mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie umiemy hamować z ABS

Nie umiemy hamować z ABS

Wyposażenie samochodów w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa nie oznacza automatycznie, że nic nam się nie przydarzy na drodze. Szczególnie, jeśli nie potrafimy odpowiednio zachować się w niebezpiecznej sytuacji. Doskonałym przykładem jest tu system ABS.

Nie umiemy hamować z ABS
Ponad połowa kierowców posiadających w swoich samochodach system ABS nie potrafi prawidłowo hamować w sytuacji nagłego zagrożenia. Przyciskają oni pedał hamulca zbyt krótko i nieodpowiednio mocno.

Hamowanie to podstawa
Prawidłowe hamowanie to jedna z tych czynności podczas jazdy samochodem, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak też innych uczestników ruchu. Dotyczy to szczególnie nagłych i niebezpiecznych zdarzeń na drodze, stwarzających bezpośrednie zagrożenie. Wielu kierowców nie wie lub nie jest pewnych, jak należy prawidłowo hamować w nagłej sytuacji. Tymczasem jest to czynność, którą trzeba odpowiednio wyćwiczyć, ponieważ podczas jej wykonywania nie można popełnić błędu.

Samochody z systemem ABS
Odpowiednia technika hamowania zależy od tego, czy samochód jest wyposażony w system ABS, czy też go nie posiada. ABS jest systemem pozwalającycm na znaczne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności pojazdu. Wszyscy kierowcy, których auta posiadają ABS, podczas nagłego hamowania powinni pamiętać o szybkim, mocnym i ciągłym przyciskaniu pedału hamulca.
Tylko takie zachowanie pozwoli na odpowiednią reakcję samochodu podczas nagłego zdarzenia. Działający ABS powoduje wypychanie pedału hamulca w przeciwną stronę niż stosowany na niego nacisk. Powstające wskutek tego wibracje i drgania pedału hamulca mogą przestraszyć niedoświadczonych kierowców. Nie powinni oni jednak zmmiejszać siły nacisku na hamulec, ponieważ takie zachowanie mogłoby osłabić działanie systemu, znacznie wydłużając drogę hamowania
– podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Drgania pedału hamulca oznaczają, że system działa prawidłowo.

Samochody bez systemu ABS
Ci z kierowców, których auta nie są wyposażone w ABS, w nagłej sytuacji muszą stosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca. Wciskanie pedału hamulca powinno być intensywne i zdecydowane. Tylko taka metoda pozwoli utrzymać kontrolę i nie dopuści do utraty sterowności.

Trening czyni mistrza
W sytuacji zagrożenia, w której nie ma czasu na namysł i analizę zachodzącego zdarzenia, odpowiednie czynności powinny być wykonywane mechanicznie. Manewr prawidłowego hamowania musi więc być odpowiednio wytrenowany. Wprawę można nabyć podczas symulacji nagłego hamowania w bezpiecznym miejscu. Warto przeprowadzić taki trening pod okiem doświadczonego trenera. Zaznajomienie się z symulowaną sytuacją zagrożenia pozwoli na szybszą i bardziej precyzyjną reakcję w obliczu realnego niebezpieczeństwa.

Podobne wiadomości:

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Serwis auta 2016-09-08

Jak hamować poprawnie?

Jak hamować poprawnie?

Bezpieczna jazda 2015-12-08

Komentuj:

~RENeu 2010-08-27

w ogóle większość kierowców to śnięte ryby, na pewno są te lepsze i te gorsze dni jak mówią kobiety więc DOSTOSUJ JAZDĘ DO WARUNKÓW i MOŻLIWOŚCI SWOICH ORAZ AUTA, niektórzy pchają się starymi repami bez hamulców i o mało nie wjadą w zderzak albo i wjadą i myślę że powinno być tak... dla tych którzy przejdą kurs extramalnej jazdy zniesione zostają ograniczenia prędkości...sportowa fura z hamulcami brembo na pewno jest bezpieczniejsza przy 150 niż przy 100 10cio letni golf. (nie mowie o takiej jeździe pod szkołą czy w centrum miasta, dlatego podczas kursu powinny być również badania psychologiczne)

~sdf 2010-08-27

Jakie pulsacyjne intensywne naciskanie pedału??? Znowu Szkoła Jazdy Renault daje ciała... Jeździliście chłopaki kiedyś bez ABSu, czy jesteście rocznik 89 i takie auta widujecie tylko w muzeach i garażach waszych dziadków?? Hamować należy na granicy przyczepności. Pulsacyjne hamowanie ma sens tylko na naprawdę śliskiej nawierzchni (gdy wyczucie granicy przyczepności jest bardzo trudne) i tylko na prostej. Jak sobie na asfalcie tak intensywnie populsujecie to auto najprawdopodobniej skończy w rowie, a jego droga hamowania będzie bezsensownie długa. Jakiś laik przeczyta te Wasze herezje i zrobi sobie (i komuś) krzywdę....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.