli. Dlatego pamiętajcie. 1. Okna Przód i tył, 2. Klima na max, 3. jazda, 4. Zamykamy przednie okna, 5, jazda, 6. zamykamy tylne okna i ustawiamy klimę na normalną pracę. No i pamiętamy, żeby odgrzybiać układ, uzupełniać czynnik i zmieniać filtr przeciwpyłkowy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport