mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie tylko na etykietach

Nie tylko na etykietach

Goodyear Dunlop radzi operatorom pojazdów użytkowych, by kupując opony zimowe brali pod uwagę nie tylko parametry opon uwzględnione na etykietach. O ile efektywność paliwowa i przyczepności na mokrej nawierzchni należą do najważniejszych kryteriów wydajności dla operatorów pojazdów ciężarowych w przewozach długodystansowych, o tyle w warunkach zimowych są one mniej istotne.

Nie tylko na etykietach
Najważniejsze właściwości opon zimowych to przyczepność na śniegu i lodzie oraz przebiegi, jednak te parametry nie są prezentowane na etykiecie. W przeprowadzonym niedawno - na zlecenie Goodyear Dunlop - badaniu w krajach skandynawskich niemal wszyscy operatorzy uznali trakcję na śniegu i śniegu ubitym za dwa najważniejsze parametry opony zimowej. Opony wykorzystywane zimą na zmrożonych i śliskich drogach charakteryzują się wysokimi osiągami w odniesieniu do innych parametrów niż w przypadku ogumienia przeznaczonego do stosowania w lżejszych warunkach pogodowych.

W oponach zimowych najważniejsze są przyczepność i trakcja, szczególnie na śniegu i lodzie, a to tylko dwa z 50 kryteriów branych pod uwagę przez firmę Goodyear Dunlop przy projektowaniu opon do pojazdów użytkowych. Równie istotnym kryterium są przebiegi. Goodyear Dunlop projektując opony kładzie nacisk na te kryteria, które są najważniejsze dla poszczególnych zastosowań opon.

“Projektujemy opony, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferujemy je do wielu różnorodnych zastosowań, z których każde ma własny zestaw kryteriów. Nasi klienci poszukują opon o możliwie najniższych kosztach użytkowania przez cały okres eksploatacji, lecz jednocześnie bez kompromisów po stronie bezpieczeństwa przy zminimalizowanym negatywnym oddziaływaniu na środowisko. Dążymy do zaspokajania tych potrzeb, a sposób, w jaki osiągamy założony cel, zależy od zastosowania danej opony” – powiedział Boris Stevanovic, Dyrektor marketingu opon do pojazdów ciężarowych Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Kryteria wydajności Goodyear Dunlop
Etykieta opisuje trzy kryteria efektywności opony: wydajność paliwową, przyczepność na mokrej drodze i poziom generowanego hałasu. Mają one różne znaczenie dla różnorodnych zastosowań pojazdu. W zależności od pozycji opony i jej przeznaczenia, równie ważne lub nawet ważniejsze mogą być inne właściwości, niż te ujęte na etykiecie. Opona może uzyskiwać niższą ocenę w niektórych kryteriach objętych etykietą, ponieważ została zoptymalizowana pod kątem określonego zastosowania. Goodyear Dunlop nadaje priorytet tym parametrom opony, które są najważniejsze w zależności od ich zastosowania.

Przewozy długodystansowe to przede wszystkim transport towarów zespołem ciągnika i naczepy na dużych odległościach, przeważnie autostradami, ze stałą prędkością oraz przy niewielkiej liczbie zakrętów. Dla operatorów tego typu pojazdów najważniejszy jest niski opór toczenia i droga hamowania na mokrej nawierzchni, dlatego kategorie ujęte w unijnym systemie etykietowania opon dobrze oddają jakość opon w kontekście przewozów długodystansowych.

Przewozy regionalne i dystrybucja - transport na średnich i długich dystansach z częstymi zatrzymaniami. Poruszanie się po drogach miejskich oznacza stałe narażenie na działanie sił bocznych na oponę oraz często jazdę po uszkodzonych nawierzchniach. Do przewozów regionalnych i dystrybucji używa się pojazdów w różnych konfiguracjach. Najważniejszymi kryteriami dla użytkowników są wysokie przebiegi, wielosezonowość, wysoka odporność na uszkodzenia, a w dalszej kolejności przyczepność na mokrej nawierzchni i efektywność paliwowa – istotna jest długa żywotność opony, w tym także możliwość jej bieżnikowania.

Pojazdy w transporcie mieszanym i budownictwie różnią się konfiguracjami oraz przeważnie poruszają się na średnich i długich dystansach, przy czym około 10% przejazdów odbywa się na nawierzchniach nieutwardzonych, w tym w bardzo trudnych warunkach. Możliwość jazdy po miękkim gruncie i długa żywotność opon są kluczowe w oponach stosowanych w takich pojazdach jak wywrotki czy betoniarki. Ważna jest trakcja na nawierzchniach nieutwardzonych, możliwość bieżnikowania i przebiegi. Efektywność paliwowa i poziom hałasu prezentowane na etykiecie mają o wiele mniejsze znaczenie, natomiast przyczepność na mokrej nawierzchni wciąż pozostaje ważna.

Transport miejski i gminny oznacza ciągłe zatrzymania oraz jazda z małą i średnią prędkością. Występują częste otarcia ścian bocznych i działanie sił bocznych. Często pojawia się wysoki moment obrotowy, szczególnie w pojazdach hybrydowych, a opony pojazdów miejskich użytkowane są z bardzo zmiennym obciążeniem. Najważniejsze właściwości w tym przypadku to przebiegi, odporność na uszkodzenia, a w dalszej kolejności przyczepność na mokrej nawierzchni i możliwość bieżnikowania. W przypadku pojazdów użytkowanych w miastach ważny jest również zewnętrzny poziom hałasu. W tym przypadku jedyne istotne dla odbiorcy kryteria z etykiety to przyczepność na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas.

Transport zimowy może wiązać się z bardzo niską przyczepnością. Drogi bywają na przemian mokre, suche, zaśnieżone i oblodzone, a do transportu wykorzystuje się wszystkie typy pojazdów użytkowych. Najważniejsza w jeździe zimą jest trakcja oraz przyczepność na śniegu i lodzie. Istotna jest również możliwość bieżnikowania, przyczepność na mokrej nawierzchni, przebiegi oraz zużycie paliwa. Jednak najważniejsze są dobre parametry trakcyjne.

Oferta Goodyear Dunlop Europe obejmuje ponad 400 różnych typów opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie oryginalne. Są wśród nich: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania i Volvo. Goodyear jest także dostawcą opon dla wszystkich największych producentów naczep. Dzięki ofercie Fleet First, w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine24h, pomoc drogowa, usługa Mobility, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread, Goodyear może zaproponować najszerszy w branży zakres usług dedykowanych.

Ponad 500 operatorów pojazdów użytkowych w Danii, Finlandii, Norwegii i Szwecji wzięło udział w kompleksowym badaniu nt. opon. Ważnym składnikiem badania były pytania o właściwości opon. Najważniejsze dla respondentów było zachowanie opon zimą – od 89% do 95% operatorów w Finlandii, Norwegii i Szwecji uznało to za najważniejsze kryterium. W Danii, gdzie klimat jest bardziej umiarkowany, taką samą odpowiedź wskazało aż ponad 50% respondentów. Dwa najważniejsze kryteria dla opon zimowych, we wszystkich krajach, to trakcja na śniegu i śniegu ubitym – to parametr najistotniejszy dla niemal 100%. Opór toczenia znalazł się na liście dużo niżej. Badanie przeprowadziła agencja GFK na zlecenie Goodyear Dunlop w marcu i kwietniu br.

Podobne wiadomości:

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Opona Goodyear dla aut autonomicznych

Opona Goodyear dla aut autonomicznych

Technika 2016-03-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport